برج های کج دنیا

چاپ

 

 

برج یوان پاکوداچین ‏

‏این برج که در شهر سوژو چین قرار گرفته است  و با نام  "برج خمیده چین" شناخته می شود. این برج 47 متر ارتفاع دارد و هفت طبقه  که هر طبقه آن دارای بالکن می باشد و به تقلید از ‏ساختمان ها و برج های چوبی ساخته شد، اما به دلیل فشارهای طبیعی و اینکه پایه و فونداسیون این برج از سنگ و خاک ساخته ‏شده بود به مرور زمان به یک سو کج گردید.در حال حاضر این برج سه درجه کج است و در دو ستون پایه آن ترک برداشته است.

برج خمیده نویانسک

این برج در شهر نویانسک روسیه قرار دارد و در قرن 18 ساخته شده است. دلیل اصلی ساخت این برج 57.5 ‏متری نیز هنوز دقیق مشخص نیست و برخی می گویند از این برج برای نگهداری پول در زمان پادشاهی به نام دمیدوف مورد استفاده بوده و یا شاید یک برج نگهبانی یا برج ناقوس  بوده و حتی  زندان بودن آن هم احتمالاتی دارد. این برج مرموز سه درجه به سمت جنوب غربی کج است که بسیاری می گویند از عمد این برج به این سمت ‏کج ساخته شده چرا که محل تولد دمیدوف نیز همان سمت است. اما محققین بر این باورند که هیچ دلیلی برای کج ساخته شدن آن ‏وجود ندارد و این برج نیز به دلیل اینکه زمینی که روی آن ساخته شده است توسط آبهای سطحی فرسوده شده و به مرور مقاومت خود را ‏در نگهداری این برج عظیم از دست داده است و منجر به کج شدن آن شده است.

برج ‏ پیزا ایتالیا ‏

‏‏‏البته مشهورترین برج کج دنیا برج پیزا در ایتالیا است. ساخت این برج 199 سال به طول انجامید و بارها به ‏دلایل مختلف ساخت آن متوقف شد. زمین جایی که این برج ساخته می شد نیز تحمل وزن سنگین این ساختار را نداشت بنابراین از ‏یک سو رو به ریزش کرد و منجر به کج شدن این برج شد. این مساله را بعد از ساخت سه طبقه از هشت طبقه این برج متوجه ‏شدند اما اگر چه در ساختار آن تغییراتی اعمال کردند اما از ساخت آن دست نکشیدند و برج پیزا از همان ابتدا کج ساخته شد.

برج ‏سورهسن‏

این یک برج کلیسا است که در روستایی به همین نام در شرق آلمان قرار گرفته است . این برج با 5.19 درجه ‏خمیدگی دارد. پایه های این برج را ترکیبی از چوب و خاک های خیس تشکیل می دادند که همین ‏مساله طی سالها منجر به کج شدن این ساختار شد. در سال 1975 این برج نیز به روی عموم مردم بسته شد چرا که بیش از حد ‏خمیده شدن آن خطرناک بود و ده سال بعد پس از اینکه تلاش هایی برای ثابت نگه داشتن آن صورت گرفت دوباره بازگشایی شد.

برج های ‏بولوگنا ایتالیا ‏

دو برج ‏Asinelli‏ و ‏Garisenda‏ که در شهر بولونیای ‏ایتالیا قرار گرفته اند با نام برج های بولونیا شناخته شده هستند. این دو برج از زمان ساختشان در قرن 12 تا به امروز همچنان در ‏حال مبارزه با جاذبه زمین بوده اند.برج کوچک تر که ‏Garisenda‏ نام دارد به دلیل اینکه به روی زمین مسطح ساخته نشده بود ‏‏4 درجه خمیده است. این برج که ابتدا 60 متر ارتفاع داشت در سال 1360 به دلایل امنیتی بخشی از آن کوتاه شد و به یک برج ‏‏48 متری تبدیل شد.هنوز امکان ورود به این برج وجود ندارد.‏

برج کاپیتال گیت

واما تکنولوژی و هنر معماری با درآمیختن با خلاقیت باعث شد در سال 2010 ، این ساختمان در ابوظبی با خمیدگی 18 درجه به سمت غرب ساخته شود و توانست نام خود را در صدر کج ترین ‏برج های جهان در گینس ثبت کند. این برج 160 متر ارتفاع دارد که شامل 35 طبقه می شود و یکی از بلندترین آسمان خراش ‏های این شهر نیز محسوب میشود.‏