چاپ

6 زبان برنامه نویسی ساده برای تازه کارها

برنامه نویسی این روزها دیگر معنای ترسناک "سخت در یادگیری" را ندارد. به لطف وجود منابع آموزشی آنلاین و آفلاین ، انجمن ها و وبسایت های پرسش و پاسخ دیگر برنامه نویسی آنطور که در گذشته یادگیری اش سخت بود، نیست!

همچنین تحقیقات نشان داده است که برنامه نویسی برای آرامش روان هم مفید است!

در این مقاله نگاهی به ساده ترین زبان های برنامه نویسی می اندازیم که کار را برای تازه کار ها راحت میکند.

زبان برنامه نویسی آسان یعنی چی؟!
در زبان های برنامه نویسی آسان معمولا میتوانید خیلی راحت کدنویسی کنید و سینتکس ساده و نزدیک به زبان محاوره ای دارند. اما الزاما یک زبان برنامه نویسی ساده دارای این ویژگی ها نیست.

 گاهی اوقات یک زبان برنامه نویسی به این دلیل ساده است که منابع آموزشی زیاد و شفافی داشته باشد و به همین دلیل یادگیری آن آسان میشود.

1-جاوا اسکریپت


البته جاوا اسکریپت را با جاوا اشتباه نگیرید. جاوا اسکریپت یک زبان اسکریپتی فرانت اند وب میباشد در حالی که جاوا یک زبان برنامه نویسی است.

جاوا اسکریپت به سادگی در مرورگر شما اجرا میشود و شما هیچ نیازی به کمپایلر ندارید و حتی در یک نوت پد ساده هم میتوانید کد هایتان را بنویسید.

اگر شما میخواهید برنامه نویس وب باشید. جاوا اسکریپت میتواند یک شروع عالی برای شما باشد. (همین حالا یادگیری جاوا اسکریپت را شروع کنید.)

سینتکس برنامه نویسی جاوا اسکریپت بیشتر شبیه به زبان سی میباشد. بنابراین راه شما با یادگیری جاوا اسکریپت، برای ادامه یادگیری زبان های برنامه نویسی دیگر مثل سی و سی پلاس پلاس هم باز میشود.

البته برخی هنوز معقتد هستند که جاوا اسکریپت انتخاب مناسبی برای شروع برنامه نویسی نیست چون تایپ دینامیکی دارد و خطاها تا زمان اجرا مشخص نمیشوند و همچنین میگویند که جاوا اسکریپت یک نمونه بد از برنامه نویسی شی گرا است.

با این حال به خاطر سادگی در اجرا و نوشتن جاوا اسکریپت که شما میتوانید در یک نوت پد ساده بنویسید و در هر مرورگری آن را اجرا کنید، جاوا اسکریپت در لیست ساده ترین زبان های برنامه نویسی ما قرار گرفت.

استفاده های جاوا اسکریپت:
-طراحی و توسعه وب

نکات مثبت:
-بدون نیاز به کمپایلر

-در هر مرورگری اجرا میشود

-راه برای یادگیری زبان های بعدی باز میشود

نکات منفی:
-یک نمونه ضعیف از برنامه نویسی شی گرا

-بدون تایپ

-مشکل در دیباگ

2-روبی آن ریلز

خواندن کدهای روبی آن ریلز بسیار ساده است و این یک نقطه قوت برای کسانی که هیچ چیزی از برنامه نویسی سر در نمی آورند به حساب می آید.

روبی آن ریلز به عنوان یک زبان شی گرا و دینامیک به شدت در پروژه های بک اند وب استفاده میشود. برای مثال شرکت گیت هاب برای بک اند خودش از Ruby on Rails استفاده کرده است.

شما برای یادگیری روبی آن ریلز به پیش زمینه زیادی از برنامه نویسی نیاز ندارید. همچنین شما باید بدانید که روبی آن ریلز یک فریم ورک و مجموعه ای از میانبرهای روبی است.

روبی آن ریلز برای مبتدی ها خیلی مناسب است. استارت آپ های زیادی هم خواستار برنامه نویس های روبی آن ریلز هستند بنابراین یادگیری روبی آن ریلز برای برنامه نویس های تازه کار میتواند موفقیت خوبی باشد.

استفاده های روبی آن ریلز:
-طراحی و توسعه وب

نکات مثبت:
-مورد توجه

-دارای میانبرهای زیاد

-بازار شغلی خوب

نکات منفی:
-روبی آن ریلز در واقع فقط مجموعه ای از میانبرها است...

3-پایتون

پایتون برای مبتدی ها عالی است! یک زبان همه منظوره که میتوانید با آن هم به طراحی وب بپردازید و هم اپلیکیشن های دسکتاپ بسازید. همچنین پایتون از شی گرایی و برنامه نویسی رویه ای هم پشتیبانی میکند.

پایتون طرفداران زیادی دارد. یک جامعه بزرگ پشت پایتون نهفته است که در یادگیری میتواند به شما کمک کند.

اما پایتون با وجود تمام محبوبیت ها و طرفدارانش هنوز کمی نقص ها دارد. مثلا حفظ و نامگذاری و تمیز کردن بخش های مهمی از برنامه نویسی هستند که در پایتون خیلی به آنها پرداخته نشده است.

با این حال پایتون یک زبان قدرتمند برای تمام قشرهای برنامه نویس هاست! از مبتدی تا پیشرفته! بهتر نیست همین حالا یادگیری پایتون را شروع کنید؟

استفاده های پایتون
-
طراحی و توسعه وب

-طراحی و توسعه برنامه های دسکتاپ

نکات مثبت:
-هم در وب و هم در دسکتاپ استفاده میشود.

-متن باز

نکات منفی:
-به یک هم پیمانی در نامگذاری خوب نیاز دارد.

4-زبان برنامه نویسی جاوا
جاوا یکی از قدیمی ترین زبان های برنامه نویسی است. از جاوا برای برنامه نویسی وب و دسکتاپ استفاده میشود. این زبان هم شی گرا میباشد و همچنین باید بدانید که جاوا یکی از محبوب ترین زبان های برنامه نویسی است.

اما اگر جاوا را در کنار بقیه زبان های برنامه نویسی این لیست بگذاریم، کمی جاوا چالش برانگیز تر و پیچیده تر به نظر میرسد! که خب طبیعی است چون جاوا سینتکس خودش را از زبان های c و c++ گرفته است.

اما جاوا، برنامه نویس را مجبور میکند که واقعا مثل یک برنامه نویس فکر کند! یعنی شما باید بدانید کامپیوتر دقیقا چه کاری میکند تا بتوانید در جاوا موفق شوید!

به طور خلاصه جاوا یک زبان برنامه نویسی محبوب ولی کمی سنگین برای مبتدیان است اما دلیل اینکه در این لیست قرار گرفته است به خاطر قدیمی بودنش است که این یعنی برنامه نویس های جاوا در دنیا زیاد هستند و خیلی از آنها با تجربه هستند و شما هر مشکلی داشته باشید میتوانید پاسخ آنها را در اینترنت پیدا کنید.

استفاده های جاوا:
-
طراحی و توسعه وب

-طراحی و توسعه برنامه های دسکتاپ

نکات مثبت:
-خیلی محبوب

-قدیمی و امتحان خودش را پس داده!

-منابع یادگیری بسیار زیاد

-یکی از زبان های پایه ای و مهم

نکات منفی:
-سینتکس آن کمی پیچیده است.

-نیازمند یک ذهن تحلیل است.

5-C/C++
C و C++ از زبان های مقدماتی بسیار ارزشمند محسوب میشوند. با یادگیری این زبان ها شما راه خودتان را برای زبان های برنامه نویسی بعدی بسیار هموار میکنید.

سی پلاس پلاس بر خلاف زبان سی، دارای برنامه نویسی شی گرا است. اگر شما به طراحی و ساخت بازی علاقه دارید سی پلاس پلاس میتواند یک شروع خوب باشد. همچنین سی پلاس پلاس در ساخت برنامه های وب، موبایل و دسکتاپ هم به کار میرود.

هر دوی زبان های سی و سی پلاس پلاس به علم شما در علوم کامپیوتر کمک میکند و اگر باز هم بخواهید سراغ زبان دیگری بروید، سی و سی پلاس پلاس به درد شما میخورند.

اگر چه ممکن است در اولین تلاش ها، سی پلاس پلاس برای شما کمی پیچیده تر باشد اما اگر این پیچیدگی را به جان بخرید به زودی نتیجه های خوبی میبینید!

استفاده های C/C++:
-توسعه نرم افزار

نکات مثبت:
-یک پیشنیاز عالی برای علوم کامپیوتر

-عالی برای توسعه بازی و نرم افزار

نکات منفی:
-سی پلاس پلاس کمی از سی سخت تر است!

6-سی شارپ
سی شارپ یک زبان عالی برای شروع است. سی شارپ برای اهداف بسیار گسترده ای از توسعه وب گرفته تا برنامه های کنسولی مورد استفاده قرار میگیرد. سی شارپ از خانواده سی و سی پلاس پلاس است و همانطور که در مورد سی و سی پلاس پلاس گفته شد، سی شارپ هم به دانش شما از علوم کامپیوتر اضافه میکند.

سی شارپ بر خلاف زبان هایی مثل سی و یا پایتون یا روبی به کمپایلرها و IDE ها وابسته است و بدون آنها اجرا نمیشود به خاطر همین شاید مبتدی ها در نصب و راه اندازی این محیط ها دچار سردرگمی بشوند و سی شارپ را یک زبان سخت بنامند! اما با این حال شما بعد از نصب این محیط ها سادگی سی شارپ را درک خواهید کرد.

استفاده های سی شارپ:
-توسعه نرم افزار

نکات مثبت:
-قابل استفاده در حوزه های مختلف

-با ویژوال استودیو توسعه ساده تر میشود

نکات منفی:
-کمپایلر پیچیده

جمع بندی
ممکن است بسیاری از شما بپرسید که چرا HTML در این لیست نبود. در واقع اولین زبانی که من یاد گرفتم و فقط چند ساعت وقت برای یادگیری آن کافی بود HTML بود. اما حقیقت این است که HTML زبان برنامه نویسی نیست، بلکه زبان نشانه گذاری است.

انتخاب زبان برنامه نویسی شاید یکی از مهم ترین انتخاب های هر برنامه نویس باشد! پس آن را به دقت انتخاب کنید. تمام نکات مثبت و منفی را بسنجید و ببینید کدام زبان مناسب شما و کارتان است. در ضمن، کم آینده نگری هم بد نیست!