سبد (0)

اعداد معنی دار چه هستند؟

اعداد معنی دار چه هستند؟

در اعداد سنجشی، به ارقامی که درست و صحیح هستند، ارقام معنی دار گفته می شود. در برخی محاسبات، ارقامی به ما نشان داده می شود که معنی دار نیستند. دلیل این امر تاثیری است به نام loading.

این مهم است که تشخیص دهیم که چه زمانی یک قرائت(reading) ممکن است دقیق(inaccurate) نباشد. در یک قرائت، شما نباید ارقامی که دقیق نیستند را گزارش کنید. یک مشکل دیگر که در مورد ارقام معنی دار اتفاق می افتد، زمانی است که ما بر روی اعداد عملیات ریاضی انجام می دهیم. تعداد ارقام معنی دار هرگز نباید از تعداد ارقام عدد مورد نظر در اندازه گیری اصلی تجاوز کند. به عنوان مثال، اگر مقدار 1.0V  بر مقدار \(3.0\Omega\) تقسیم شود، ماشین حساب مقدار 0.33333333 را نشان می دهد. چون که اعداد اصلی که آنها را بر یکدیگر تقسیم کردیم، هرکدام حاوی 2 رقم معنی دار هستند، حاصل باید به صورت \(0.33A\)باشد، یعنی باید به همان تعداد، رقم معنی دار داشته باشد. قواعد تشخیص ارقام معنی دار به صورت زیر هستند:

 

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه