سبد (0)

بهداشت در غار

بهداشت فردی و محیط:

در مورد دستور یا روش غذایی به نکات ذیل توجه داشته باشید. در وعده های غذایی ناهار و شام غذاهای گوشتی گنجانده شود، گوشت علاوه بر پروتئین دارای مقدار زیادی آهن است . مصرف پرتقال و نارنگی با غذاها گوشتی،میزان جذب آهن غذا را سه برابر می کند، با توجه به اینکه کمبود آهن از علل افت کارایی ورزش است حتماً این نوع میوه ها با غذا صرف شود. کلسیم از مواد بسیار ضروری برای بدن است ، خصوصاً ورزشکاران برای استحکام استخوانها به کلسیم بیشتری نیاز دارند. لبنیات و خصوصاً ماست منابع سرشار کلسیم هستند. در وعده هایی که شام میل می کنید حتماً مقداری ماست صرف کنید. سبزیها حاوی ویتامین های گروه B,C هستند که کارایی ورزش را بالا می برند. در وعده های غذایی انواع سالاد سبزیهای تازه و پخته ، هویج پخته، نخود فرنگی پخته و . . . در نظر گرفته شود حتماً از این مواد استفاده کنید. غذاهای دریایی حاوی انواع املاح و مواد لازم برای سلامتی است در وعده های غذایی نیز انواع ماهی و میگو مصرف شود. جهت بازسازی ذخائر کلیوژن، عضلات و کبد پس از تمرینات ورزشی باید از مواد قندی و کربوهیدراتی استفاده شود خصوصاً در رشته های استقامتی و طولانی مدت مثل دوچرخه سواری، فوتبال، کوه پیمایی و . . . برنج، ماکارونی پخته و پوره سیب زمینی به همین منظور در برنامه غذایی گنجانده شود. نوشابه های گازدار باعث مشکلات گوارشی مانند نفخ، سوءهاضمه، زخم معده، و . . . می شوند و در سراسر جهان از عوامل شناخته شده افت کارایی ورزش هستند. سعی کنید به جای نوشابه گاز دار از ماءالشعیر یا اب معدنی و اب میوه استفاده کنید.


چای : فواید و مضرات: حاوی مواد معدنی خصوصاً غلوئور است و در ایران که فلوئور به اب اضافه نمی شود خوردن چای توصیه می شود. در مواردی که فرد اسهال است و آب زیاد نمی خورد ، خوردن چای بسیار مفید است. چای با داشتن مواد محرک بیدای تا حدودی در بیداری و هوشیاری فرد موثر است. مضرات خوردن چای بلافاصله همراه با غذاهای پروتئینی باعث حذف آهن غذا می شود، پس حداقل 2-1 ساعت بین خوردن چای و غذاهای گوشتی فاصله بیندازید. خوردن چای توسط بعضی بعضی از متخصصین گوارش در وست توصیه نمی شود. در کسانی که مرتباً سوزش سر دل دارند، خوردن چای به میزان زیاد توصیه نمی شود. خوردن مرتب چای در بیکاری مطلق توصیه نمی شود چون فرایندی وقت گیر است. تنها دو عامل باعث رشد عضله و ایجاد بدن عضلانی می شود:
کار با عضله (ورزش) تغذیه مناسب با مصرف انرژی استفاده از مواد نیروزا به هیچ وجه باعث عضلانی شدن فرد نمی شود. مواد نیروزا شاید در کوتاه مدت موجب افزایش انرژی فرد شود ولی اصلاً باعث بزرگ شدن عضله و تداوم قدرت عضله نخواهد شد. بسیاری از این مواد و داروها برای انسان سالم ترکیبات مضری هستند و عوارض جانبی شدیدی به همراه دارند.
سنکوب چیست؟ ایا تا کنون با فردی مواجه شده اید که د جلوی چشمان شما ناگهان غش کند. به این حالت اصطلاحاً سنکوب می گویند. در این مورد فرد به مدت کوتاه هوشیاری خود را از دست می دهد و ممکن است در اثر سقوط دچار آسیب به نواحی حساس مثل جمجمه شود. سنکوب معادل تشنج نیست. شایع ترین علت سنکوب نرسیدن خون به مغز در اثر ایستادن به مدت طولانی است و لی علل مهم دیگری هم دارد و باید فرد حتماً به پزشک مرراجعه نماید. بهترین اقدام در مواجهه با این مورد بلند کردن پاهای بیمار است تا بدین ترتیب خون به مغز برسد. هیچگاه سر بیمار را بلند نکنید و فقط کمی گردن وی را به عقب خم کنید تا مسیر هوای وی باز بماند.
خطر بوتولیسم را جدی بگیرید چند گرم از سم بوتولیسم کافی است تا کل جمعیت جهان از بین بروند. سم بوتولیسم خطر عمده ای در استفاده از غذاهای کنسرو شده به شمار می رورد. اگر در هنگام تهیه کنسرو دقت کافی صورت نگیرد ممکن است این سم در آن رشد کرده باشد. سم مذکور نسبت به حرارت بسیار حساس است و 20 دقیقه جوشاندن کنسرو قبل از باز کردن در قوطی قطعاً باعث از بین رفتن سم می شود. مسمومیت غذایی به دنبال استفاده از کنسرو خصوصاً اگر همراه با دوبینی، لکنت زبان و احساس شل شدن قسمتی از بدن باشد، باید شک به بوتولیسم را در انسان برانگیزد.

 

متوکلرپرامید و خطرات آن متوکلوپرامید که نام دیگرش پلازیل است دارویی بسیار پر استفاده در ایران می باشد که بیشتر جهت درمان استفراغ از آن استفاده می کنند. جالب است بدانید که مصرف این دارو اصلاً در خارج از کشور مجاز نیست و به ویژه در بچه ها با احتیاط فراوان استفاده می کنند. مصرف داروهای ضد استفراغ دیگر جهت درمان این بیماری به توصیه پزشک ، بهتر از این داروست. به علاوه گاهی با مصرف این دارو توام با نوعی گرفتگی شدید عضلانی خصوصاً در ناحیه گردن است به طوری که گردن فرد به ناگهان کج می شود. این عارضه را می توان به راحتی با مصرف ضد متوکلرپرامید بر طرف کرد. هاری آیا هنوز هم جدی است؟ خطر گازگرفتگی حیوانات مبتلا به هاری در سر تا سر دنیا هنوز جدی است، گاز گرفتگی سگ، خرس ، روباه، و جوندگان دیگر در ایران نیز همچنان به عناون خطری جدی وجود دارد. متاسفانه اگر در مراحل اولیه به داد فرد گازگرفته نرسیم عفونت مغزی ایجاد شدهد رد مبتلا را هلاک می کند و پزشک کار زیادی برای بیمار نمی تواند انجام دهداگر اب گاز گرفتگی توسط حیوانات مشکوک مواجه شدید سریعاً زخم را با آب و صابون بشویید و بیمار را هر چه سریعتر به نزدیکترین اورژانس انتقال دهید و مقامات محلی را از بابت وجود حیوان مشکوک مطلع سازید. پینه و میخچه را چه باید کرد؟ پینه و میخچه دو نوع ضخیم شدگی لایه خارجی پوست در پاسخ به اصطکاک شدید پوست با ز مین یا کفش یا پوست مجاور است. میخچه تقریبا در همه موارد ناشی از پوشیدن کفش و فشار روی پوست انگشت است. اگر پینه و میخچه پدید نیاید پوست از هم گسیخته می شود و هزاران میکروب وارد بدن می شوند. پس یادتان باشد اگر پینه یا میخچه بوجود آمده است مقصر شما هستید نه پوست شما ( هر چند پوست بعضی از افراد مستعد پینه یا میخچه سازی است). تنها درمان علمی این دو عارضه پوستی سوزاندن آنها به وسیله مواد است ولی در کشور ما برخی از پزشکان میخچه را با عمل جراحی کوچکی خارج می کنند، باید گفت که عمل کردن میخچه هر چند از نظر علمی توصیه نشده است ولی ظاهرا بی خطر است و ضایعه بهبود می یابد.
احیای قلبی و ریوی چیست و چه موقع باید فرد را احیاء کرد؟ دانستن احیای قلبی ریوی که همه مردم دنیا آرا به نام CPRمی شناسند یکی از مهم ترین مسایلی است که در جوامع پیشرفته به همه مردم آموزش داده می شود. ایا به هر فردی که ظاهراً حرکتی ندارد باید ماساژ قلبی و تنفس مصنوعی داد خیر. اگر با فردی مواجه می شوید که بیهوش است ( به هر علت) و نبض و یا تنفس ندارد باید حتماً عملیات مخصوصی را آغاز کنید.چطور می توانید از وجود نبض یا تنفس مطمئن شوید، دو انگشت اشاره و میانی خود را با همروی کنار گردن فرد( کنارتر از خط وسط) بگذارید اگر نبض احساس نکردید می توانید از نبود نبض مطمئن شوید ( البته این کار تا حدی نیاز به مهارت دارد ولی کار ساده ای است) برای اطمینان از نبود تنفس می توانید سه راه وجود دارد. جناغ سینه بیمار را کنار بزنید اگر هیچگونه حرکتی نداشت مطمئن باشید بیمار تنفس ندارد. گونه خود را به دهان وی نزدیک کنید اگر بیمار نفس نداشته باشد گونه شما گرم نمی شود. گوش خود را به دهان بیمار نزدیک کنید. اگر صدای نفس کشیدن وی را نشنیدید می توانید مطمئن باشید که تنفس قطع شده است. حمل کیف سنگین توسط بچه ها ممنوع است؟ خوشبختانه مدتی است که حمل کوله پشتی به جای کیف توسط بچه مدرسه ایها ( والبته دانشگاهی ها) رسم شده است. کیف های دستی سنگین اگر پشت سر هم این دست و آن دست نشود موجب خمیدگی ستون فقرات به یک سمت می شود و از نظر بهداشتی حمل آنها صحیح نیست، کوله پشتی باعث توزیع فشار به میزان یکدست بر دو طرف ستون فقرات می گردد. با این حال حمل کوله های سنگین نیز روی خمیدگی های ستون فقرات خصوصاً در بچه ها اثر سوء دارد. حمل کوله های یک طرفه نیز صحیح نیست. استحمام و ورزش پس از صرف غذای سنگین ممنوع است؟ پس از صرف غذا به ویژه غذاهای سنگین ، قسمت عمده خون بدن به سمت دستگاه گوارش جاری می شود و عضلات پوست، خون زیادی ندارند. استحمام خصوصا با آب گرم موجب گشاد شدن عروق یزر پوست می شود. ورزش کردن نیز باعث جاری شدن خون به سمت عضلات می گردد. در هر دو حالت خون دستگاه گوارش کاهش می یابد و فرد دچار سوء هاضمه می شود. حداقل 2 ساعت پس از صرف غذای سنگین فعالیت های خود را محدود کنید.
در رفتگی مفاصل معمولاً حالت اورژانسی ندارد؟ در رفتگی مفصل زانو جزو اورژانس های مهم به حساب می آید. در رفتگی شانه، مفصل لگن و سایر مفاصل بدن هیچ کدام حالت اورژانسی ندارند. علت اورژانسی بودن در رفتگی زانو، ضایعات عروقی همراه آن است. گاهی در رفتگی زانو موجب قطع عروق اصلی پا می شود و نهایتاً موجب قطع عضو می شود. در رفتگی مفصل زانو بیشتر در تصادفات اتومبیل و همچنین در کوهپیمایی شایع است. توجه کنید که هرگز خودتان هیچکدام از م فاصل دررفته را جا نیندازید. این کار فقط مربوط به ارتوپد می باشد. عسل درمان کننده است؟ حضرت علی سالها قبل در پاسخ به شخصی که از درد شکم می نالید فرمودند: عسل بخور و سپس یه خصوصیات درمانی عس اشاره کردند که « در عسل شفاست و عسل درمان کننده است» جدیدترین مقالات علمی نیز نشان داده است که عسل خواص طبیعی فراوان دارد. از جمله اثرات ضد باکتریایی و ضد قارچی، در مان سرطان ، درمان سوختتگی ، درمان زخمها، تسریع در بهبود پیوند پوستی ، درمان اسهال، درمان گاستروانتریت و ... مطالعات فراوانی ثابت کرده است که عسل در درمان انواع زخم معده موثر است. زنبورگزیدگی و اقدامات لازم برای آن نیش زنبور برخی اوقات موجب مرگ انسان میشود ( البته بسیار به ندرت). هر چه واکنش حساسیتی بدن نسبت به نیش زنبور بیشتر باشد، خطرناکتر است. زنبور اگر وارد دهان شود گاهی اوقات بعد از نیش باعث ورم شدید حنجره و متعاقب آن خفگی می شود. واکنش معمولی نسبت به نیش زنبور ورم و قرمزی اطراف نیش است. اگر خود نیش داخل پوست برود باید سریعاً آنرا با تیغ برداشت، برداشتن آن با موچین یا وسایل مشابه توصیه نمی شود چون زهز بیشتری به دنبال له شدن نیش وارد بدن می شود. اگر نیش ها متعدد باشد بهتر است فرد تا 24 ساعت تحت کنترل باشد. از کیسه آب یخ ، بالا نگهداشتن عضو استفاده از پماد کالامین می توان برای التیام محل نیش استفاده کد. اگر واکنش سریع باشد از داروهای کورتون به مدت کوتاه استفاده می کنند. واکنش های بسیار شدید نیاز به ویزیت اورژانس دارد.

 

بهترین راه مقابله با تب چیست؟ تب علامت بیماریهای مهم است ، در راس این بیماریها عفونتها می باشند. به این ترتیب به این توصیه ها دقت کنید. علت تب حتماً باید کشف شود. اگر تب از 5/38 درجه دهانی( با اندازه گیری از راه دهان – درجه 3 دقیه باید زیر دهان باشد) یا 38 د رجه زیر بغل کمتر باشد عجله ای در درمان آن نداشته باشید. نوارهای اندازه گیری تب روی پیشانی وسیله قابل اطمینانی نیستند. اکر تب خیلی بالا باشد و بخصوص اگر بچه سابقه تب و تشنج داشته باشد به این گونه عمل کنید. الف) محیط ا خنک نگه دارید ، مطمئن باشید بچه سرما نمی خورد. ب) لباسهای فرد دچار تب را کم کنید. ج) وسایل پاشویه را آماده کنید ( به این منظور ظرف آب ولرم و چند دستمال معوملی کافی است، هیچگاه نمک یا الکل به آن اضافه نکنید. ) د) دستمال خیس را روی شکم و ران آن بگذارید از روی پیشانی چندان موثر نیست چون سطح پوست در این ناحیه کم است. ه) با تکرار 2 ساعته اگر تب پایین نیامد از بهترین داروی تب بر دنیا یعنی استامینوفن به میزان لازم استفاده کنید، از آسپرین ASA یا سایر داروها استفاده نکیند مگر با تجویز پزشک.
آیا میدانید مصرف درازمدت و بی رویه مسکن ها چه آسیبی به بدن می رساند؟ ( استامینوفن، آسپرین و . . .) ممکن است منجر به نارسایی مزمن کلیه شود و زندگی شما را با حدیث تلخ دیالیز توام سازد. اگر محلی از بدنتان درد می کند خصوصاً سردرد ، کمردرد، از استامینوفن(ترجیحاً) می توانید به مدت کوتاه 5 تا 10 روز ولی به میزان موثر و مناسب استفاده کنید ولی آن را مثل نقل و نبات استفاده ننمائید. کدام یک از انواع اسهال مهم است و نیاز به توجه خیلی زیاد دارد؟ قاعده کلی در درمان اسهال وجود دارد و آن عدم استفاده از داروهای ضد اسهال ( مثل دیفنوکسیلات) است. اسهال وسیله ای دفاعی برای بدن جهت خارج کردن سموم غذایی و میکروبی از بدن ا ست. اسهال در این موارد فرد را خطر جدی مواجه می کند: هر نوع اسهال خونی هر نوع اسهال مزمن (بیش از 3 هفته) هر نوع اسهال شدید در شیرخواران و بچه های کوچک (زیرا آب زیادی از بدن بچه ها از دست می رود و اطفال نسبت به بزرگسالان در مقابل کم آبی ضعیف تر هستند) در مجموع به خاط داشته باشید که برای درمان اسهال 3 کار باید انجام دهید و 1 کار نباید انجام دهید: به پزشک مراجعه کنید. آب بدن را تامین کنید. در صورت نیاز و به تشخیص پزشک از آنتی بیوتیک استفاده کنید. آیا ارتباطی بین نوع آب و بروز سنگ کلیه وجود دارد ؟ بسیار ی از مردم فکر می کنند اگر آب دارای املاح باشد باعث بروز سنگ کلیه می شود. این عقیده تا حدی درست است و تا حدی نادرست. توجه کنید که املاح موجود در آب وارد کلیه نمی شوند و امکان دارد باعث بالا رفتن سطح املاح به طور موقت در خون شوندولی سریعاً سطح ا ین املاح در خون کاهش می یابد و اگر کلیه ها سالم باشند، بدون هیچ مشکلی املاح دفع می شوند. کلسیم مهمترین یونی است که اگر غلظت آن در خون بالا رود ، بروز سنگ کلیه را در افرادی که زمینه سنگ سازی در کلیه های آنها وجود دارد افزایش می دهد، بنابراین به افرادی که کلیه سنگ ساز دارند توصیه می شود از مصرف زیاد لبنیات که حاوی کلسیم است پرهیز کنند. آبهای پر املاح بدین ترتیب نقش مهمی در بروز سنگ کلیه دارند. آرتروز چیست و چه درمانی دارد؟ آرتروز به ساییدگی مفصل ( مخصوصاً زانو) می گویند. آرتروز گاهی با تورم و تغییر شکل همراه است . یادتان باشد آرتروز بیماری افراد مسن است و به ندرت در جوانان دیده می شود. دردهای گردنی، کمری، و دردهای گذری سایر مفاصل را به خصوص در دوان جوانی و میانسالی به آرتروز نسبت ندهید. آرتروز درمان ندارد ولی تا حدی قابل پیشگیری است. مهمترین راه پیشگیری از آن رعایت بهداشت مفاصل است. برداشتن و حمل صحیحی اشیا را یاد بگیرید. سعی کنید دست کم از 40 سالگی به بعد به جای چهارزانو یا دو زانو نشستن از صندلی راحتی استفاده کنید. هنگام پایین آمدن از سرازیری خصوصاً در کوهستان تند راه نروید و حتما از باتوم اسکی جهت بالا و پایین استفاده کنید. برای سوزش سر دل چه می توان کرد ؟ سوزش سر دل شکایت بسیار شایعی است که عمدتاً به علت پس زدن اسید معده به داخل مری ایجاد می شود. افراد چاق و پرخور بیشتر از افراد لاغر به آن مبتلا می شوند ولی گاهی اشکالات زمینه ای در ناحیه روده ورودی معده باعث می شود در شرایطی که انتظار آن را نداریم اسید به داخل مری پس بزند و باعث سوزش مری شود. بهتر است بدانید پوشش داخل معده در مقابل اسید مقاوم است ، چه باید کرد. اگر گاهی به این حالت مبتلا می شوید می توانی با خوردن وقداری شربت آلومینیوم ام جی اس مشکل را برطرف کنید و در همان روز یک وعده از غذای خود کم کنید، اما اگر به طور دائم به آن مبتلا هستید از این دستورات پیروی کنید. غذای سنگین نخورید. در وعده های بیشتر ولی در حجم کمتر غذا را میل فرمایید. پس از غذا خوردن بلافاصله دراز نکشید. هنگان خوابیدن اندکی زیر سر خود را بلندتر کنید. سیگار نکشید. قهوه و چای کمتر استفاده کنید. اگر تا چند ماه با این تمهیدات خوب نشدید به پزشک مراجعه کنید تا علاوه بر همین دستورات از داروهایی نظیر سایمتدین و ه م خانواده های آن یا امپرازول به این منظور استفاده شود.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه