سبد (0)

دره مور

دره مور برگی از خاطرات ،(سال 1389)

 ابتدا خاطر نشان می کنم که نامگذاری دره به نام مور به دلیل وجود جنگلهایی در قسمت شمال دره با نام"  جنگل مور "می باشد .

همچنین تراورس کجور به سی سنگان یکی از مناطقی می باشد که بوسیله یک راه مالرو ارتباطی در گذشته جهت رفت و آمد بین کجور و سی سنگان مورد استفاده قرار می گرفته و اکنون یکی از برنامه های بسیار دوست داشتنی برای کوهنوردان است و آخرین فرود از دره مور در سر راه این مسیر قرار گرفته است.

مسیر دسترسی به ابتدای دره :

نوشهر ، حرکت به سمت ده نجار ده ، به سمت منطقه حفاظت شده و متعلق به دانشکده منابع طبیعی نوشهر ، با منابع طبیعی نوشهر هماهنگ کرده باشید . و از داخل روستا یک نیسان تهیه کنید

نکته دیگر اینکه فقط 6 آبشار انتهای دره هستند که در تمامی فصول سال آب دارند و آبشارهای ابتدایی دره نهایتاً تا خرداد ماه آب دارند چون آب جاری شده در دره به دلیل زینی شکل بودن در فصول کم آب به داخل زمین فرو رفته و در قسمت پر آب دره و شیب تند دره مجدداً از دل زمین بیرون می آید .

 شرح گزارش :

ساعت هشت صبح است و ما کورمال کورمال از خواب نا آسوده شب قبل از مینی بوس پیاده می شویم.کنار نگهبانی حوزه مطالعاتی دانشکده منابع طبیعی در نجارده هستیم و آقای جلوانی دنبال نیسانی برای حرکت به سمت ابتدای دره است بچه ها صبحانه مفصلی می خورند و آماده می شوند تا با نیسان حرکت کنیم.

در جاده جنگلی زیبا و دل انگیز به سمت بالا حرکت می کنیم بعد از نیم ساعتی حرکت در جاده های خاکی به ابتدای دره می رسیم.

مختصات شروع دره

N36 31.876

E51 42.637

نیم ساعتی در مسیر جنگلی پیاده می رویم تا به فرود اول برسیم

مختصات فرود اول:

N36 31.617 E51 42.980

فرود اول یک آبشار کوتاه 6 متری است که تمام آن به دلیل رویش خزه بسیار لیز شده است. کارگاه را به صورت طبیعی در یک حفره در دل سنگ ایجاد شده است . نام این آبشار را گشایش کننده گان مسیر که سرپرست آن مربی خوبم آقای حمید شفقی می باشد آبشار خزه گذاشته اند.

آبشار دوم حوضچه ای کوچک و به طول 4 متر می باشد که عبور از آن بدون طناب و به صورت دست به سنگ امکان پذیر می باشد . اما فرود دوم یک آبشار نسبتاً بلند است . این آبشار به طول 8 متر به یک حوضچه ای منتهی می شود که حوضچه آن  شبیه شکل هشت فرود است . نام این آبشار را آبشار هشت فرود گذاشته اند. یک تک رول نیز جهت فرود در این قسمت نصب شده .

 

 

 فرود سوم و آبشار چهارم که بلافاصله پس از آبشار سوم و در قسمت انتهایی شکل هشت فرود می باشد یک آبشار 15 متری می باشد که فرود آن تقریباً به صورت معلق است . دو رول جهت کارگاه در این آبشار نصب شده و نام آن را آرش گذاشته بودند و چون پیمایش ما با گزارش گشایش کنندگان مسیر بوده است و به احترام آنها از این نامها استفاده می کنم.

فرود چهارم و آبشار شماره 5 اما بلندتر و زیباتر رخ خود را به ما نشان داد . یک آبشار 18 متری که نام آن را آبشار شیر گذاشته اند . یک تک رول به همراه یک طنابچه بک آپ نیز جهت فرود در این آبشار نصب گردیده . آبشار شماره 6 یک آبشار 4 متری که فرود آن به صورت طبیعی و بدون طناب انجام می گیرد . فرود ششم آبشار 7  پایین آبشار و گوشه سمت چپ آن حفره ای بزرگ شبیه لانه خرس وجود دارد . کارگاه را به صورت طبیعی ایجاد شده.

فرود هفتم و آبشار 8 یک آبشار 10 متری بود که با یک تک رول بر روی آن فرود آمدیم . آبشار شماره 9 نیز یک آبشار کوتاه 4 متری بود که به صورت طبیعی از آن پایین آمدیم . فرود هشتم و آبشار شماره 10 یک آبشار 20 متری می باشد . اسم این آبشار را شب گذاشته اند و آن هم به این خاطر است که این آبشار از دو تکه صخره موازی هم تشکیل شده است که تا پایین در کنار هم قرار گرفته اند  و نور محوطه آبشار را بسیار کم کرده اند . در پایین آبشار از حوضچه آن بیرون آمده و مسیر خود را ادامه دادیم .

 

 

آبشار شماره 11 یک آبشار 7 متری بود که به صورت طبیعی و بدون طناب از آن پایین آمدیم .فرود نهم و آبشار 12 یک آبشار 4 متری بود که برای فرود از آن یک کارگاه طبیعی با طنابچه شده است .

آبشار 13 تا 19 مجموعه آبشارهایی با طول 2 تا 5 متر است که امکان عبور به صورت طبیعی و بدون ابزار از آن وجود دارد . ولی در فصول پرآب ایجاد نقاط حمایتی جهت عبور از این آبشارها لازم است . با ادامه مسیر و پس از گذشتن از این آبشارها به آبشار بلندی میرسیم . شکل این آبشار به صورت مارپیچ و ارتفاع آن 30 متر می باشد . فرود دهم نام آن را چرخ گوشت گذاشته بودند چون اگر کسی داخل آن می افتاد احتمالاً به عاقبت گوشت در چرخ گوشت مواجه می شد .

یک کارگاه با دو عدد رول جهت فرود از این آبشار ایجاد شده است. حوضچه پایین آبشار نیز بسیار پر آب است و همه نفرات تیم باید از آن عبور نمایند و شاید همین دلیل آب راکد و مانده حوضچه و تصمیم سرپرست برای ایجاد کارگاه و طناب راهنما برای نرفتن بچه ها در حوضچه بود که برای بار دوم سرعت بچه را کم کرد و برای آبشار بعدی به تاریکی و شب برخورد کردیم.

 

فرود یازدهم و  آبشار 21 که بلافاصله پس از این آبشار قرار دارد یک آبشار 24 متری است که یک کارگاه با دو رول نیز جهت فرود آن نصب گردیده فرود برای ما که نفرات آخر بودیم که در تاریکی کامل است. پس از این آبشار مسافت کوتاهی را در تاریکی شب و جنگل پیمودیم و در انتها مبهوت آبشار بعدی می شویم .فرود دوازدهم و آبشار 22 که یک آبشار 65 متری با عظمت فوق العاده بالا است که به محیطی باز منتهی می شود و قرار است همانجا کمپ شبانه ما باشد و البته فکر نمی کردیم که نیمه شب وقت برقراری کمپ باشد. بر روی این آبشار نیز دو کارگاه فرود ایجاد شده  که هر دوی آنها به صورت دو رول بود . این فرود دو مرحله ای را نیز انجام داده و بلافاصله به خواب می رویم

صبح است و  صدای پرندگان کولاک می کند و امیر با یک دوربین مشغول عکاسی است شرشر کوچکی از آبشار عظیم در این فصل بیشتر بر قرار نیست کم کم و آهسته از خواب بیدار می شویم و پس از صبحانه به راه می افتیم.

مجموعه ای از آبشارهای کوتاه انتظارمان را می کشد که امکان عبور طبیعی از آنها وجود دارد ولی در برخی مناطق عبور کمی دشوار است اما خوشبختانه از اینجا به بعد دره دارای آب دائمی است.

 

فرود سیزدهم و آبشار 34 یک آبشار 8 متری است که با یک تک رول بر روی آن فرود رفتیم . حوضچه پایین قابل پرش است .  با 10 متر پیاده روی به آبشار 30 متری زیبای بعدی می رسیم .شماره این آبشار 35 است  آبشاری فوق العاده زیبا که در انتها به حوضچه ای بزرگ منتهی می شد . فرود چهاردهم با یک کارگاه با دو عدد رول نیز جهت فرود از این آبشار فرود می رویم . نام این آبشار را استخر گذاشته اند  . با بیرون آمدن از حوضچه آبشار استخر باید خیلی مواظب باشید چون بلافاصله با آبشار بلند و زیبای آنجل مواجه خواهیم شد . ( آنجل به دلیل زیبایی بی حد و حصر آن ) این آبشار با شکل زیبای خود به مانند یه عروس خود را آراسته و در هنگام فرود باید مراقب خزه های زیبای چند متری تشکیل شده بر روی آن باشید تا آنها را خراب نکنید .

 

یک کارگاه با دو عدد رول نیز در این قسمت نصب شده است . آب آبشار با شما همراه است تا در حوضچه پایین آبشار شنای کوچکی کرده و وارد قسمت وسیع تری از دره شویم . این قسمت دره نسبتاً باز بوده و برای شب مانی مناسب تر است . مسیر آب را ادامه داده تا به آبشار 37 برسیم . فرود پانزدهم این آبشار نیز یک آبشار زیبا با فرودی 10 متری است . اسم آن را به جای دست به سنگ دست به آب گذاشتیم چون دقیقاً در مسیر آب باید فرود برویم .فرود شانزدهم و آبشار بعدی آبشار 38 است . هنگامی که تک رول فرود آن را دیدید می توانید شکل مار مانند آن را نیز مشاهده کنید .

با فرود از این آبشار به حوضچه ای رسیده و با عبور از این حوضچه به آبشار شماره 39 می رسیم و فرود هفدهم . این آبشار یک آبشار 20 متری است که باید دقیقاً در مسیر آب فرود بروید . حوضچه پایین آبشار به اندازه کافی عمیق می باشد. در این آبشار نیز یک کارگاه با دو عدد رول ایجاد گردیده .

مختصات فرود آخر:

 N36 31.770 E51 45.229

از این قسمت به بعد ممکن است افرادی را ببینید که به این قسمت آمده اند . از این قسمت وارد مسیر کجور – سی سنگان شده و با ادامه مسیر از پاکوب خود را به ده صلاح الدین کلا رسانده و در آنجا نیز خود را به نوشهر رسانده و برنامه را به اتمام می رسانیم .

 نکته قابل توجه اینکه پس از بیرون آمدن از آخرین آبشار دیگر نباید مسیر آب را ادامه دهید چون در این صورت با آبشارهای دیگری که با رودخانه کجور یکی می شود و آب گل آلودی دارند مواجه خواهید شد .

سرپرست برنامه: امیر جلوانی

اعضاء شرکت کننده در برنامه گروه کوهنوردی آراد:

احسان ناجی ،امیر جلوانی،یوسف واقف،فاطمه واقف،میثم خوشقدم،الهام کاظمی ،حامد محمدی،آسیه بنی طبا،هادی مختاریان، محبوبه شایان،سعید محمدی

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه