سبد (0)

طناب راهنما دره نوردی

مراحل ایجاد یک فرود راهنما   guided rappel

در دره ها مواقعی پیش می آید که شما به فرودی برخورد میکنید که در حوضچه زیرین جریان هیدرولیک شدید وجود دارد و یا حوضچه ای که به دلیل فساد آب مایل به برخورد با آن نیستید . در این موقع است که سرپرست از طناب راهنما استفاده میکند .

اما برپائی این سیستم به خصوص برای نفر اول فرود رونده دارای خطراتی است که برای ایمن بودن باید نکات زیر را رعایت کرد.

ابتدا کارگاه بالای خود را طوری برقرار که قابل رها شدن در مواقع اضطراری باشد.

دوم میزان طناب لازم برای طناب راهنما و طناب فرود را تعیین کنید.

 

نفر اول فرود رونده باید توانائی ورود به حوضچه و خروج ایمن و شناخت کامل از  جریانهای آبی داشته باشد و از لحاظ روحی نیز در آمادگی کامل باشد و بتواند با سوت با مسئول کارگاه ارتباط برقرار کند.

از سیستمی در کارگاه استفاده کنید که چنانچه نفر اول به هر دلیلی دچار مشکل شد بتوانید او را فرود دهید (سیستم جستر و یا گره حمایت دارای قفل برای اینکار مناسب است)

نفر اول فرود را آغاز میکند در حالی که طناب راهنما را نیز به همراه دارد. بعد از فرود نفر اول باید تا انتهای حوضچه شنا کند  و سیستم طناب راهنما را برقرار کند.

 اگر بتواند از گارگاهی طبیعی استفده کند که بسیار مناسب است  و  یا اگر نتوانست  با ابزار ایجاد کارگاه نماید (البته در موارد خاص گاهی  مجبور میشوید با بدن خود اینکار را انجام دهید)

 توجه شود که زاویه طناب راهنما بسیار مهم است و چنانجه طناب شیب زیادی داشته باشد نفر دوم دچار مشکل خواهد شد ضمن اینکه میزان نیروئی که به کارگاه وارد میشود نیز بسیار مهم است.

حالا مسئول کارگاه بالا کارگاه را برقرار کرده و بعد از علامت او ، نفر اول بعد از برقراری طناب راهنما بوسیله یک ابزار مانند یومار و یا مشابه آن طناب راهنما را کاملا فیکس می نماید .

 حالا نفر دوم فرود رونده اکنون روی تک رشته آزاد طناب و متصل کردن خود حمایت خود از طرفی به طناب راهنما و از طرف دیگر به هارنس خود، فرود می رود. 

همچنین نفر دوم کیسه طناب را( که اضافه طنابی که روی آن فرود می رود، داخل کیسه جمع شده است) پایین خواهد برد. طناب راهنما فرد فرود رونده را از برخورد با دیواره دره و ورود به حوضچه ها باز خواهد داشت.

وقتی نفر دوم فرود رفت، طناب راهنما را محکم کنید، طوری که فشار بیش از حد به کارگاه وارد نشود و طناب طوری لنگر بر ندارد که فرد داخل حوضچه شود و یا با دیواره ها برخورد نماید.

بعد از فرود نفر آخر، کارگاه پایین را باز کنید و همه ابزار ها از جمله کارابین ها را از طناب جدا کرده و طناب فرود را بکشید، تا کل طناب جمع شود.

حالا میتوانید با ایمنی به مسیرتان ادامه دهید

با تشکر : احسان ناجی

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه