سبد (0)

اتصال LCD به فاصله سنج آردوینو

اکنون زمان آن رسیده است تا ال سی دی را به فاصله سنج آردوینو متصل کنیم و کار را به صورت یک پروژه کامل کنیم. بنابراین قصد داریم با استفاده از سنسور، فاصله ها را اندازه بگیریم و در ال سی دی نشان دهیم. برای انجام این کار، باید دو مدار قبلی را با یکدیگر ترکیب کنیم. مدار به صورت زیر خواهد بود:

 

اتصال ال سی دی به فاصله سنج در آردوینو

اگر به پایین مدار توجه کنید، متوجه می شوید که دو عدد سیم قرمز رنگ VCC پنج ولت به یک سوراخ متصل شده اند. به دلیل اینکه ما از بردبرد استفاده نکرده ایم این مشکل پیش می آید. یک راه ساده برای حل این مشکل، استفاده از سیم تبدیل جامپر است که یک نری را به دور مادگی تبدیل کند(male splitter). اما بعنوان راه دوم، می توانیم یک سیم جامپر دو سر نری را برش دهیم و یک سیم دو سر مادگی جامپر را هم نصف کنیم. سپس دو عدد سیم مادگی و یک عدد سیم نری را به یکدیگر متصل کنیم. تا یک تبدیل درست کنیم. 

اکنون یک sketch جدید ایجاد کنید و فایل Digital_Ruler.ino را از اینجا دانلود کنید و آن را load(بارگذاری) کنید. سپس آن را در پوشه ای به نام Chaper2 ذخیره(save) کنید و آن را در آردوینو Upload کنید. در این صورت چیزی شبیه به تصویر زیر را خواهیم داشت:

کامل شدن فاصله سنج در آردوینو

 ما می توانیم برای اینکه پروژه ی ما جمع و جور باشد، آن را در درون یک جعبه، به صورت زیر تعبیه کنیم:

تکمیل پروزه در آردوینو

 ال سی دی ما به صورت زیر کار خواهد کرد:

ال سی دی نهایی در آردوینو

 ;کمی دست نگه دارید! از آنجا که می خواهیم این آموزش ها به صورت گام به گام توضیح داده شود، از شما می خواهیم که به دنبال ضایعاتی همچون قوطی های رنگی بگردید و کار خود را به یک کار هنری تبدیل کنید. شما می توانید از جعبه های ظرف و ظروف یا بطری ها یا دیگر چیزها استفاده کنید. ما تنها از یک جعبه ی بسته بندی استفاده کرده ایم و LCD را در بیرون آن قرار داده ایم. اما چه خوب است که این بسته قابل حمل باشد و از USB استفاده نکند! پس اجازه دهید تا به شما نشان دهم که این کار را چگونه انجام دهید. برای این کار ما به دو چیز نیاز داریم:

  • یک باطری کتابی 9 ولت
  • یک کانکتور باطری کتابی 9 ولت

که تصاویر آنها به ترتیب در زیر آورده شده اند:

 باطری

کانکتور

 مدار ما باید به صورت زیر باشد:

مداری که باید ایجاد کنیم

 کدهای برنامه نویسی آن مشابه با نمونه ی قبلی است. همه چیز این مدار با مدار قبلی یکسان است به جز اینکه انرژی برد ما به جای کابل USB از باطری تامین می شود. بنابراین ما فقط به یک باطری استاندارد 9 ولت که به یک فیش 2.1mm متصل است نیاز داریم که به برد آردوینو متصل شده است. برد آردوینو UNO می تواند ولتاژهایی بین 5 تا 20 ولت را مورد استفاده قرار دهد. اما تنظیم کننده ی ولتاژ که در برد آردوینو قرار دارد همواره سعی می کند که ولتاژ داده شده به قطعات متصل به آن، بیش از 5 ولت نباشد. اگر بخواهید می توانید یک لیزر اسباب بازی را در کنار سنسور قرار دهید تا مسیر برخورد امواج سنسور به اشیاءرا مشاهده کنید. 


 خلاصه ی فصل 2

کارهای که در این فصل انجام دادیم جالب و کمی چالش برانگیز بود! در اینجا می خواهیم خلاصه ای را از فصل 2 بیان کنیم. ما ابتدا یک سنسور فراصوت SR04 را برنامه نویسی کردیم و از آن برای محاسبه ی فاصله استفاده کردیم که این فاصله در بخش Serial Monitor آردوینو UNO به ما نشان داده می شد. سپس با صفحه ی نمایش I2C LCD1602 کار کردیم. سپس آنچه آموختیم را با یکدیگر ترکیب کردیم و یک فاصله سنج دیجیتالی را به وجود آوردیم. به دلیل اینکه فاصله سنج ما می توان بین 0 تا 2 متر را اندازه گیری کند، تنها می تواند در داخل خانه مورد استفاده قرار گیرد. اگر بخواهیم برد ما افزایش یابد باید از سنسور های برد بلند و گرانتر استفاده کنیم. در فصل بعد با سنسور های لمسی آشنا خواهیم شد که در کنار یک نرم افزار قوی پردازش به ما امکان می دهد تا حرکات انگشت را به متن تبدیل کنیم. امیدوارم از مطالعه ی این فصل لذت برده باشید. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه