سبد (0)

انتقال بی سیم

انتقال بی سیم شکلی از رسانه های غیر هدایت شونده است. ارتباطات بی سیم شامل اتصال فیزیکی بین دو یا چند دستگاه نمی شود، بلکه برقراری ارتباط بصورت بی سیم است. سیگنال های بی سیم در هوا پخش و دریافت شده و توسط آنتن های مناسب تفسیر می شود.
هنگامی که یک آنتن به مدار الکتریکی یک کامپیوتر و یا دستگاه های بی سیم متصل شود، داده های دیجیتال را به سیگنال های بی سیم تبدیل کرده و در محدوده فرکانسی آن گسترش می دهد. گیرنده در انتهای دیگر شبکه، این سیگنال ها را دریافت کرده و آنها را تبدیل به داده های دیجیتال می کند.
بخش کمی از طیف الکترومغناطیسی را می توان برای انتقال بی سیم استفاده کرد.

Electromagnetic Spectrum


انتقال رادیویی

فرکانس رادیویی، تولید بسیار ساده ای دارد و به دلیل طول موج های بزرگ خود، می تواند از طریق دیوارها و ساختمان ها به طور یکسان نفوذ کند. امواج رادیویی می توانند طول موج از 1 میلی متر تا 100000 کیلومتر و فرکانس های مختلف از 3 هرتز (بسامد بسیار پایین) تا 300 گیگاهرتز (بسامد بسیار بالا) داشته باشد. فرکانس رادیویی، خود نیز به شش باند تقسیم می شود.
امواج رادیویی در فرکانس های پایین تر می توانند از دیوار عبور کنند در حالی که امواج رادیویی با فرکانس بالاتر می توانند در خط مستقیم حرکت رفت و برگشتی داشته باشند. قدرت امواج فرکانس پایین به شدت کاهش می یابد وقتی از آنها برای پوشش فاصله طولانی استفاده می شود. امواج رادیویی فرکانس بالا قدرت بیشتری دارند.
فرکانس های پایین تر مانند باند VLF، LF، MF  می توانند تا 1000 کیلومتر در سطح زمین حرکت کنند.

Radio wave - grounded

امواج رادیویی با فرکانس های بالا در معرض جذب توسط باران و موانع دیگر قرار دارند. آنها از لایه یونوسفر در جو زمین استفاده می کنند. امواج رادیویی با فرکانس بالا مانند باندهای HF  و VHF  به سمت بالا گسترش می یابند وهنگامی که به لایه یونوسفر می رسند، به سمت زمین برگشت داده می شوند.

Radio wave - Ionosphere


انتقال مایکروویو

امواج الکترومغناطیسی بالاتر از 100 مگاهرتز تمایل به حرکت در یک خط مستقیم دارند و سیگنال هایی که روی این امواج قرار میگیرند به سمت یک ایستگاه خاص ارسال می شود. از آنجا که امواج مایکروویو در خطوط مستقیم سیر می کنند، فرستنده و گیرنده باید در خط دید هم باشند.
امواج مایکروویو محدوده طول موج های از 1 میلی متر تا 1 متر و فرکانس های مختلف از 300 مگاهرتز تا 300 گیگاهرتز را داراست.

Personal Area Network

آنتن های مایکروویو امواج را متمرکز و یک پرتو تولید می کند. همانطور که در تصویر بالا نشان داده شده، چندین آنتن را می توان در فواصل معین برای رسیدن به راه های دورتر قرار دارد. امواج مایکروویو فرکانس های بالاتری دارند و مانند امواج رادیویی نمی توانند در موانع مانند دیوار نفوذ نمایند.
انتقال امواج مایکروویو بر شرایط آب و هوایی و فرکانس های مورد استفاده  به شدت بستگی دارد.


انتقال مادون قرمز

موج مادون قرمز در میان طیف نور مرئی و مایکروویو نهفته است. طول موج این امواج بین 700 نانومتر تا 1 میلیمتر و محدوده فرکانس آنها بین 300 گیگاهرتز تا 430 ترا هرتز است.
موج مادون قرمز برای اهداف ارتباطی با وسعت بسیار کوتاه مانند تلویزیون استفاده می شود و آن ارتباط از راه دور است. موج مادون قرمز بطور طبیعی در یک خط مستقیم حرکت می کند. بخاطر محدوده فرکانس بالا،  امواج مادون قرمز نمی تواند از موانع مثل دیوار عبور کند.


انتقال نور

بالاترین طیف الکترومغناطیسی که برای انتقال داده ها استفاده می شود، نور یا سیگنال های نوری است. این امکان با استفاده از لیزر فراهم می شود.
با توجه به طیف فرکانس نوری مورد استفاده ، این امواج تمایل به حرکت در خط راست دارند. از این رو فرستنده و گیرنده باید در خط دید هم باشند. از آنجا که انتقال لیزری یک سویه است، در هر دو نقاط انتهایی ارتباط، می بایست لیزر و آشکارساز تصویر نصب شده باشد. به طور کلی پرتو لیزر 1 میلی متر عرض دارد، از این رو تنظیم کردن دو گیرنده راه دور کار بسیار دقیقی است زیرا باید به منبع لیزر اشاره کند.

Light Transmission

لیزر به عنوان فرستنده (TX) و آشکارسازهای تصویر به عنوان گیرنده (RX) کار می کنند.
لیزرها نمی توانند موانع مانند دیوار، باران و مه غلیظ را عبور دهد. علاوه بر این، پرتو لیزر توسط باد، درجه حرارت جو، و یا تغییر دمای مسیر، منحرف می شود.
لیزر برای انتقال داده ها امن است همچنان که با عرض 1 میلی متر بدون قطع کانال های ارتباطی مسیر را طی می کند.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه