سبد (0)

اتوبوس گردشگری

اتوبوسهای گردشگری، بایدها و نبایدها

گردشگری با اتوبوس های خاص

با ورود اولین اتوبوس گردشگری به تهران و عبور از گمرک اکنون این خودروها راه مهمتری چون استعلام‌ها، صدور مجوزها و پلاک را در پیش دارند و حرکت این اتوبوس ها در مسیری مشخص شده از اول دهه دوم اسفندماه در تهران آغاز خواهد شد. اما این طرح که از سیستم یکی از بزرگترین شهرهای توریستی جهان یعنی پاریس اقتباس گردیده است، طرح بسیار موفقی بوده است و هنوز هم بسیار کارائی دارد. اما این دلیل این نیست که  هم بهتر از اینها قابلیت بومی سازی نداشته باشد و طراحان و متولیان امر نتوانند برای دیگر کلان شهرهای کشور که دارای ظرفیت گردشگری بالائی هستند مانند اصفهان نیز این طرح را اجرائی کنند. با این حال باید دید اجرای این طرح چه چالش هایی در پیش رو خواهد داشت و باید چه اهدافی را برای آن در نظر داشت.

تاریخچه اتوبوسهای گردشگری

طرح اتوبوس های گردشگری زمانی در فرانسه اجرا شد که قصد دولت اجرای طرحی برای ارزان تر شدن هزینه های حمل و نقل برای گردشگران خارجی و همچنین راحتی آنها برای پیدا کردن مکانهای گردشگری بود چرا که بسیاری از مردم فرانسه با زبان انگلیسی آشنا نبودند و این کار گردشگران را کمی مشکل می ساخت. اما هدف دیگری که دنبال می شد شکل طراحیی این اتوبوس است که با داشتن طبقه دوم آن هم بدون سقف گردشگران می توانند از هوای باز و لذت بخش حداکثر استفاده را بنمایند که البته هوای آلوده تهران در این مورد جذابیت خاصی ندارد. با این حال این اتوبوس ها با همان رنگ و شکل و البته از کشور چین خریداری شده اند و تنها با چسباندن چند عکس از تهران در نگاه اول این خودرو که باید نماد ایران و تاریخ و طبیعت باشد را به این شکل در آورده اند.

ظاهری در خور فرهنگ لازمه اتوبوسها است

اما دیر یا زود این خودروها در مسیر تعریف شده و مخصوص خود به حرکت خواهد پرداخت و هرچند تامین امنیت آن و حتی ایستگاه های مخصوص آن نیاز به فکر و بررسی کافی دارد با این حال مشکلاتی را پیش رو خواهد داشت. البته آنچه من در آینده این راه می بینم اجرای آن برای شهر اصفهان است و طبعا دوست ندارم این اتوبوس ها با شکل و شمایل اروپائی وارد شهر من شود. شاید اگر دست من بود طرح خاتم کاری را روی بدنه اتوبوس اجرا می کردم و یا صنایع دستی اصفهان در داخل آن به کار می بردم و به جای صندلی ها هم از گلیم استفاده می کردم. اما جدای از آنچه من در ذهن خود دارم باید این خودرو ها را با سبک همان شهر مورد استفاده بومی سازی کرد. ایستگاه های مخصوص آن نیز باید دارای طراحی متناسب با فرهنگ و تاریخ آن شهر باشد و از زیبائی خاصی برخوردار باشد.

آیا اتوبوسها فقط برای گردشگران خارجی است

اما بحث مهم دیگری هم وجود دارد که آیا همشهریان و یا مسافران دیگر شهرها هم اجازه استفاده از آن را دارند و یا هزینه آن به چه میزان است چراکه فلسفه به وجود آمدن چنین طرحی کاهش هزینه بوده است و امروز یا فردا باید انتظارات همشهریان را در نظر داشته باشیم و نمی توان مانند تهران که هزینه ای 40 دلاری را برای 24 ساعت پیش بینی کرده است اقدام نمائیم. ضمن اینکه وقتی از اتوبوس توریستی روباز استفاده نموده ایم باید مسائل و مشکلاتی که از نظر فرهنگی احتمال وقوع دارد را پیش بینی نمائیم . یادمان باشد برای ایجاد اشتغال هم باید برنامه ریزی کرد و به جای استفاده از نوار ضبط شده به زبان انگلیسی و فارسی می توانیم از مترجم زنده با لباس محلی استفاده کنیم و همیشه هم لازم نیست صرفا از غربی ها ایده بگیریم.مخصوصا نام گذاری این اتوبوسهای گردشگری که در اروپا به  "هاپ آن هاپ آف"  شهره گردیده اند باید نامی فارسی و در خور فرهنگ ایرانی باشد.

اهداف و آنچه باید در نظر داشت

اتوبوس های گردشگری دیر یا زود راه خود را به اصفهان نیز پیدا خواهند کرد و این اتفاقی بسیار خوب خواهد بود اما بهتر است قبل از اجرای سراسیمه طرح و فقط به فکر گرفتن مجوزهای لازم بودن به آینده و اهداف آن نیز توجه شود و نه تنها دیدگاه و نظر مردم نیز در نظر گرفته شود طرحی را اجرا کنیم که گردشگران ایرانی نیز بتوانند از آن استفاده نمایند و برای آنها کاهش هزینه در بر داشته باشد. ضمن اینکه اهداف بزرگتری را نیز در نظر داشته باشیم مخصوصا معرفی فرهنگ و تاریخ و مهمتر از همه صنایع دستی که به نوعی بسیار مهجور واقع شده اند.

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه