سبد (0)

مقدمه آموزش غارنوردی

مقدمه آموزش غارنوردی

 غارها، جلوه گاه های دیگری از تنوع ساختاری زمین، و مكان هایی متفاوت با محیط مانوس سطح سیاره هستند كه می توانند ما را به شناختی دیگرگونه از این جهان راز آمیز رهنمون شوند. از روزنه ی غارها است كه می توانیم به حفره ها و دالان های پیچ در پیچ لایه های زیرین زمین راه یابیم و پدیده های شگفت انگیز ژرفاهای آن را ببینیم. غارپیمایی، فرصتی است برای كشف؛ امكانی برای شناخت؛ و راهی برای كاوش جهان تاریك درون این سیاره كه دانسته هایمان از آن بسیار كم تر از آن چیزی است كه از آسمان و كهكشان ها می دانیم .

 غارها از شگفت انگیزترین و دیدنی ترین مخلوغات پروردگار است که حاصل هزاران و شاید میلیونها سال فعالیت زمین میباشد

غارها از در دنیا از اهمیت زیادی برخوردارند و  نه تنها از لحاظ توریستی اهمیت بسیاری دارند بلکه از لحاظ علمی نیز در شاخه های گوناگون اهمیت ویژه ای دارند که به تدریج در مقالات آینده با همه آنها آشنا خواهید شد. امروزه، انسان برای دو منظور اصلی به غارنوردی می پردازد:

نخست برای تماشا، ماجراجویی، تحرك، ارضای حس كنجكاوی، و خلاصه برای آن چه كه در مقوله ی ورزش و گردش می گنجد.

دوم برای مطالعه غار و پژوهش درباره ی زمین .مقوله ی نخست را بیشتر با نام می خوانند . غارپیمایی، خود دارای چند گرایش است: از پیمایش غارهای توریستی و تجهیز شده كه همگان بی آن كه مهارت ویژه ای به دست آورده باشند، می توانند انجام دهند تا غارنوردی های دشوار ماجراجویانه كه به قصد شناسایی دهلیزهای ناشناخته یا غارهای عمودی انجام می شوند. دیدن یك غار برای هر كس، فارغ از این كه ورزشكار باشد یا گردشگر، جوان باشد یا پیر، در یكی از زمینه های علمی متخصص باشد یا نه، با هدف خاصی وارد غار شده باشد و یا بدون برنامه ریزی قبلی گذرش به آن جا افتاده باشد، و ...

در هر صورت، تجربه ای است جذاب و خاطره ای ماندگار.

تماشای سنگ های چكنده، چكیده، ستون ها، آبشارهای سنگی، و دیگر پدیده های غیرعادی زیر زمینی كه به طور كلی "سنگال "یا غارسنگ نامیده می شوند، و پیمودن راه هایی كه در هر پیچ، چشم اندازی بدیع فرا روی بیننده قرار می دهند، چیزی نیست كه هیچ انسانی مایل به آن نباشد . روشن است كه در غارپیمایی هم مانند دیگر شكل های گردشگری، رفت و آمدهای مكرر به ویژه اگر با رفتار غیرمسوولانه همراه باشد، می تواند به تخریب آن زیبایی ها كه به قصد بهره بردن از آنها آمده ایم، بیانجامد. با این تفاوت كه حساسیت و شكنندگی محیط غار بسیار بیشتر از محیط های بیرونی است، زیرا سازندهای غار وضعیتی تقریبا ایستا دارند و امكان بازیابی آن ها در مقیاس عمر نسل های انسانی وجود  ندارد. از این رو، ضرورت دارد كه هم شمار بازدید كنندگان كنترل شود و در حدی باشد كه از یا قابلیت تحمل طبیعی غار فراتر نرود، و هم این كه هر فرد بازدید كننده نهایت وسواس را در حفظ  پدیده های داخل غار به خرج دهد. در این میان، وظیفه ی سازمان های مسئول حفاظت از میراث های طبیعی و فرهنگی كشور در آموزش همگانی برای نگاهداشت غارها، و در برنامه ریزی برای بهره برداری از این سرمایه های ملی، بسیار سنگین است. همچنین راهنمایان غارپیمایی و سرپرستان گروه های غارپیما و كوه نورد باید پیش از ورود به هر غار، نكته های زیست محیطی را به افراد همراه گوشزد كنند و در طول برنامه ی غارپیمایی بر رفتار آنان نظارت داشته باشند . غارشناسی، پیمایش غار است با هدف مطالعه ی علمی. این فعالیت هم شاخه ها و گرایش های گوناگون دارد: پژوهش های زمین شناختی، معدن شناختی، زیست شناختی، مطالعه در وضع منابع آب، سد سازی، و پژوهش در میراث فرهنگی، شماری از هدف های غارشناسی است .

در مقالات آینده شما با کلیه مفاهیم ذکر شده آشنا خواهید شد....

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه