سبد (0)

دستور Format و عملگر ادامه در متلب

عبارات عددی در متلب

با استفاده از مقدارها و متغیرهایی که از قبل ایجاد شده اند، و عملگرها و توابع داخلی و پرانتزها می توان عبارات دلخواه خود را ایجاد نمود. برای به دست آوردن عبارات عددی بعنوان مثال می توان از عملگر ضرب و توابعی همچون توابع مثلثاتی استفاده نمود. یک مثال از چنین عبارتی، به صورت زیر است:

 


دستور Format و دستور ادامه ی خط در متلب

به طور پیش فرض، اعدادی که دارای نقطه ی اعشار هستند، در متلب با 4 رقم اعشار نمایش داده می شوند. به مثال بالا، توجه کنید. با استفاده از دستور format می توانید شکل و شمایل (فرمت) خروجی عبارات مختلف را تعیین کنید. 

برای استفاده از این دستور، راه های زیادی وجود دارند. مثلاً می توانید فرمت را به اعداد short (که پیش فرض است) تعیین کنید و یا فرمت را از نوع long قرار دهید. بعنوان مثال اگر که فرمت خروجی را از نوع long قرار دهید، اعداد با 15 رقم اعشار نمایش داده می شوند. با انجام این کار، تاثیر آن تا زمانی که دوباره آن را بر روی نوع short تنظیم کنید، باقی خواهد ماند. به مثال زیر توجه نمایید:

از دستور format همچنین می توان برای کنترل فضای بین دستورات وارد شده در متلب و نتیجه ی این دستورات استفاده نمود. در این روش، می توان یکی از دو مقدار loose ( پیش فرض و به معنی گشاد) و compact(به معنی جمع و جور) را برای دستور format انتخاب نمود. به مثال زیر توجه کنید:

 هنگامی که داریم دستوراتی بلندی را در متلب وارد می کنیم، می توانیم با تایپ کردن سه نقطه(یا بیشتر) خط را بشکنیم و در خط بعدی ادامه ی دستور را تایپ کنیم. به این سه نقطه، عملگر ادامه  گفته می شود. برای انجام این کار، قسمتی از دستور را وارد کنید و در ادامه ی آن سه نقطه قرار دهید و سپس کلید Enter را فشار دهید و در خط بعدی ادامه ی دستور مورد نظر را وارد کنید. به مثال زیر توجه کنید:

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه