سبد (0)

غار قلعه کرد

نوع غار : عمودی

نام غار : قلعه کرد

 Qaleh Kord : نام فارسی غار بصورت لاتین

 35˚ 47' : (N)  عرض جغرافیایی دهانه غار

 48˚ 51' : (E)  طول جغرافیایی دهانه غار

تعداد دهانه غار : 1 دهانه

استان : قزوین

نزدیکترین شهر : آبگرم

نزدیکترین روستا : قلعه کرد

نشانی محل غار : استان قزوین، آبگرم، دو راهی آبگرم به سمت غرب حصار ولی عصر، روستای علی آباد، روستای قلعه کرد، یک و نیم کیلومتری جنوب غربی روستای قلعه کرد (در مجموع تا شهر قزوین 140 کیلومتر)

توضیحاتی درباره نوع غار : غار قلعه کرد در اثر انحلال سنگهای آهکی سازند قلم تشکیل شده و به سن حدود چهار میلیون سال و متعلق به دوره الیگومیوس و دوران سوم زمین شناسی می باشد.

جانداران داخل غار : خفاش و برخی حشرات ریز

کشفیات درون غار (اشیاء یا ابزار تاریخی، استخوان انسان یا جانور، ...) : سفال

تارخ پیمایش : اردیبهشت 1392

سرپرست و گزارش نویس : احسان ناجی

اعضاء تیم : احسان ناجی ، احمد ریاحی ، پگاه فرجیان , معصومه شایان ، یاشار نصری , بهار هاشمی ، یونس شریعتمداری , امیر جلوانی

به سمت همدان حركت می كنیم . مسیر اولیه ما شهر آبگرم است . این شهر در نیمه راه همدان و در استان قزوین قرار گرفته است . از آبگرم گذر میکنیم و در جاده ای آسفالته در دشتی وسیع به سمت ده قلعه كرد حركت می كنیم . دهاتی مانند علی آباد ، چنگوره ، حصار ارمنی را رد می كنیم . ده قلعه كرد در كیلومتر 40 این جاده است . دهانه غار در ضلع جنوب غربی ده قرار دارد . تا دهانه غار تقریباً نیم ساعت راه می باشد . دهانه غار نسبتاً بزرگ است و در حدود 15 متر طول و 10 متر ارتفاع دارد . از دهانه غار به سمت داخل كم كم راهرو باریك شده تا جایی كه مجبوریم به حالت خزیدن در این راهرو حركت كنیم . بعد از حدود 20 متر راهرو عریض شده و به تالار چاه می رسیم . در این قسمت یك طنابچه را دور یك سنگ آهكی سوراخ شده بلوك می كنیم و كارگاه فرود می زنیم . فرودی به ارتفاع 12 متر كه كاملاً در فضا می باشد . در پایین فرود وارد تالار اصلی غار می شویم . ساعت 9 است و پیمایش شروع میشود.

تالاری بسیار بزرگ و وسیع كه خود به چندین راه تقسیم می شود .

طبق نقشه غار راهروهای پیچ در پیچ زیادی دارد ولی از آنجا که مجید قبلا این غار را رفته است به سرعت سراغ ریباترین تالارهای آن میرویم و مشغول عکاسی میشویم . بقیه تیم نیز برای عکاسی سه بعدی و 360 در جه از ما جدا میشوند.

غار  در این فصل نسبت به زمستان خشک است و حوضهای ریم استون جذابیتی برای عکاسی ندارد ولی تالارهای آن زیباست ولی گربه روهای کوچکی هم در سر راه دارد.

غار دارای سنگهای بزگ و کوچک زیای است اما چیزی که برای ما جذابیت خاصی دارد عکاسی است و همین باعث میشود که گذشت زمان را حس نکنیم ساعت از 16 گذشته است و ما نهار هم نخورده ایم پس به سرعت جمع میشویم و با صعود از چاه از غار خارج میشویم.

پس از نهار به سمت اصفهان حرکت مینمائیم.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه