سبد (0)

روخوانی قرآن

بسم الله الرحمن الرحیم

مقدمه

هدف خداوند متعال از نزول قرآن بر خاتم انبیا محمد(ص) هدایت بشر و رسیدن به سعادت ابدی است. رسیدن به سعادت با خواندن و عمل کردن به قرآن کریم  حاصل می شود. در آیات بسیاری از قرآن کریم به خواندن و تدبر در آن اشاره شده است:( افلا یتدبّرون القرآن ام علی قلوب اقفالها)( سوره محمد، آیه24). در روایات معصومین  علیهم السلام نیز برای قاری و تلاوت کننده قرآن اجر و ثواب در نظر گرفته شده است، پیامبر اکرم(ص) فرمود: هر کس برای رضای خدا و آگاهی عمیق در دین، قرآن بخواند، ثواب فرشتگان، انبیا و رسولان را خواهد داشت(وسائل الشیعه،ج6، ص184). از پیامبر اکرم صل الله علیه واله و سلم ،خطاب به سلمان فارسی روایت شده است ، ای سلمان: بر تو باد به قرائت قرآن به درستی که قرائت قرآن کفاره برای گناهان وسپر از آتش وامان ازعذ اب است وکسی که قرآن را قرائت کند به ازای هر آیه به او ثواب صد شهید وبه ازای هر سوره ثواب پیغمبر عطا می شود وبر قاری قرآن رحمت الهی نازل می شود و ملائکه برای او طلب استعفار می کنند وبهشت مشتاق دیدار اوست وخداوند از او راضی می شود .

ای سلمان : زمانی که یک مومن قرآن را قرائت می کند خداوند درهای رحمتش را به روی او باز می کند وبه ازای هر حرفی که ازدهان او خارج می شود ملکی را خلق می کند که تا روز قیامت خداوند را برای او تسبیح می کند وبه درستی که در نزد خداوند بعد از فرا گرفتن علم هیچ چیز محبوبتر ازقرائت قرآن نیست .

 بنابراین تلاوت قرآن راهی برای هدایت انسان به سرمنزل مقصود است و این راه جز با عمل به فرامین خداوند متعال میسر نیست.

خواندن و فراگیری قرآن نیز مورد تاکید قرآن گرفته: در  کلام الهی آیات زیر به فراگیری و خواندن قرآن اشاره کرده اند: سوره مزمل آیه ۴ و ۲۰، سوره انعام آیه ۱۵۵، سوره ص آیه ۲۹، سوره یس آیه ۶۹ و ۷۰، سوره انبیا آیه ۱۰، سوره اسرا ۸۲، سوره یونس ۵۷ و ۵۸.

در کلام حضرات معصومین علیهم السلام از جمله: در بیان پیامبر گرامی اسلام(ص) توصیه شده است: اولا - قرآن را بخوانید و به دستوراتش عمل کنید. ثانیا -از قرآن دور نشوید و با آن انس بگیرید.(نهج الفصاحه حدیث شماره ۲۷۱۴) این فرمایش نبوی(ص) جنبه عمومی و همگانی دارد.

***********************************************************************************************************************************

وَ قُرءَ انًا فَرَقْنَهُ لِتَقْرَاَهُ عَلَي النَّاسِ عَلَي مُكْثٍ وَ نَزَّلْنَهُ تَنْزِيلاً

( و با صبر به هدايت خلق پردازي ) و آن را به تدريج نازل كرديم .  

                            سوره ي اسراء / آيه ي 106

سطح اول همراه با 20جلسه تدريس که اولين درس آن معرفی الفباي عربی است وجمع بندي آن با چهار  مرحله صورت میگیرد :

  • تفكيك خواني (بخش خواني )
  • کلمه خوانی
  • عبارت خوانی
  • آیه خوانی

درس اول

الفبای عربی 28عدد حرف دارد که بصورت:

  • نوشتاری (شکلی که نوشته میشود)
  • گفتاری(هجائی-شکلی که خوانده میشود)

 نوشتاری:

 ا - ب - ت - ث - ج - ح - خ - د - ذ - ر - ز - س - ش - ص - ض - ط - ظ – ع

غ - ف - ق - ک - ل - م - ن - و - ه – ی

 گفتاری(هجاء):

 الف - باء - تاء - ثاء - جیم - حاء - خاء - دال - ذال - راء - زاء - سین - شین - صاد - ضاد   طاء - ظاء – عین – غین - فاء - قاف - کاف - لام - میم -  نون - واو - هاء – یاء

  از این 28 حرف که بصورت هجا در بالا نوشته شد 8 حرف آن با لهجه فارسی ادا میشود:

 (خاء – ضاد – صاد – طاء – غین - ظاء – قاف و حرف  -راء- که گاهی درشت و گاهی ریز ادا میشود).

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه