تبدیل حرکت انگشت به متن در آردوینو

چاپ

به فصل 3 خوش آمدید. در این فصل قصد داریم به طور عمیق تر به قلمرو سنسورها بپردازیم.  در این فصل چیزهای زیادی در مورد استفاده از سنسور لمسی خواهید آموخت و با آن می توانید پروژه های جالبی انجام دهید. 

 ما می توانیم با استفاده از نرم افزار Processing به وسیله ی آردوینو، رابطی ایجاد کنیم که با آردوینو در ارتباط باشد و یا اینکه می توانیم داده ها را به صورتی که درک آنها بهتر باشد نمایش دهیم. این فصل به سه بخش تقسیم شده است. ابتدا به بررسی مبانی نرم افزار Processing می پردازیم و سپس از یک تاچ پد عددی و نرم افزار Processing استفاده می کنیم تا یک بازی دوز(X و O) را بسازیم. و در بخش آخر نیز از یک تاچ پد برای تشخیص الگوهای حرکتی و الفبای مختلف استفاده می کنیم و آنها را بر روی صفحه ی نمایش چاپ می کنیم. در این فصل از سخت افزار کمتری استفاده می کنیم . اما به جای آن از برنامه نویسی زیادی استفاده خواهیم کرد؛ بنابراین خود را برای آن آماده کنید. در این فصل موارد زیر را به ترتیب بررسی خواهیم کرد:


قطعات مورد نیاز

برای اینکه بتوانیم یک قطعه ی تاچ را به پروژه ی آردوینوی خود متصل کنید، به قطعات زیر نیاز دارید:

نکته: تنها پد خازنی عددی و پد لمسی مورد استفاده ی ما هستند. 


 سنسور لمسی خازنی چیست؟

سنسور لمسی خازنی یک نسخه ی ارتقا یافته از سنسورهای مقاومتی است که بر تغییر مقاومت به خاطر تغییر در شکل مقاومت بر اساس فشار وارد شده، تکیه دارد. سنسورهای خازنی به این صورت کار می کنند که انگشت شما نقش یک خازن خارجی را بازی می کند که ظرفیت خازنی سیستم را تغییر می دهد؛ سپس این ظرفیت توسط چیپ های سنسور محاسبه می شود و به داده های قابل خواندن تبدیل می شود. 


مقدمه ای در مورد پردازش(Processing)

 نرم افزار Processing، از آن جهت که یک رابط کاربری مثل IDE آردوینو دارد، با آردوینو مشابه است. اما از Processing به طور عمده برای ایجاد رابط های گرافیکی یا نمایش داده ها در زمان واقعی استفاده می شود؛ یعنی همان کاری که می خواهیم در این فصل انجام دهیم. 

اولین کاری که باید بکنید، این است که آخرین نسخه ی Processing را از اینجا دانلود کنید. و سپس آن را نصب کنید. حالا این نرم افزار  را باز کنید. محیط آن بسیار شبیه به IDE آردوینو است. این موضوع، کار با این نرم افزار را برای ما آسان می کند. برای اینکه به صورت سریع ببینیم که نرم افزار  Processing چه کارهای می تواند انجام دهد، از منوی File بر روی Example کلیک کنید و سپس در زیر Inputs گزینه ی (MouseXY(Mouse2D را انتخاب کنید. حالا sketch را Run کنید و لذت ببرید. سعی کنید گزینه های دیگری همچون Topics یا Simulate یا Flocking را امتحان کنید. 

اکنون می خواهیم با استفاده از این نرم افزار قدرتمند در کنار آردوینو و یک تاچ پد، یک بازی دوز طراحی کنیم.