خرید سرور HP

چاپ

بعنوان یک مصرف کننده در مورد خرید سرور HP چه می دانید؟

با کیهان سرور ایرانیان همراه باشید تا در مورد خرید سرور hp صحبت کنیم. امروزه سرور HP از نیازهای قطعی همگان می باشد. کدام سرور و با چه کانفیگی مناسب نیاز شما می باشد. سروری که در کنار برطرف کردن نیاز های فنی شما بتواند منابع مالی شما را ذخیره کند، دو نکته ای می باشند که خرید سرور hp را هدف دار و مهم می کند.

بزرگترین محدودیت شما در خرید سرور HP محدودیت های مالی می باشد. در این مقاله میخواهیم به بهترین نحو شما را با نحوه خرید سرور HP آشنا سازیم.

چند میلیون تومان هزینه می کنید؟

واقعا چند میلیون تومان هزینه می کنید! 10 میلیون تومان؟ 20 میلیون تومان؟ 50 میلیون تومان؟ 150 میلیون تومان؟ این میزان از هزینه را بر چه اساسی تعیین کرده اید؟ نیاز شما از نظر فنی چیست؟ چه کانفیگی بهترین حمایت را از شما خواهد کرد؟ آیا این کانفیگ جوابگوی نیازهای یکسال بعد شما خواهد بود؟

پس همانطور که توجه می کنید بین هزینه خرید سرور HP و نیاز فنی شما رابطه مستقیم وجود دارد. اگر برای مثال نیاز شما با یک سرور نسل G8 برطرف می شود چرا باید 60 میلیون تومان هزینه کنید و به خرید سرور HP G9 اقدام کنید! در حالی که یک سرور نسل G8 با بالاترین کانفیگ (پردازنده 2697v2 با 24 اسلات پر شده از رم Ram 16gb 14900r hp) حدود 40 میلیون تومن هزینه دارد!

خرید سرور HP

موضوع دیگری که معمولا مشاوران کیهان سرور ایرانیان با مشتریان خود مطرح می کنند این است که برای سازمان دولتی سرور خریداری می کنید یا برای سازمان شخصی! از نگاه دیگر آیا به دنبال آپگرید کردن خرید سرور HP در یکسال دیگر خواهید بود یا نه! معمولا سازمان های دولتی یا شرکت های خصوصی در حال رشد به سرعت بفکر بروزرسانی سرور های خریداری شده می افتند.

اهمیت بروزرسانی سخت افزار در خرید سرور hp

بروزرسانی سرور های خریداری شده بسیار مهم می باشد. میخواهم مقایسه ای کوتاه داشته باشم بین اینکه اکنون 60 میلیون تومان هزینه کنید و سروری با کانفیگ پر خریداری کنید یا 30 میلیون تومان هزینه کنید و سروری با کانفیگ حداقل ضروری خریداری کنید و در ماه های بعدی یا سالهای بعدی اقدام به آپگرید سرور کرده و برای مثال رم یا هارد سرور یا پردازنده سرور اچ پی رو ارتقا دهید؟

در این بخش با مثال کانفیگ سرور HPE DL380 G9 پیش می رویم تا این موضوع کاملا برای شما بعنوان خریدار سرور HP جا بیفتد. به کانفیک زیر نگاه کنید. در این کانفیک کانفیگ پر و غیر قابل آپگرید را مشاهده میکنید.

کانفیک سرور HPE ProLiant DL380 G9 Server

جمع کل

قیمت به تومان

مدل قطعه

حداکثر

حداقل

عنوان قطعه

شماره

 

2.500.000

2650v4

2

1

Intel Xeon CPU

1

 

1.300.000

16gb 2133p

24

1

Ram memory

2

 

2.800.000

Hdd 600gb 10k 12h

       8

1

HDD

3

 

----

P440/2gb

     1

   1

Raid controller

4

 

2.000.000

----

1

      0

Rail Kitt

5

 

800.000

256gb

8

1

SSD

6

 

----

500w-800w

2

1

Power supply

7

 با توجه به جدول بالا بیایید کانفیگ یک سرور را قبل از خرید با توجه به شرط بروزرسانی بررسی کنیم.

همانطور که در جدول بالا مشاهده می کنید. من سعی کرده ام این نکته رو نشون بدم که ما میتوانیم سروری را خریداری کنیم که هزینه کمی برای ما داشته باشد اما در عین حال بسیار قوی و قدرتمند باشد. اما چگونه؟

خرید سرور HP

همانطور که شما نیز مانند بنده آشنایی دارید هر سرور دارای ظرفیت های مختلفی برای هارد سرورhp ، رم سرور hp و پردازنده سرور  hpدارد. این ظرفیت ها برای اهداف خاصی در شاسی سرور hp تعبیه شده است. یکی از این اهداف برآورده کردن نیازهای مالی و کاهش اثر محدودیت های مالی برای خریدار سرورhp  می باشد. بدین صورت که شما لازم نیست در مرحله اول خرید سرور hp تمامی 8 ظرفیت بالقوه هارد سرور اچ پی را پر کنید. برای روشن شدن این مسئله به بررسی هر یک از قطعات سرور اچ پی می پردازیم.

اهمیت شاسی سرور در خرید سرور HP

در مورد شاسی هیچ حق انتخابی نداریم و بایستی در مورد انتخاب مدل سرور خیلی دقت کنیم. اینکه سرور را کجا نگهداری می کنیم و چه نیاز های فنی و خدماتی را از سرور انتظار داریم در انتخاب مدل سرور و تعداد واحد سرور یا یونیت سرور به اختصار U تعیین کننده می باشد. اگر به دنبال این هستید که سرور را در رک قرار دهید بایستی از سرور هایی با 1U یا یک واحد یونیت استفاده کنید البته این به معنای این نیست که بقیه سرور ها با تعداد یونیت بالاتر نمی توانند در رک قرار داده شوند بلکه بمعنای این است که هزینه کمتری برای خرید سرور HPE DL360 G9 در مقایسه با سرور HPE DL380 G9 یا HPE DL580 G9 پرداخت خواهید کرد.

حتی اگر قرار باشد سرور خود را در جایی بصورت امانی و با پرداخت اجاره در رک قرار دهید قطعا یک سرور 1U برای شما هزینه کمتری نسبت سرور HP 2U دارد. از این رو تعیین شاسی سرور در خرید سرور HPE بسیار مهم و کارساز می باشد.

نکته مهم دیگری در مورد شاسی سرور اچ پی وجود دارد. بدین صورت که اگر تصمیم دارید سرور را در خانه یا محل کار خود نگهداری کنید بهتر است از سرور های تاور یا ایستاده مانند انواع سری ML استفاده کنید. این سرور ها دقیقا شبیه به کامپیوترهای خانگی بوده و ظاهر زیباتری دارند.

اهمیت پردازنده CPU در خرید سرور hp

از آنجایی که موضوع بحث ما در مورد سرور های رکمونت مانند HP DL380 G9 می باشد و این سرور ها دوآل سی پی یو هستند بنابراین اگر تصمیم گرفته اید سروری خریداری کنید بهتر است در انتخاب تعداد پردازنده دقت کنید. همه سرور ها قطعا با یک عدد سی پی یو نیز کار می کنند. اگر به سرور بسیار قدرتمندی نیاز ندارید توصیه میکنم برای کاهش هزینه های خرید سرور HP از حال تک سی پی یو استفاده کنید.

اگر سرور قدرتمندی با دو سی پی یو انتخاب کرده اید به این نیز فکر کنید که بهتر است بجای استفاده از دو عدد پردازنده INTEL XEON 2690V4 با قیمت هر عدد 10 میلیون تومان بهتر است از یک پردازنده 2699V4 استفاده کنید و بعدها اگر تصمیم گرفتین سرور را آپگرید کنید یک عدد سی پی یو 2699V4 دیگر به آن بیافزایید. در قدرت، یک عدد پردازنده 2699V4 با دو عدد پردازنده 2690V4 برابری می کند.

اهمیت رم یا حافظه موقت RAM در خرید سرور HP

هر سرور HPE DL380 G9 دارای 24 اسلات رم می باشد. این اسلات ها می توانند از رم هایی از ظرفیت 8 گیگابایت تا 32 گیگابایت را پشتیبانی کنند. مسئله این است که میتوانید از 386 گیگابایت حافظه رم با استفاده از رم RAM 16GB 2133P بهره ببرید اگر تمامی 24 اسلات را پر کنید. از طرفی می توانید با استفاده از رم 32 گیگابایت RAM 32GB 2133P یا رم RAM 32GB 2400T HP از نصف اسلات های رم استفاده کنید.

در آینده اگر نیاز به بروزرسانی داشتید می توانید نصف اسلات هایی که خالی مانده است را از رم اچ پی پر کنید. البته توجه داشته باشید که این موارد همه انتخاب هایی سلیقه ای و نسبی می باشند و بهترین انتخاب، انتخابی است که از روی رفع نیاز با کمی آینده نگری در مورد بروزرسانی قطعات باشد.

اهمیت هارد HDD در خرید سرور HP

این پارت از سرور اچ پی نیز اهمیت بسیار بالایی دارد. معمولا سرور ها دارای ظرفیت های مشخصی از هارد می باشند که از 4LFF در سرور HPE DL360 G9 شروع میشه تا مثلا HPE DL380 25 SFF که دارای 25 عدد جایگاه هارد می باشد. در مورد سرور HPE DL380 G10 مقاله مبسوطی از فضای ذخیره سازی نوشته ایم که می توانید با مراجعه به سایت کیهان سرور آن را مطالعه کنید.

در مورد سروری که در جدول بالا ذکر شده است HPE DL380 G9 این سرور 8sff بوده و تعداد 8 عدد هارد 2.5 اینچی در بخش جلویی سرور تجهیز شده است.

در این مورد شما می توانید از دو مولفه متغیر استفاده کنید.

نکته مهم اینجا می باشد که کدام انتخاب مقرون بصرفه تر می باشد. مثلا ما بیاییم 2 عدد هارد hdd 2.4tb 12g SAS به قیمت هر هارد 8.500.000 تومان خریداری کنیم یا با همین مبلغ 4 عدد هارد HDD 1.2TB 12G SAS خریداری کنیم؟

اینجاست که موضوع کارایی و بهره وری مطرح می شود. نیاز شما اولویتی است که باید تعیین کند 2 عدد هارد خریداری کنید یا 4 عدد هارد! این دو مدل هارد دقیقا از نظر سرعت و کیفیت یکسان هستند. اما اگر از نظر مالی محدودیتی ندارید و تعداد هارد برایتان مهم نمی باشد حتما از هارد 2.4 ترابایت استفاده کنید.

در برخی موارد تعداد هارد برای مصرف کننده اهمیت دارد چرا که روی رید بندی خاصی برنامه ریزی کرده است. برای مثال می خواهد با خرید 4 عدد هارد آنها را بصورت آیینه رید بندی کند تا دیتا در دو جا ذخیره شود.

بنابراین اهمیت بررسی در خرید سرور HP باید بصورت جدی انجام گیرد. درواقع همنطور که برای خرید یک لپ تاپ مدت زمان زیادی را برای بررسی اختصاص میدهید برای خرید سرور HP نیز بایستی زمان مناسب اختصاص داده و مشاوره مناسبی دریافت کنید.

در این مورد مشاوران کیهان سرور ایرانیان در خدمت شما می باشد.