سبد (0)

وادی السلام

 بزرگترین قبرستان دنیا جاذبه گردشگری

قبرستان وادی السلام شهری کوچک در نجف اشرف

قبرستان های زیادی در دنیا وجود دارد که به دلائل مختلفی جاذبه گردشگری محسوب می شود. از جمله زیبائی و یا خاک سپاری افراد مشهور و یا جای داشتن در بخشی از تاریخ و فرهنگ هر کشور که البته با ساخت بستر های گردشگری امروزه به عنوان منبع درآمد استفاده می گردند. هرچند در اصفهان تخت پولاد دست کمی از هیچ کدام از این قبرستان ها ندارد اما هنوز به شهرتی در این زمینه دست نیافته است. اما در عراق وادی السلام با یدک کشیدن نام بزرگترین قبرستان جهان و همچنین خاکسپاری افراد مهم در آنجا و همچنین نزدیکی به حرم مطهر حضرت علی (ع) توانسته است سهم مهمی در جذب گردشگران خارجی از جمله ایرانیان داشته باشد.  

قبرستانهای معروف دنیا

در دنیا قبرستان های معروف و دارای گردشگری زیادی وجود دارد که از جمله مهمترین آنها می توان قبرستان "پرلاشز" در فرانسه، قبرستان "باشگاه فوتبال شالکه 04" در آلمان، قبرستان "ورین" در گوآتمالا و قبرستان "راکویل یونیون" در آمریکا را نام برد. اما هر کدام از اینها دارای نوعی جاذبه خاص مانند دفن افراد مشهور و هنرمند و یا غیر عادی بودن مانند قبر در دیوار و یا زیبائی را در نظر گرفت. با این حال قبرستان وادی السلام در کشور عراق و شهر نجف از همه این مزایا به نوعی برخوردار است. چرا که نه تنها وسعت بسیار زیادی را دارا است بلکه با داشتن مقبره حضرت هود و صالح و همچنین بزرگانی از تاریخ اسلام و حتی ایران که در خود جای داده است و از دور مانند شهری بزرگ البته از جمعیت مردگان به حساب می آید. با این حال این قبرستان در طول زمان آسیبهای زیادی دیده است و خیابان کشی های درستی هم ندارد اما با این وجود سیل جمعیت زیادی را به سوی خود می کشاند.

اهمیت قبرستان وادی السلام

این قبرستان به قدری وسعت دارد که برای بازدید از همه قسمتهای آن باید با خوردوهای کوچک که البته بیشتر موتورهای سه چرخه هستند وارد آنجا شد. هم چنین با داشتن نقشه و یا راهنما می توان از محل های مهم و ارزشمند آن نیز بازدید کرد که البته به غیر از مقبره افراد مهم و تاریخ ساز مقام امام زمان نیز در آن وجود دارد که مورد توجه بسیاری از ایرانیان است. اما مقبره های دسته جمعی و دارای سنگها و اتاق های و گاهی گنبدهای کوچک جلب توجه بیشتری می نمایند. هرچند وجود زباله و عدم زیرساختهای مناسب لطمات زیادی را به این مکان مقدس وارد کرده است اما همچنان در صدر بازدید قبرستانهای دارای سیستم گردشگری قرار گرفته است.البته این قبرستان نیازمند فضا سازی و مکانهای مناسب استراحت و همچنین تمیزی و بهداشت زیادی است که با اجرای آنها می توان گام مهمی در حفاظت از آن و همچنین افزایش تعداد گردشگران برداشت.

عقب ماندن تخت پولاد اصفهان با توجه ظرفیت های زیاد آن

اما با صحبتها و بررسی های انجام شده و مقایسه ای اجمالی میان سایر قبرستانها و تخت پولاد خودمان، باز هم تخت پولاد اصفهان کمی غریبانه در گوشه ای دنج از این سیستم گردشگری عقب مانده است. البته در زمینه زیرساخت ها و رسیدگی چیزی کم ندارد اما آنچه باعث عقب ماندن آن از سیستم گردشگری است شاید عدم تبلیغات مناسب در جهت شناساندن آن باشد. هرچند دلائل دیگری را نیز می توان متصور شد از جمله نبودن در لیست مکانهای گردشگری تورهای خارجی و یا داخلی که با توجه به داشتن راهنما و نقشه و زیبائی های خاص، این مجموعه نیز با کمی دقت و رسیدگی بیشتر می تواند سهم مهمی را سیستم گردشگری کلان شهر اصفهان داشته باشد.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه