تجمل گرائی

چاپ

 تجمل گرائی در صنعت گردشگری آری یا نه؟

اقتصاد صنعت گردشگری پایدار تر از صنعت نفت

تجمل گرائی در صنعت گردشگری بعضی کشور های دنیا به مسابقه ای برای رکورد زنی تبدیل شده است و این در حالی است که ما گاهی ظرفیت های لازم و زیرساخت های مناسب را نیز یرای توسعه فراهم نکرده ایم. البته شاید ذات و معنای کلمه تجمل و یا اشرافیت برای یک جامعه مناسب نباشد اما نباید فراموش کرد که مهمترین هدف برای صنعت توریسم کسب درآمد و ارز آوری بیشتر است چراکه هر قدر ارز بیشتری وارد کشور شود نفت بیشتری برای آیندگان خواهیم گذاشت.

صنعت گردشگری گری طبقه بندی های مختلفی دارد که به چهار دسته کلی شامل طبقه بندی بر اساس زمان، مکان، انگیزه سفر و وسیله نقلیه طبقه بندی می شود که البته هر کدام طبقه بندی های جداگانه دارد ولی برای هرکدام و هر طبقه بندی می توان درجه بندی های مختفی ارائه داد البته شاید متفاوت ترین آنها در درجه بندی هواپیمائی های مختلف مشاهده کرد که گاهی بلیط یک پرواز به 15 هزار دلار هم می رسد و این نشانه اهمیت درجه بندی است. چرا که بعضی از خدمات ارائه شده برای ارائه دهنده هزینه زیادی ندارد و حتی سرمایه گذاری زیادی هم نمی خواهد اما می توان بابت آن ازمشتری چند برابر معمول پول دریافت کرد و این را در کشورهای خارجی به راحتی در همه سطوح و طبقه ها می توان مشاهده کرد.

 البته مشکل اساسی در کشورمان شاید زیرساخت ها است مخصوصا مکان های اقامتی که برای توریست خارجی بسیار حائز اهمیت است و خیلی از آنها در هتل هائی اقامت می گزینند که توسط هتلهای معروف و برند استاندارد گذاری شده باشد. بعضی از آنها هم تنها در هتلهای زنجیره ای کشور خود اقامت می کنند که سرمایه گذاری آنها در ایران نه تنها مکانهای اقامتی را توسعه می دهد بلکه خود آنها با خود گردشگران زیادتری را به ایران خواهند آورد. و در مرحله دوم همین هتل های برند و تجملی با اشغال زائی و استفاده از نیروی کار ایرانی می توانند سهم بزرگی در رونق اقتصادی نیز داشته باشند.

همانطور که در حال حاضر در توریسم سلامت ایران دارای جایگاه ویژه ای دارد و درآمد میلیارد دلاری به همراه داشته است باید بتوانیم از تمامی پتانسلهای موجود استفاده نمائیم و با ارائه خدمات خاص و بهتر نه تنها سطح کیفیت سازمان گردشگری خود را بالا ببریم بلکه باید بتوانیم با برنامه ریزی صحیح و ایجاد نیاز در توریست طوری برنامه ریزی نمائیم که او بیشتر از آنچه در ذهن داشته است خرید نماید. ضمن اینکه توریست هایی که به سفرهای تجلی و اشرافی علاقمند هستند قطعا خرید بیشتری انجام می دهند و پول بیشتری هم خرج می کنند و این درآمد سهم تک تک مردم جامعه می شود و هرکدام به نوعی در این درآمد و رونق اقتصادی سهیم می شوند. حتی بانکهای خارجی هم برای حمایت از مشتریان خود باید به ایران خدمات دهند و یا وارد بازار ایران شوند تا مشتریان خود را از دست ندهند.

آنچه در افق آینده برای صنعت توریسم متصور می شویم راهکار عملی  و سریع بازده می خواهد مانند سرمایه گذاران خارجی که در مورد هتل ها مثال زدم. چراکه اگر به هر صورتی اکنون که این صنعت پاگرفته است و آمار و تعداد گردشگران روند صعودی به خود می بیند ما نتوانیم خدمات را در سطح کیفی مناسب و عالی ارائه نمائیم ممکن است با یک حرکت اشتباه و بازخورد منفی وسیع تمام آینده طلائی پیش رو را به راحتی از دست بدهیم. یادمان باشد صنعت گردشگری نه تنها درآمد زا است بلکه مردم را برای بقای درآمد وادار به حفاظت از محیط و آثار تاریخی می نماید و مهمتر از همه نفت را برای آیندگان این مرز و بوم به یادگار خواهد گذاشت پس در سال اقدام و عمل اقدامی سریع انجام دهیم.