ارتقای مدار ربات سگ نما در آردوینو

چاپ

مدار کوچکی که ایجاد کردیم را می توانیم به دو بخش تقسیم کنیم. که هرکدام به یک طرف آردوینو مربوط می شوند که به یک GND و برق مشترک متصل می شوند. علاوه بر این، ما می توانیم از تعداد بیشتری پین های header استفاده کنیم تا سروو موتورهای بیشتری را جا دهیم تا بتوانیم سیم ها را بهتر تنظیم کنیم. برای انجام این کار، ابتدا یک برد مدار طولانی را برش دهید به طوری که حدودا 6 پین در عرض آن وجود داشته باشد. پس مانند مدار قبلی، این مدار را ایجاد کنید:

مدار آردوینو

 برای متصل کردن سمت راست و چپ، از دو سیم  کوتاه استفاده می کنیم و آنها را لحیم می کنیم. یکی برای GND و دیگری برای برق، مانند زیر:

دومدار کوچکدر آردوینو

این مدارها را در دو طرف آردوینو مگا قرار دهید، مانند زیر:

مدارهای کوچک متصل به آردوینو

وقتی اتصالات کامل شد، ربات به صورت زیر خواهد بود:

اتصالات کامل شده در آردوینو


 ارتقای بدنه ی ربات

ربات ما کاملا مثل یک سگ نیست و دم ندارد اما بر روی چهار پا راه می رود. قبل از اینکه یک دم برای آن تعبیه کنیم، خوب است که یک سقف(بیس) دیگر برای آن ایجاد کنیم که بر روی سیم های بالایی قرار گیرد. برای انجام این کار می توانیم از چوب بستنی های بیشتری کمک بگیریم و یا می توانیم از یک جعبه مانند زیر کمک بگیریم:

یک جعبه در آردوینو

این سقف جدید می تواند دم را تنظیم کند. دم ربات می تواند با استفاده از یک چوب بستنی دیگر ایجاد شود. ما باید دم را به یک سروو موتور در زیر بیس بچسبانیم:

دم ربات در آردوینو

 این سروو موتور می تواند برنامه نویسی شود تا بتواند حرکت کند. ما می توانیم از دو سروو موتور نیز برای دم استفاده کنیم. دم ربات می تواند برای بیان احساسات ربات مورد استفاده قرار گیرد.


 استفاده از سنسورها

علت اینکه می خواهیم سنسورهایی مثل SRF04  را اضافه کنیم که قبلا برای اندازه گیری فاصله از آنها استفاده کرده ایم، این است که این کار ربات را قادر می کند تا محیط خود را احساس کند. برای اضافه کردن این سنسور، یک شکاف در بخش جلو و بالایی بیس(سقف) ایجاد کنید تا بتوانید HC SRF04 را تعبیه کنید. سپس این سنسور را در جلو نصب کنید، درست مانند تصویر زیر:

سنسور در آردوینو

بعدا باید با استفاده از اطلاعات زیر، سنسور را به آردوینو متصل کنید(از SRF04  به آردوینو، به ترتیب از سمت چپ به راست):

• GND → GND
• Trig → D12
• Echo → D11
• VCC → 5V


اضافه کردن کلید

در نهایت، ما می خواهیم باطری دوم را متصل کنیم. و برای قطع و وصل کردن برق آن، می خواهیم از کلید زیر استفاده کنیم:

کلید در آردوینو

کانکتور باطری را به کلید متصل کنید، مانند زیر:

کانکتور باطری در آردوینو

حالا باطری را به آنها متصل کنید، همه چیز به صورت زیر خواهد بود:

باطری در آردوینو

وقتی که کلید را به باطری متصل کردید، باطری را به بخش زیرین جعبه متصل کنید. مطمئن شوید که آن را دقیقا به مرکز جعبه متصل کرده باشید:

باطری در وسط جعبه آردوینو

یک سوراخ کوچک در سمتی که سیم های باطری قرار دارند ایجاد کنید و کلید را به آن متصل کنید:

کلید متصل شده در آردوینو

وقتی که همه ی چیزها را در داخل جعبه قرار دادید، تمام سیم ها را متصل کنید. سیم های سنسور را نیز متصل کنید. سپس دم را به D34 متصل کنید. و پس از آن جعبه ی مورد نظر را به بدنه ی ربات متصل کنید. در نهایت همه چیز به صورت زیر خواهد بود:

ربات کامل شده

 


شخصی سازی ربات

درست مانند طراحی بخش خارجی ربات، ما می توانیم ربات خود را به صورت شخصی سازی شده نیز برنامه نویسی کنیم. چون که ما سنسور را بعنوان سر ربات متصل کرده ایم، می توانیم از قابلیت های آن استفاده کنیم. بعنوان یک مثال، می توانیم به صورت زیر عمل کنیم:

فایل arduino_robot_dog_personality.ino را لود کنید و کمی با آن کار کنید. مهم است که با خاطر داشته باشید که این برنامه از دم و سنسور فراصوت استفاده می کند. اگر نمی خواهید از این قطعات استفاده کنید، می توانید کدها را تغییر دهید.