سبد (0)

تنگ رغز

تورهای ماجراجویانه در حالی به عنوان گامی نو پا در صنعت گردشگری ایران گسترش یافت که هنوز امکانات و ایمنی های لازم و همچنین دانش کافی برای لیدر های آن بوجود نیامده بود. اما امروزه که نسبتا دانش لیدرها افزایش یافته است و تورها به نسبت قبل با کیفیت بیشتری البته در بعضی تورهای شناخته شده برگزار می گردد هنوز ضعف هایی مشاهده می شود. ولی در این میان، کمبود دره های دارای ایمنی و یک روزه به شدت به چشم می خورد که متاسفانه باعث شده است دره ای مانند رغز با مشکل ترافیک جمعیت در دره و طبعا پائین آمدن ایمنی و کیفیت تور ها را شاهد باشیم و همچنین مهمتر از همه لطمه ای است که به محیط زیست چنین دره ای با این طبیعت شکننده خواهد بود.

چندین سال پیش وقتی برای اولین بار پا به تنگه رغز گذاشتم و مسیر آبشار ها را با طناب فرود رفتیم و پرش های زیبا در حوضچه های زلال و شفاف که گاهی پر از ماهی بودند را تجربه می کردیم هیچگاه فکر نمیکردم که یک روز در این دره تور برگزار گردد. این تنگه که در 30 کیلومتری شمال شرقی داراب فارس قرار دارد  با طولی در حدود چهار کیلومتر در امتداد شمال به جنوب از سرچشمه رغز تا دره جنوب، از دو طرف با دیواره هایی بلند محصور شده است و به دلیل وجود چشمه های فراوان در این دره آبشارهای متعددی جاری شده است که از این تعداد 12 آبشار نیازمند فرود با طناب است و دیگر آبشار ها با پرش در آب و یا دست به سنگ قابل گذر است. حوضچه های زیر آبشار ها معمولا عمیق هستند. اما در ابتدا برای برای رسیدن به منطقه سرچشمه رغز دو راه وجود دارد یکی حدود چهار ساعت پیاده روی و دیگری دوساعت از مسیر پیاده روی کم کرده و با نیسان حرکت می کنند. از سرچشمه که حرکت می کنید و در مسیر پیمایش دره قرار می گیرید ده ها آبشار و حوضچه زیبا تصاویری را خلق می نمایند که در نوع خود کم نظیر است با توجه به آنكه پیمایش مسیر توام با طی كردن آبگیرها و آبشارهای متعدد می باشد مشكلات سردی آب در طی مسیر صعود در آبشارها و حركت در زیر آبشارها نیز به زیبایی و جذابیت كار می افزاید . در اطراف حوضچه ها گیاهان زیبائی قرار دارد که به زیبائی آنها افزوده است. در نهایت بعد از یکروز تجربه بی نظیر از آبشار وداع با ارتفاع 23 متر فرود می آئید و بعد از کمی کوهپیمائی به پایان مسیر می رسید.

اما امروز تنگ رغز که در معنای لغوی به راه بکر و لغزنده شناخته می شود دیگر وجه تسمیه دیروز را ندارد. این دره امروز به اتوبانی تبدیل شده است که به هر نحوی در اواخر هفته مورد هجوم بازدید کنندگانی قرار می گیرد که غالبا برای اولین بار است ورزش دره نوردی را تجربه می نمایند و تجربه ای ندارند و همین هم دلیل واضحی است که باید یک تیم امدادی قوی با امکانات زیاد در نزدیکی دره حضور داشته باشد. مهم تر از همه محیط زیست دره است چرا که دره ای با شرایط آب و هوایی منطقه ای گرم برای احیای خود به زمان زیادی نیاز دارد که با توجه به شرایط کنونی و حجم جمعیت ورودی به دره امکان پذیر نخواهد بود.

از جمله مشکلاتی که افراد تازه وارد و بی تجربه دارند خستگی زود هنگام و در نتیجه عدم رعایت مسائل زیست محیطی و حفاظتی دره است که قطعا نه تنها به حیات دره و زیبائی های آن لطمه وارد می سازد بلکه خطراتی را نیز به همراه دارد. به همین دلیل هم لازم است تمامی تورهایی که وارد دره می شوند چند همراه حرفه ای داشته باشند تا با کنترل چنین مواردی از آسیب های جدی به گردشگران ماجراجو نیز جلوگیری شود.

متاسفانه این دره در میان خود محلی برای کمپ و موارد امداد و نجات ندارد چرا که اگر حادثه ای اتفاق افتاد با توجه به اینکه بیرون آمدن از دره با مصدوم زمان زیادی می برد باید بتوان عملیات اولیه را برای نجات مصدوم انجام داد و بعد از آن به فکر انتقال به بیرون دره باشیم. البته دره رغز از لحاظ کارگاهها و شرایط پیمایش نسبت به سایر دره های ایران در وضعیت مناسبی است اما با توجه به حجم بازدید کنندگان باید توجه بیشتری داشت. از دیگر امکاناتی که می توان ارائه کرد سرمایه گذاری و ساخت محل های اقامتی در بیرون از دره است و با توجه به بعد مصافت زیاد دره از مرکز کشور نیاز به اقامت و رفع خستگی بسیار دیده می شود. همچنین با توجه به مکان های دیدنی دیگر در نزدیکی این دره می توان پکیج گردشگری با کیفیت بالا به گردشگر ارائه نمود که نه تنها در رشد آن منطقه گام مهمی به حساب می آید بلکه به سطح درآمد مردم بومی منطقه نیز کمک شایانی می کند.

خلاصه مطلب اینکه رشد این نوع گردشگری که به توریسم ماجراجویانه معروف است با توجه خاص به طبیعت بالقوه ایران کار آسانی نیست و باید به صورت علمی و با سرمایه گذاری در منابع و همچنین رشد دانش و ایمنی صورت پذیرد و یادمان نرود رشد گردشگری کشور به شرطی پایدار و دائمی و درآمد زا است که مسائل محیط زیستی آن رعایت شود. البته این مهم فقط با حمایت و هدایت سازمان های مربوط و حرکت  آنها در یک راستا امکان پذیر است.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه