سبد (0)

غار کالسیاه

در جستجوی غار کالسیاه

نوع غار : افقی

نام (های) غار : کالسیاه یک

نام فارسی غار بصورت لاتین: kalsiah

ارتفاع دهانه اصلی از سطح دریا : 2370

مختصات دهانه غار : N    33   28'   01

                           E     50   59'   31                             

تعداد دهانه غار : 1 دهانه

استان : اصفهان

نزدیکترین شهر : میمه

نزدیکترین روستا : کالسیاه

نشانی محل غار :  اصفهان میمه پس از طی 9 کیلومتر سمت چپ وارد جاده خاکی شده و پس از طی 18 کیلومترجاده خاکی به نزدیکی دهانه میرسیم و از آنجا پس از طی 2 کیلومتر شیب ملایم به دهانه میرسیم

طول غار : 29 متر

عمق غار : 20 متر

توضیحاتی درباره نوع غار : غار با یک شیب آغاز میشود و بعد از آن به کف غار میرسد

توضیحات دیگر :

صبح روز جمعه 5 /10/93 با یک تیم یازده نفره به قصد شناسائی و نقشه برداری از غار کالسیاه به سمت میمه حرکت کردیم در میانه راه صبحانه را در امام زاده ای صرف کردیم تا دغدغه ای نداشته باشیم و به راه ادامه دادیم در راه از آقای لطفی زاده دلیل انتخاب این غار و منبع اطلاعاتی را که دریافت کرده بود جویا شدم

اینطور که آقای لطفی زاده گفت در تیرماه سال 91 یک گروه به همراه دکتر ذاکری وارد این غار شده اند و تعدادی استخوان انسان از غار خارج نموده اند ولی مختصات دهانه و دیگر اطلاعاتی ارائه نشده و باید با توجه به عکسها و گزارش دهانه را پیدا کنیم.

 

کم کم وارد جاده خاکی میشویم با سه ماشین سواری که مسابقه ای جهت خاک نخوردن برپا میشود. جاده خاکی مناسب است و میتوان با سرعت حرکت کرد .

پس از طی هجده کیلومتر جاده خاکی به نزدیکی دهانه میرسیم ساعت از 9 گذشته است و لباس پوشیده و حرکت میکنیم. تقریبا موقعیت دهانه را حدس میزنیم و به سمت آن حرکت میکنیم.

آقای لطفی زاده چوپانی را در آن حوالی پیدا میکند و محل دهانه را از او جویا میشود که....

چوپان نشانی دهانه دیگری را نیز به او میدهد که البته نزدیکتر از دهانه ای است که ما را به دنبال خود کشانده است.

دهانه ای کاملا عمودی ، تنگ و زیبا ...

 

آقای منصوری برای شناسائی ، صورت خود را نزدیک دهانه میکند که  رطوبت تندی به صورتش میوزد در حدی که من هم نمینوانستم لنز دوربین وارد دهانه کنم چون بخار کاملا لنز را میپوشاند.

 

آقای منصوری سریعا لباس پوشیده و برای بررسی به پائین میرود و پس از ده متر فرود به ما اطلاعات میرساند.

ابتدا پس از فرود به سمت چپ خود میرود و تا انتها میرسد پس از اطلاع به ما به سمت راست خود میرود و فرودی 20 متری میرود و باز به انتها میرسد.

اما ظاهراً کار تمام نشده است و از کنار همان چاه دوم بعد از سه متر فرود میتوان تراورس کرده و جلوتر رفت حالا آقای زینعلی و عمادی پائین میروند و من هم به دنبالشان میروم.

در همین حین آقای لطفی زاده به همراه خانم مدرسی  و سرپرست برنامه آقای محمدی به دنبال دهانه غاری که از ابتدا آمده بودیم تا نقشه برداری کنیم میروند تا مشغول شوند.

 

من فرود میروم اما داستان کمی پیچیده میشود چون ما قرار نبود با همچنین غاری مواجه شویم در نتیجه میزان طنابی که در اختیار داشتیم کافی نبود.

 

 

 

بناچار آقای منصوری پس از زدن یک اسپیت در بالای چاه سوم سی متر فرود میرود و به دو مسیر برای ادامه بر میخورد ولی به دلیل نبود طناب کافی بناچار ادامه کار و نقشه برداری را  به زمان دیگری موکول مینمائیم.

پس از خروج از دهانه بچه ها کار نقشه برداری و پاکسازی غار را تمام کرده اند و پس از نهار در ساعت 15 وارد مسیر بازگشت میشویم.

 نویسنده گزارش : احسان ناجی

شرکت کنندگان : احسان ناجی ، بهروز محمدی ، سعادت لطفی زاده ، زهرا مدرس ، احمد عماد زاده ، مرتضی زینعلی ، محمد منصوری ،

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه