سبد (0)

کامل کردن ربات سگ نما در آردوینو

حالا که ساخت شاسی های ربات سگ نما به پایان رسیده است، می توانیم به بخش الکتریکی پروژه بپردازیم. در این بخش تمام سروو موتورها به آردوینو مگا متصل می شوند. ما قبلا هم این کار را انجام داده یم اما این بار می خواهیم به طور موثر تر این کار را انجام دهیم و ابتدا می خواهیم سروو موتورها را برچسب گذاری کنیم و مداری ایجاد کنیم که تعداد سیم های متصل شده را بسیار کم می کند.


برچسب گذاری سروو موتورها در آردوینو

قبل از اینکه سروو موتورها را به آردوینو مگا متصل کنیم، اجازه دهید کارها را برای خودمان ساده تر کنیم. اجازه دهید سروو موتورها را برچسب گذاری کنیم تا بعدا به سادگی بتوانیم تشخیص دهیم که کدام سیم باید به کدام سروو موتور متصل شود. برای فهم این موضوع به تصویر زیر نگاه کنید:

نام گذاری سروو موتورها در آردوینو

از سمت راست ربات، یک برچسب گذاری متقارن ایجاد شده است. ما از جدول زیر برای برچسب گذاری هر سروو موتور استفاده می کنیم. مقدار The number of bands نوار چسب های عایقی را نشان می دهد که از آنها برای شناسایی استفاده شده است:

شناسایی با نوارهای عایق بندی در آردوینو

اگر این کار را برای تمام سروو موتورها انجام دهیم به صورت زیر خواهد بود:

شناسایی سروو موتورها با نوار عایق بندی

ممکن است این کار کمی خسته کننده باشد، اما وقتی که این کار انجام شود، شناسایی سیم سروو موتورها بسیار ساده خواهد شد. همچنین به برنامه نویسی و این قبیل چیزها نیز کمک می کند.


 ایجاد یک مدار کوچک در آردوینو

همان طور که در ابتدای این فصل گفته شد، ما می خواهیم یک مدار ایجاد کنیم تا به برد برد نیازی نداشته باشیم و به شدت تعداد سیم های مورد نیاز برای اتصالات سروو موتورها را کم کنیم. برای انجام این کار، ما از یک پروتو برد(proto board) استفاده می کنیم:

استفاده از یک پروتو برد در آردوینو

البته ما نمی خواهیم از تمام این پروتو برد استفاده کنیم، بنابراین باید آن را برش دهیم. ما می خواهیم از یک برد با سایز 15×4 استفاده کنیم که اعداد 4 و 15 به ترتیب نشان دهنده ی تعداد حفره های ستونی و سطری هستند. برای برش زدن این برد، از یک خط کش و تیغ استفاده کنید و برد را برش بزنید. برش زدن یک طرف برد کارساز نیست، پس آن را برعکس کنید و دوباره برش بزنید. اگر باز هم برش انجام نشد، از یک انبردست استفاده کنید و با دقت پروتو برد را به دو قسمت تقسیم کنید.

برش زدن پروتو برد در آردوینو

قطعه ی برش خورده به صورت زیر خواهد بود:

قطعه ی برش خورده در آردوینو

حالا دوباره همین کار را انجام دهید تا تعداد ردیف ها به 15 برسد. درست مانند تصویر زیر:

برش دوباره در آردوینو

حالا پین های نری header را بردارید و آنها را به اندازه های 14×1 و 13×1 و 12×2 تبدیل کنید. اگر شما تعداد پین های کافی برای ایجاد این تعداد را ندارید می توانید مثلا از یک پین 7 تایی و 5 تایی استفاده کنید و یک پین 12 تایی ایجاد کنید:

پین های header در آردوینو

 حالا به صورت زیر، این پین ها را در داخل پروتو برد قرار دهید. مطمئن شوید که پایه ی کوچکتر پین های header در داخل سوراخ ها قرار گیرند:

 پین های header در آردوینو

حالا پین های درونی را به صورت زیر به یکدیگر لحیم کنید:

لحیم کردن پین ها در آردوینو

پشت برد به صورت زیر خواهد بود:

برد لحیم شده در آردوینو


امیدواریم که شما درک کنید که با این مدار کوچک می خواهیم چه کار کنیم. ما در حقیقت یک راه موثرتر برای اتصال تمام سروو موتورها از طریق این مدار کوچک ایجاد کرده ایم و باطری را مستقیما به این برد متصل می کنیم. برای تست کردن لحیم ها، ما می توانیم از یک مولتی متر استفاده کنیم و آن را برای روی اندازه گیری مقاومت ها تنظیم کنیم یا اینکه می توانیم از آردوینو مگا استفاده کنیم. استفاده از مولتی متر نیاز به توضیح ندارد اما برای استفاده از آردوینو مگا، باید تمام اتصالات به آن را حذف کنید و مداری به صورت زیر ایجاد کنید:

مدار آردوینو

مطمئن شوید که دو سیم آزادی که از آردوینو مگا بیرون آمده اند پایانه ی مادگی داشته باشند.حالا نرم افزار آردوینو را باز کنید و مثال دکمه ای که در آدرس زیر قرار دارد را باز کنید:

File → Examples → 02.Digital → Button

حالا برنامه را آپلود کنید.

تا زمانی که هیچ اتصالی تشخیص داده نشود، ال ای دی پین 13 روشن می ماند.(الان مدار باز است). حالا با استفاده از این دو سیم آزاد به سراغ مدار کوچک بروید تا مطمئن شوید که لحیم کاری به درستی انجام شده است و اتصالات همان طور که می خواهیم انجام شده باشند. حالا که مدار را ایجاد کردیم، باید اتصالات را کامل کنیم.

 


وصل کردن همه چیز به هم

12 سیم اتصال مادگی به نری، را به 12 پین مدار کوچک متصل کنید. اما قبل از اینکه این اتصالات را انجام دهیم، اجازه دهید چند مختصر سازی انجام دهیم که به ما کمک می کند:
•  UH: مفصل ران بالایی
• LH: مفصل ران پایینی
• K: زانو
• F: جلو
• B: پشت
• L: چپ
• R: راست

حالا، روش اتصال بقیه ی اتصالات بین سه بخش زیر را به شما نشان خواهیم داد:

آردوینو <= مدار کوچک <= قطعات

جدول اتصالات آردوینو

با انجام این اتصالات نتیجه به صورت زیر خواهد بود:

آردوینو که تکمیل شده است

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه