سبد (0)

تجهیزات انفرادی مورد نیاز در غار

تجهیزات انفرادی مورد نیاز در غار

 

1- کاسکت:

اگر بخواهیم ترتیبی را انتخاب نماییم بهتر است از بالا به پایین باشد. ما از کلاه ایمنی شروع می کنیم. در بخش ابزار شناسی کلاه را معرفی کرده ایم، اما نکته دیگر اینکه از زمانی که هنوز وارد غار نشده ایم. بهتر است ابتدا کلاه را بر سر بگذاریم و قبل از اجرای برنامه به بازبینی و رفع نقص در قسمت داخلی و تسمه ها بپردازیم.

2- چراغ پیشانی (Head Lamp): بنا به نوع کار و شرایط غارنوردی چراغ مناسب را انتخاب می کنیم، اگر نوع برقی را در نظر گرفتیم حتماً باید چند لامپ اضافه در ظرفی محکم، به طوری که لامپها در اثر ضربه شکسته نشوند، را همراه داشته باشیم به طور متوسط برای هر 45 دقیقه یک لامپ یدکی (در چراغ های قدیمی) همراه داشته باشیم. قلاب و کش مربوط به چراغ بازبینی گردد سیم اتصال پیل تا خود بلوری چراغ حتماً توسط شیلنگ روکش گردد تا بر اثر ضربه قطع نگردد. خود بلوری و شیشه آن تمیز شود و محفظه پیل ها از وجود سولفاتها تمیز گردد، می توان از سرکه گرم سود برد. چراغهای استیلی همیشه نیازمند به سرویس کاری بیشتری هستند قبل از اجرا و بعد از آن محفظه سوخت باید رسوب گیری و جرم گیری گردد و لوله های رابطه از محفظه تا قاشقک (بلوری) از رسوب پاک شود تا انتقال گاز به سهولت انجام گردد. دست آخر سوخت مصرف باید در ظرفی محکم که رطوبت نتواند داخل آن شود قرار بگیرد. چراغهای کمکی نیز نقش مهمی را دار می باشند هر چند غار نورد علاوه بر چراغی در جلوی کلاه او نصب می شود باید از چراغ کوچکتری استفاده کند و به عنوان یدک همراه داشته باشد، همانطور که برای چراغهای اصلی سوخت متناسب با زمان کار را همراه داریم برای این چراغ نیز سوخت مصرفی را در نظر بگیریم، بدیهی است در اثر خرابی چراغ اصلی این چراغ با یک بند حمایت می تواند چاره ساز باشد و برای چراغهای اصلی و یدکی باطری اضافه برداریم.

3- جعبه کمکهای اولیه: به وسیله این جعبه می توان در موقع ضروری و اورژانس تا رسیدن به پزشک به شخص سانحه دیده کمک فراوان نمود. لازم به تذکر است این جعبه نیز باید ضد آب بوده و خوش بار باشد می توان فهرست و از به بعضی اقلامی که در این جعبه می تواند جای گیرد اشاره کرد. 

 

4- فندک و کبریت: برای روشن کردن چراغهای فتیله ای مثل شمعها نیاز به فندک و کبریت داریم و بهتر است همیشه در دسترس قرار داشته باشند (مثل جیبها) و همیشه باید در محفظه ای نگهداری شوند تا آب و رطوبت به آنها سرایت نکند.

5- سوت: سوت به غارنوردی این امکان را می دهد که با صرف انرژی در موقع لزوم مانند گم شدن در غار بقیه اعضاء تیم را از وجود خود آگاه کرد. باید توجه کرد که فقط در شرایط اضطراری استفاده شود و از سوت زدن بی مورد امتناع گردد.

6- شمع: برای هر غار نورد ضروری است که تعدادی شمع از نوع مرغوب و دیرسوز بدون اشک همراه داشته باشد تا در استراحتهای طولانی از روشنایی شمعها سود ببرد و انرژی پیلهای را برای اکتشاف و برگشت ذخیره نماید. و بعداً حتماً پس ماند آنها را به بیرون منتقل کند. ضمناً بدلیل تولید دود و گازهای حاصل از سوختن بهتر است از شمع حتی المقدور استفاده نشود.

7 - بندها: همیشه سعی کنید مقداری بند اضافه برای حمایت وسایل مثل چراغهای دستی و یا بند کفش همراه ببریم.

8- طناب انفرادی: معمولاً به طول 4 تا 5 متر به قطر 7 میلی متر در نظر گرفته می شود که در موقع نیاز با هم پیوستن چند طناب انفرادی می توانیم طناب بلندی را تهیه و یا مجروحی را حمل نماییم.

برای غارهای فنی:

9- سینه و صندلی

10- کرول

11- کاربین پیچ (4 عدد)

12- نوار اتصال یومار به پا

13- اسلینک به ابعاد گوناگون

14- یومار یک جفت

15- طناب 5 م م حدود سه متر. 2 عدد

6- استوپ

17- کارابین ساده 2 عدد.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه