سبد (0)

رسانه های انتقال

رسانه های انتقال چیزی جز رسانه های فیزیکی نیست که از طریق آن ارتباطات در شبکه های کامپیوتری صورت می گیرد.


رسانه های مغناطیسی

یکی از راحت ترین راه ها برای انتقال داده از یک کامپیوتر به کامپیوتر دیگر که حتی قبل از شکل گرفتنن شبکه ها هم وجود داشته است اینچنین بود که داده را روی رسانه ذخیره سازی ذخیره و بصورت فیزیکی از یک ایستگاه به دیگری منتقل می کردند. هرچند که ممکن است این راه قدیمی در جهان امروز و با وجود اینترنت پر سرعت خیلی از رده خارج به نظر برسد، اما زمانی که حجم داده ها بزرگ است، رسانه های مغناطیسی به کار می آید.
برای مثال، یک بانک ناچار به رسیدگی و انتقال داده عظیمی از مشتریان خود می باشد تا چندین نسخه پشتیبان از آن را در چندین مکان جغرافیایی دور به دلایل امنیتی و برای جلوگیری از فجایع نامشخص ذخیره کند. اگر بانک نیاز به ذخیره حجم بسیار زیاد داده های پشتیبان داشته باشد، نقل و انتقال آن از طریق اینترنت به سادگی امکان پذیر نیست. اتصالات شبکه های گسترده (WAN) ممکن است چنین سرعت بالایی را پشتیبانی نکند. حتی اگر پشتیبانی کند؛ هزینه های بسیار بالایی را به همراه خواهد داشت.
در این موارد، داده های پشتیبان بر روی نوار مغناطیسی یا دیسک های مغناطیسی ذخیره شده، و سپس بصورت فیزیکی به مکان های راه دور منتقل می شود.


کابل جفت بهم تابیده شده (Twisted Pair Cable)

کابل جفت پیچ خورده از دو سیم مسی بهم تابیده شده با روکش پلاستیکی عایق ساخته شده که دلیل تابیده شدن به شکل یک رسانه واحد طراحی شده است. از این دو سیم، تنها یکی حامل سیگنال واقعی است و دیگری برای مرجع زمین استفاده می شود. تاب بین سیم ها در کاهش نویز (تداخل الکترو مغناطیسی) و تداخل مفید است.

دو نوع کابل جفت بهم تابیده وجود دارد:

  1. کابل جفت بهم تابیده با محافظ (STP)
  2. کابل جفت بهم تابیده بدون محافظ (UTP)

در کابل های STP، جفت سیم های بهم تابیده در پوشش یک فویل فلزی قرار می گیرند. این امر باعث می شود کابل در مقابل نویز و تداخل مقاوم باشند.
کابل های UTP دارای هفت دسته بندی مختلف می باشد، هردسته برای استفاده های خاصی مناسب است. در شبکه های کامپیوتری، کابل های دسته cat-5، cat-5 E و cat-6 عمدتا بیشترین استفاده را دارند. کابل های UTP توسط کانکتورهای RJ 45 متصل می شوند.


کابل هم محور (Coaxial Cable)

کابل هم محور دارای دو سیم مسی می باشد. سیم هسته در مرکز قرار دارد و از جنس هادی جامد ساخته شده است. هسته در یک غلاف عایق محصور شده است. سیم دوم در اطراف و سرتاسر غلاف پیچیده شده و این پوشش سیمی به نوبه خود توسط غلاف عایق احاطه شده است. همه اینها توسط پوشش های پلاستیکی پوشیده شده است.

بخاطر ساختار آن، کابل های هم محور قادر به حمل سیگنال های فرکانس بالا تر از کابل های جفت سیم بهم تابیده است. ساختار سیمی توری آن، سپر خوبی در برابر نویز و تداخل فراهم می کند. کابل کواکسیال، نرخ پهنای باند بالا تا 450 مگابیت در ثانیه دارد.
سه دسته از کابل های هم محور وجود دارد، کابل RG59 (تلویزیون کابلی) ، RG -58 (اترنت نازک) ، و RG -11 (اترنت ضخیم). RG اشاره به شبکه رادیو دولتی دارد.
این کابل ها با استفاده از کانکتور BNC و BNC -T متصل می شوند. پایان دهنده ی BNC برای پایان دادن به سیم در انتهای مسیر استفاده می شود.


خطوط نیرو

ارتباط خط نیرو (PLC) از فن آوری های لایه یک (لایه فیزیکی) استفاده می کند که کابل برق برای انتقال سیگنال های داده استفاده می شود. در PLC ، داده های مدوله شده در طول کابل ارسال می شوند. گیرنده در انتهای دیگر داده ها را تفسیر می کند.
از آنجا که خطوط برق به طور گسترده ای مستقر شده است، PLC می تواند تمام دستگاه های برق را کنترل و نظارت کند. PLC در حالت نیمه دوطرفه کار می کند.
دو نوع PLC وجود دارد:

  1. PLC باند باریک
  2. PLC باند پهن

PLC باند باریک، در فرکانس های پایین تر 3 تا 5000 کیلو هرتز کار می کند پس نرخ کمتر داده تا 100 کیلوبیت بر ثانیه فراهم می کند. آنها تنها چند کیلومتر گسترش می یابند.
PLC پهن باند، در فرکانس های بالاتر (1.8-250 مگاهرتز کار می کند و نرخ های داده ای بالاتر تا 100 مگابیت در ثانیه را فراهم می کند . آنها نمی توانند به اندازه PLC باند باریک گسترش داشته باشند.


فیبرهای نوری

فیبر نوری بر روی خواص نور کار می کند. هنگامی که پرتو نور در زاویه بحرانی به جسمی برسد این امر منجر به شکست درجه آن می شود. از این ویژگی در فیبر نوری استفاده می شود. هسته کابل فیبر نوری از شیشه با کیفیت بالایی پلاستیک ساخته شده است. از یک سر آن نور به درون کابل ساطع شده ، طول کابل را طی می کند و در طرف دیگر، حسگر نور جریان نور را تشخیص داده و آن را به داده تبدیل می کند
فیبر نوری بالاترین سرعت را فراهم می کند فیبرها در دو حالت می آید، یکی فیبر تک حالته و دوم فیبر چند حالته است. فیبر تک حالته می تواند یک اشعه نور واحد را حمل کند در حالی که فیبر چند حالته قادر به حمل پرتوهای متعدد نور است

Fiber Optics

فیبر نوری نیز دارای قابلیت های یک طرفه و دو طرفه می باشد. برای اتصال و دسترسی به فیبر نوری ، نوع خاصی از اتصالات استفاده می شود. این اتصالات می تواند کانال مشترک (SC)، (ST)، و یا MT-RJ باشد.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه