سبد (0)

کجور به نجارده

دو ساعت از نیمه شب گذشته است با تکان های اتوبوس سر پیچها بیدار میشوم و کنار مصطفی مینشینم . مصطفی از آن دست راننده هایی است که جاده ها را خوب می شناسد

و پیچهای در هم تنیده جاده او را سر وجد می آورد

به مرزن آباد میرسیم و بعد از ده کیلومتر به سمت راه فرعی دشت نظیر که به شهرهای کجور ، کندلوس و ... منتهی می شود حرکت می کنیم . این منطقه همیشه زیبا و رویایی است . و زمستان هم چیزی از ارزشهای آن نمیکاهد.

پس از عبور از روستای پول یک جاده فرعی آسفالته به سمت ده اویل  ( Avil ) وجود دارد . این جاده به طول 4200 متر ادامه پیدا می کند تا ما را به روستای اویل برساند .

اتوبوسمان به دلیل بارندگی شب قبل نمیتوند جلوتر برود و باید تا روستای کلیک و کهنه ده را پیاده طی کنیم. البته هرچند در جاده حرکت میکنیم ولی مناظر کوه در دو طرف و برف نشسته روی آن طولانی بودن مسیر را از یادمان میبرد.

حرکت خود را به سمت گردنه آغاز می کنیم . کوه قلعه گردن در ارتفاعات شمال شرقی رخ مینماید می کند . طبیعت در خواب زمستانی است و ما به آرامی در کنارش حرکت میکنیم و به سمت گردنه نزدیک می شویم .

 

کم کم باد سرد گردنه که ناشی از وزش نسیم های جنگل های طبرستان است به صورتمان میوزد. منظره گردنه فوق العاده زیبا است . جنگلهای تنک در ابتدا که کم کم و با حرکت به سمت رطوبت شمال انبوه تر شده و در انتها کاملاً فشرده می شوند .. اما دیدن درختهای بلند در نزدیکی گردنه نیز خالی از لطف نیست هرچند که هنوز کاملاً در خواب زمستانی به سر میبرند . از روی گردنه در قسمت حدود شمال شمال شرقی خود می توانیم ده کلیک را با سقف های رنگارنگ مشاهده کنیم .. در قسمت شمال غرب نیز می توانیم قسمتهای پایینی ییلاق کهنه ده را مشاهده کنیم . از روی گردنه فرود می آییم خود ادامه می دهیم کنار امامزاده پنج تن آبی بر میداریم واز همانجا در شیبی بسیار بد آبریزهای پرشیب منطقه را رد کرده تا شیبی مناسب برای فرود پیدا کنیم  که البته مناسب نبود ولی به ناچار پائین رفتیم. مسیر بسیار زیبا و در عین حال به دلیل بارندگی  و خیس بودن در برخی مناطق فوق العاده لیز  و گلی می باشد. شدت گل و برگ در هم آمیخته و نوع مسیر حرکت تیم ما را کند می کند ولی به هر حال پس از شیب بد و پیمودن تعدادی از آبراههای مسیر شیب بسیار بد خود را به سمت کف دره و رودخانه کلیک می رسانیم .

هرچند مسیر حرکت تیم قبلی که مسیر را پیمایش کرده بود از کهنه ده بود ولی در چشمه ای در همان حوالی کمپ زده بودند که شیب و مسیری پاکوپ ما را به سمت آن هدایت میکرد ساعت از 14 گذشته بود و تصمیم بر آن شد به دلیل موقعیت خوب در همانجا کنار چشمه کمپ بزنیم و یک شب بینظیر برای خود بسازیم . پانزده کیلومتر پیاده روی کرده بودیم ولی علیرغم کوله های سنگین بچه ها بسیار سرحال بودند و کمپ را برقرارر کردیم و در حالی که اصفهان هوای آلوده بحرانی را پشت سر میگذاشت ما در بهترین هوای ممکن مشغول ستاره چینی بودیم.

 

 

 

 

 

بالاخره همه به خواب رفتند و سکوت سنگینی به جنگل تحمیل شد.

و اما صبح هنگام ساعت 8 صبح کمپ کامل جمع شده و منطقه کاملاً پاکسازی شد و حرکت آغاز...

هوا کمی سرد بود اما زیبایی منطقه ما و صدای خش خش برگهای پائیزی در زیر پاهایمان مارا به رفتن دلگرم مینمود.

جنگل به یکباره چندین برابر زیباتر می شود . درختان غول پیکر و بکر جنگل که پیکره اصلی جنگل را شکل داده است مارا مبهوت خود کرده است . درختان. مسیر به سمت پایین ادامه دارد و ما 5 آبراه که آب خود را به داخل کلیک می ریزند تراورس کرده و آرام آرام ارتفاع کم می کنیم . در انتها پس از دوازده کیلومتر و عبور از یک منطقه مسطح و یک شیب نسبتاً تند به رودخانه ای می رسیم  که با رودخانه کلیک یکی می شوند ساعت از یک بعد الظهر گذشته و وقت نهار است...

ناهار و مناظر را تناول کردیم و پس از پیمایشی کوتاه  به جاده جنگلی محافظت شده منطقه 45 می رسیم . جاده ای که متعلق به دانشکده منابع طبیعی نوشهر می باشد و عبور از آن نیازمند مجوز است مجوزی که از قبل گرفته شده بود . و این تنها دلیلی است که  باعث شده است که این جاده برخلاف دیگر جاده های شمال کشور از نابودی در امان بماند . با حدود 2 کیلومتر پیمایش در جاده به چشمه ای می رسیم که کنار نمورخانه است که سالهای گذشته کلبه ای وجود داشت که اکنون خراب شده است و به همین دلیل نامگذاری شده است. در ادامه 17 کیلومتر دیگر پیاده روی تا جاده آسفالته و اتوبوس وجود دارد اما بعد از سه کیلومتر هوا تاریک میشود و سرپرست برنامه به ناچار با ماشینی هماهنگ میکند تا مارا به جاده برساند.

و در انتها ساحل زیبای نوشهر و شب تا صبح صدای امواج تنها چیزی است که آرامش را به ما هدیه میکند. و صبح هنگام زمانی که مرغان دریایی به دنبال صبحانه در دریا مشغول کاوش اند ما صبحانه خورده و در مسیر بازگشت قرار میگیریم.

نویسنده گزارش : احسان ناجی

عکس : رضا  اسدی

سرپرست برنامه  : حسین آریا منش

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه