دسترسی و انتشار فایل در متلب

چاپ

به منظور استفاده ی مجدد از داده ها، ابتدا باید بتوانیم آنها را باز کنیم. در غیر این صورت ذخیره ی داده ها هیچ فایده ای نخواهد داشت. برای اینکه بتوانیم داده های ایجاد شده توسط دیگر برنامه ها را مورد استفاده قرار دهیم، باید بتوانیم آنها را به متلب Import کنیم. همچنین اگر بخواهیم داده های خود را با دیگران به اشتراک بگذاریم، باید آنها را Export کنیم، تا برای دیگر برنامه ها قابل فهم باشند. نرم افزار متلب از Import کردن و Export کردن داده ها کاملا پشتیبانی می کند. 

آموزش باز کردن فایل ها در نرم افزار متلب

 سریع ترین راه برای باز کردن یک فایل در متلب، این است که در پنجره ی Current Folder بر روی آن فایل دابل-کلیک کنیم.  همچنین می توانیم بر روی آن فایل راست-کلیک کنیم و از منوی باز شده، گزینه ی Open را انتخاب کنیم. با انجام این کار، متلب به طور اتوماتیک آن فایل را باز می کند. 

در نرم افزار متلب، به چند طریق می توان فایل های داده را باز کرد. مثلا می توانید بر روی فایل خود راست-کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه ی Show in Explorer را انتخاب کنید. بلافاصله پنجره ی Windows Explorer باز می شود و می توانید یک برنامه جایگزین را انتخاب کنید. در عکس 4.11 فایل FirstScript.m توسط یک برنامه باز شده است:

با استفاده از دستورات متلب، می توانید کارهای متفاوتی انجام دهید. اقدام پیش فرض برای یک فایل با پسوند mat این است که در متلب load شود، نه اینکه open شود. اما در صورت نیاز می توانید از دستورات متلب استفاده کنید، به صورت زیر:

 

دستور اول پنجره ی Workspace را باز می کند و دستور دوم باعث می شود که پنجره ی Workspace در متلب بارگذاری شود. 


 Import کردن داده ها در نرم افزار متلب

متلب به ما امکان می دهد تا داده ها را از بیرون، به داخل این نرم افزار وارد(Import) کنیم. 

برای یادگیری روش Import کردن داده ها در متلب، گام های زیر را انجام دهید:

1. در تب Home در گروه Variable، بر روی Import Data کلیک کنید.

در عکس 4.12 پنجره ی Import Data را مشاهده می کنید. 

2. فایل مورد نظر را انتخاب کنید و سپس بر روی دکمه ی Open کلیک کنید. سپس یک پنجره به شما نشان داده خواهد شد که در آن  می توانید اطلاعات ورودی را تنظیم کنید. عکس زیر، این تنظیمات را نشان می دهد که می توانید آنها را به دلخواه خود تغییر دهید:

 

 3. تنظیمات دلخواه خود را اعمال کنید. 

4. چک کنید که بخش Unimportable Cells هیچ مقداری نداشته باشد. 

5. بر روی دکمه ی Import Selection کلیک کنید. 

خواهید دید که متلب داده ها را Import می کند. شما می توانید انتخاب کنید که به جای اینکه داده ها در Workspace متلب import شوند، بر اساس داده ها، یک اسکریپت یا تابع تولید شود. 

6. پنجره ی Import را ببندید. 

 

Export کردن داده ها در نرم افزار متلب

با استفاده از دستورات، می توانیم داده ها را در متلب export کنیم. بعنوان مثال اگر بخواهیم اطلاعات درون متغیر ans را در قالب یک فایل CSV، اکسپورت کنیم، باید از دستور (csvwrite('FirstWorkspace.csv',ans استفاده کنیم.در این دستور، عبارت csvwrite یک تابع است و عبارت FirstWorkspace.csv نام فایل را مشخص می کند و مقدار ans نام متغیری است که می خواهیم آن را export کنیم. 

علاوه بر تابع ()csvwrite تابع های دیگری نیز برای export کردن وجود دارند:

این دو تابع، بسیار مشابه با تابع ()csvwrite عمل می کنند. 

 


ذخیره کردن کار در متلب

یک کار ضروری در هنگام کار کردن با متلب، ذخیره کردن پروژه است. اگر کار خود را ذخیره نکنید، تمام اطلاعات را از دست خواهید داد. 

ذخیره کردن متغیرها در محیط متلب

با اینکه در فصل 2 فهمیدیم که چگونه تمام Workspace را ذخیره کنیم، اما گاهی اوقات نیاز داریم تا تنها یک متغیر را ذخیره کنیم. برای انجام این کار در محیط متلب، مراحل زیر را دنبال کنید:

1. ابتدا در پنجره ی Workspace، بر روی متغیری که می خواهید ذخیره کنید، راست کلیک کنید و از منوی باز شده  گزینه ی Save As را انتخاب کنید. همان طور که در عکس 4.14 مشاهده می کنید، جعبه ی گفتگوی Save to MAT-File ظاهر خواهد شد:

 

 2. در فیلد File Name یک نام را برای فایل مورد نظر انتخاب کنید.

اگر که می خواهید یک پوشه ی دیگر را انتخاب کنید، می توانید از منوی درختی، یک پوشه ی متفاوت را انتخاب کنید. 

3. حالا بر روی دکمه ی Save کلیک کنید.

خواهید دید که متلب فایل مورد نظر را در پوشه ی مشخص شده ذخیره می کند. 


ذخیره کردن متغیرها با استفاده از دستورات متلب

با استفاده از دستورات متلب، می توانیم متغیرها را در رایانه ذخیره کنیم. به منظور ذخیره کردن متغیرها، کار با دستورات متلب راحت تر از کار با محیط گرافیکی آن است. به منظور ذخیره کردن یک متغیر در متلب، می توانید از دستور ('save('filename استفاده کنید. اگر بخواهید چند متغیر را ذخیره کنید، کافیست آنها را بعد از مقدار filename قرار دهید. بعنوان مثال عبارت ('save('MyData.mat','ans  یک متغیر به نام ans را در یک فایل به نام MyData.mat در فولدر جاری ذخیره می کند.

  در صورتی که می خواهید داده ها در یک فولدر متفاوت ذخیره شوند، می توانید مسیر را نیز مشخص کنید.  بعنوان مثال عبارت ('save('C:\Temp\MyData.mat داده ها را در مسیر C:\Temp  ذخیره می کند. در صورتی که قصد دارید چند متغیر را همزمان ذخیره کنید، می توانید آنها را به وسیله ی کاما از یکدیگر جدا کنید. بعنوان مثال برای ذخیره کردن متغیرهای Var1 و Var2 در فایل MyData.mat باید از عبارت ('save('MyData.mat','Var1','Var2 استفاده کنید. این دستورات خروجی را به فرمت mat، ذخیره می کنند. اما شما می توانید یک فرمت را نیز مشخص کنید.

 بعنوان مثال برای ذخیره کردن متغیرهای قبلی در فرمت ASCII می توانید از عبارت ('save('MyData.txt','Var1', 'Var2', '-ASCII استفاده کنید.

ذخیره کردن دستورات در محیط متلب

شما نمی توانید دستوراتی که مستقیما در پنجره ی Command  تایپ می کنید را با استفاده از محیط متلب ذخیره کنید. کاری که باید انجام دهید این است که با استفاده از پنجره ی Command History آنها را ذخیره کنید. در فصل 2 از این کتاب، به تشریح نحوه ی ذخیره کردن فرمول ها و دستورات پرداخته شده است. 

ذخیره کردن دستورات با استفاده از دستورات متلب

نرم افزار متلب به ما امکان می دهد تا با استفاده از دستور diary، دستورات را ذخیره کنیم. دستور diary یک دستور ساده است که باید آن را در پنجره ی Command وارد کنیم. بعد ها شما می توانید فایل مورد نظر را بازبینی کنید و درست مانند یک اسکریپت آن را ویرایش کنید.

دستور diary به صورت های زیر نوشته می شود: