سبد (0)

کلاس ها در PHP

کلاس ها در PHP

Wiki

در این فصل به بررسی یکی از زیباترین، و در عین حال خطرناکترین مباحث برنامه نویسی می پردازیم، این مبحث از این جهت خطرناك هست که اگر شما اصول اولیه را یاد بگیرید و این نوع برنامه نویسی بر شما تاثیر بگذارد، از آن پس دیگر به همه چیز به چشم یک شیء نگاه خواهید کرد و تمام روشهای برنامه نویسی گذشته خود را در دنیای واقعی کنار خواهید گذاشت.

در اینجا قصد نداریم شروع کنیم به آوردن مثالهایی از Object در دنیای واقعی و فرض می کنیم که شما مثالهایی مثل رنگ ماشین و یا تلفن را بلد باشید! در حالت کلی یک شیء شامل یک سری متغیرها و توابع می باشد که درون یک قالب کلی به نام کلاس قرار دارند، به متغیرهای درون کلاسها Properties و به توابع موجود در آن Method می گویند.

دلیل استفاده از اشیاء در زبان های برنامه نویسی: در برنامه های حجیم، استفاده از کلاس ها موجب می شود تا کدهای تکراری نوشته نشوند لذا مقدار کدها کمتر می شود و در نتیجه فشار کمتری به سیستم اجرا کننده دستورات می آید و همچنین سرعت پردازش کد ها مقدار زیادی افزایش می یابد.

به عبارت دیگر ویژگی کلاسها در این است که می توان یک کلاس را بعداً با نام های مختلف و متغیرهای مختلف برای استفاده های مشابه استفاده نمود.


object یا شیء چیست؟

Wiki

مجموعه ای از متغیرها و توابع است که از یک الگوی خاص به نام کلاس ساخته شده است. اما کلاس ها چه هستند؟ فرض کنید ما یک شرکت داریم که این شرکت از بخش های مختلفی تشکیل شده است حال ما در هر بخش احتیاج داریم که هر ماه یک گزارش مالی بگیریم !ما اینجا دو کار میتونیم بکنیم هم میتونیم برای هربخش چند نفر بزاریم و آنها گزارش مالی را تهیه کنند و هر ماه تحویل دهند در این صورت در هربخش شلوغی و همچنین کارمند بیشتری نیازمندیم! راه دیگر اینست که یک قسمت به عنوان اتاق گزارش مالی درست کنیم و هر بخش داده های خود را به این قسمت بدهد و گزارش مالی خود را دریافت کند در این روش هم بخش ها منظم تر خواهند بود و هم دیگر احتیاج به کارمند اضافی نداریم.

در اینجا آبجکتها نقش کارمند در بخش گزارش مالی را بر عهده دارند.

نحوه تعریف کلاس:

<?php

//تعریف کلاس
class class_name
{
//Properties
//Method
}

//ساختن یک شی از کلاس
$obj=new class_name();
?>

توضیح:

  1. ساخته شدن یک کلاس توسط کلمه کلیدی class صورت می گیرد.
  2. شما در هر جای کلاس قادر به تعریف متغیرها یا Propertyهای کلاس هستید، اما بهتر است که آنها را در ابتدای کلاس تعریف کنید.
  3. بعد از تعریف متغیرها، توابع یا Methodها را تعریف می کنیم، توابع درون کلاس همانند توابع معمولی تعریف می شوند.
  4. تمام موارد بالا بین دو علامت "{}" قرار می گیرد.
  5. در برنامه نویسی شئ گرا یک شئ چندین بار با چندین اسم متفاوت و ویژگی های متفاوت (متغیرهای مختلف) می تواند مورد استفاده قرار گیرد، برای ساختن یک شئ از کلمه کلیدی new استفاده می کنیم.

توجه: با بزرگتر شدن سیستم ها، ضروری خواهد بود که از یک ساختار دایرکتوری درخت مانند، برای نگهداری تمامی کلاسهایی که در برنامه وبتان بکار برده اید، استفاده کنید. در ادامه شما می توانید با استفاده از تابع include_once یا require_once برای اضافه کردن کلاسهای تعریف شده به صفحات دلخواهتان استفاده کنید.

آموزش صوتی PHP

ابزاری که در پیش روی دارید یکی از ابزارهای بسیار کاربردی سایت بیاموز در زمینه آموزش است، این ابزار برای سهولت یادگیری شما کاربران محترم طراحی شده است.

فقط کافی است روی عنوان پاراگراف مورد نظرتان کلیک کنید تا پخش صدا آغاز شود ...!

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه