سبد (0)

تبدیلها در غارنوردی

 

روز سوم

تبدیل ها

 

صعود به فرود :

 

کلیه عملیات کوهنوردی همیشه قابل پیش بینی نمی باشند، بنابراین به هر دلیل ممکن است شما مجبور شوید در هنگام صعود تغییر سیستم دهید و از وسط مسیر صعود به سمت پایین فرود روید. مثل جا گذاردن یک وسیله یا ابزار مهم!!! پس برمی گردیم پایین اما چگونه؟

 

  • ابتدا شانت را که توسط خودحمایت به شما وصل است ، بالای یومار به طناب متصل نموده و وزن را به آن منتقل می نماییم.

  • بر روی پدال پایی یومار بلند می شویم و توسط دست ضامن کرول را باز کرده و طناب را از بین فک خاردار کرول خارج می کنیم. در این حالت ما بر روی تسمه خود حمایت شانت نشسته ایم و هنوز رکاب یومار نیز داخل پای ما می باشد.

  • در حالی که ابزار فرود به کارابین وصل است با باز نمودن و برگرداندن پلاک روی ابزار فرود طناب را داخل شیارهای ابزار فرود قرار می دهیم.

  • بر روی پدال پایی یومار بلند می شویم و اضافی طناب را جمع کرده وزن به ابزار فرود منتقل شده و مطابق روش گفته شده در قبل ابزار فرود را قفل می کنیم.

  • یومار را آزاد کرده و با توجه به اینکه وزن بر روی ابزار فرود است شانت نیز آزاد بوده و سیستم آماده انجام فرود می باشد.

تبدیل فرود به صعود :

  • ابتدا ابزار فرود را قفل می کنیم.

  • یومار را در بالای ابزار فرود به طناب وصل کرده و روی رکاب آن بلند می شویم.

  • کرول را در بالای ابزار فرود و زیر یومار به طناب متصل می کنیم.

  • در حالی که وزن بر روی کرول منتقل شده است طناب را از ابزار فرود باز کرده ، شانت را نیز آزاد کرده و اقدام به صعود می نماییم.

عبور از گره :

 

امکان دارد فرود رونده با وضعیت جدیدی روبرو شود که قبلا در مورد آن اطلاعی نداشته باشد و به انتهای طناب فرود خود یک رشته جدید طناب دیگر اضافه نماید.

 

لازم است همیشه مشخصات طول و متراژ طناب ها و قطر آنها را بر روی کلیه طناب های غارنوردی بر روی طناب بنویسیم.

 

 

در فرود :

1- تقریبا 10 سانت پیش از رسیدن به گره شانت را رها می کنیم تا وزن بر روی آن منتقل شود. 2- یومار را در زیر شانت به طناب متصل می کنیم.

 

 

3- ابزار فرود را به زیر گره و با فاصله ای در حدود 10 سانتی متری آن به طناب متصل کرده و قفل می کنیم. باید توجه گردد که انتقال ابزار فرود از طناب اول به دوم بدون جدا کردن دستگاه از صندلی انجام گیرد.

 

 

 

4- پس از نصب ابزار فرودبر روی طناب جدید بر روی پدال یومار بلند می شویم و شانت را به زیر گره و بالای ابزار یومار منتقل کرده و سپس وزن را به آهستگی و بدون شوک به ابزار فرود منتقل می کنیم.

 

 

 

5- در مرحله آخر یومار از بالای گره جدا می کنیم و به فرود بر روی طناب جدید ادامه می دهیم.

 

توجه 1: کلیه مراحل بالا باید به ترتیب و با دقت انجام گیرد، رعایت نکردن تقدم و یا تاخر تکنیک ها موجب پیچیدگی در کار و خطرناک می باشد.

 

توجه 2: در فرودهایی که احتمال اجرای این گونه مراحل می رود بهتر است ابتدا بهترین و با تجربه ترین نفر تیم اول فرود برود و مسیر را آماده نماید.

 

 

در صعود :
1- در پنج سانتی متری گره توقف می کنیم. 2- خود حمایت شانت را در بالای گره و نزدیک به آن به طناب وصل می کنیم. 3- یومار را به بالای شانت منتقل می کنیم. 4- بر روی رکاب یومار بلند شده و کرول را به بالای گره منتقل می نمایم. 5- شانت را آزاد کرده و به صعود ادامه می دهیم.

 

صعود مرحله ای :

ضرورت فراگیری عملیات صعود مرحله ای در زمانی ایجاد می گردد که

1- بعلت بلند بودن طول صعود میمونی در متراژهای بلند مجبور می باشیم طول صعود را به چند کارگاه تقسیم نماییم تا از فشار غیرمتعارف به یک کارگاه و احتمال پارگی طناب جلوگیری کنیم. 2- ممکن است مسیر صعود میمونی در یک راستا و جهت مستقیم نباشد. مثلا بعد از 20 متر
الف) شکل (1) از چپ به راست بعد از رسیدن به ابزار و یا رول ثابت باید توجه کرد که یومار دست به گره نزدیک نگردد زیرا اگر یومار تا انتهای طناب بالا رود و به گره بچسبد دیگر نمی توان یومار را از طناب خارج کرد حداقل فاصله 2 سانتی متر به گره مانده را حفظ نماییم.

ب) شکل (2) بر روی پدال یومار یا همان (حلقه پا) می ایستیم و در صورت امکان پای مخالف را جهت حفظ تعادل بر روی گیره ها دیواره تکیه می دهیم. بعد از این که کاملا بر روی پا بلند شدیم اسلینگ بلندی که جهت خود حمایت همراه داریم را به حلقه رول و یا ابزار متصل می نماییم. و بر روی آن می نشینیم در این حالت فشار از یومار برداشته می شود و می توانیم پا را آزاد کنیم.

پ) شکل (3) بعد از این که خود حمایت را نصب کردیم به رول بر روی یومار مجددا بلند می شویم و طناب صعود را از داخل کرول سینه خارج می نماییم.

ت) شکل (4) کرول را به ادامه طناب بعد از رول متصل می کنیم (مرحله جدید) یومار را به بالای کرول و بر روی طناب مرحله جدید نصب می کنیم در این حالت خود حمایت اسلینگ را باز می نماییم.

 

 

فرود مرحله ای :

 

در فرودهای بلند مجبور می باشیم عمق فرود را به چند مرحله فرود تقسیم نماییم. و یا به واسطه تغییر مسیر مجبور هستیم از کارگاه فرود اول خارج شویم و به کارگاه دیگری متصل شویم لازم است این عملیات با دقت انجام دهیم.
شکل (1) قبل از رسیدن به انتهای طناب فرود مرحله اول در حدود (1متر) ابزار فرود فرود را قفل می کنیم و بلافاصله خود را توسط اسلینگ خود حمایت به رول متصل می کنیم در این حالت خود حمایت باید کوتاه باشد.
شکل (2) بعد از اتصال به رول مجددا به ابزار فرودطناب می دهیم تا وزن ما از ابزار فرود به اسلینگ منتقل شود سپس ابزار فرودرا از طناب خارج نموده و به زیررول به مرحله جدید فرود بعدی متصل می کنیم.
شکل (3) بعد از اتصال ابزار فرودبه مرحله جدید فرود اسلینگ خود حمایت را گرفته و خود را به طرف بالا می کشیم تا جایی که وزن از ابزار فرود برداشته شود و خیلی سریع ادامه خروجی طناب از ابزار فرودرا جمع می کنیم تا ابزار فرود در نهایت به نزدیک ترین فاصله با گره طناب فرود برسد.
شکل (4) در حالتی که ابزار فرود به بالاترین حد خود رسید ابزار فرود را قفل می کنیم. در این لحظه فشار از اسلینگ خود حمایت برداشته می شود و آن را جدا می کنیم.

شکل (5) به نرمی و با آهستگی به فرود ادامه می دهیم.

 بر گرفته از جزوه کار آموزی غارنوردی فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی جمهوری اسلامی

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه