سبد (0)

توابع داخلی و Help در متلب

توابع داخلی زیادی در متلب وجود دارند. برای شناختن و نحوه ی استفاده از توابع متلب، می توانید از دستور help استفاده کنید. بعنوان مثال اگر دستور help را در پنجره ی Command وارد کنید، یک لیست دسته بندی شده نمایش داده می شود که حاوی موضوعات مختلف است. لازم به ذکر است که این لیست بسیار بلند است. در ابتدای این لیست، موضوعات مقدماتی نمایش داده می شوند. همچنین در صورتی که جعبه ابزارهای متلب را نصب کرده باشید، آنها را نیز در لیست مورد نظر مشاهده خواهید نمود.

بعنوان مثال، یکی از موضوعات مقدماتی که در ابتدای این لیست نمایش داده می شود، matlab\elfun است و حاوی توابع مقدماتی متلب است. یکی دیگر از موضوعات مقدماتی، matlab\ops است که عملگرهایی که می توانند در عبارات متلب مورد استفاده قرار بگیرند را نشان می دهد. 

برای اینکه بتوانید لیست توابعی که در داخل یک موضوع خاص قرار دارند را مشاهده کنید، ابتدا کلمه ی help را تایپ کنید و سپس نام آن موضوع را تایپ نمایید. به مثال زیر توجه کنید: 

>> help elfun

 این دستور باعث می شود که لیستی از توابع مقدماتی ریاضی نمایش داده شود. لیست نمایش داده شده بسیار بلند است و به بخش های مثلثات و اعداد مختلط و توابع گرد کردن و باقی مانده ها، تقسیم شده است. 

 برای اینکه بفهمیم که یک تابع خاص چه کاری را انجام می دهد و همچنین نحوه ی فراخوانی آن را یاد بگیریم، کافیست ابتدا کلمه ی help و سپس نام آن تابع را در متلب تایپ کنیم( و کلید Enter را فشار دهیم). بعنوان مثال دستور زیر باعث می شود تا توضیحات تابع sin (سینوس) نمایش داده شوند:

>> help sin

 توجه کنید که اگر بر روی عبارت fx که در سمت چپ prompt در پنجره ی Command قرار دارد، کلیک کنید، باعث می شود که بتوانید توابع مورد نظر را در بین موضوعات help مورد جستجو قرار دهید.

یک راه دیگر برای پیدا کردن توابع بصورت مجموعه ای، این است که در بخش Resources، بر روی دکمه ی Help کلیک کنید تا صفحه ی مستندات متلب باز شود.

برای فراخوانی یک تابع، باید ابتدا نام تابع مورد نظر را وارد کنید، و سپس در بین پرانتزهای آن تابع، آرگومان های خود را وارد کنید. اکثر توابع بعد از فراخوانی، مقدار یا مقدارهایی را برمی گردانند. بعنوان مثال، برای پیدا کردن قدر مطلق عدد 4- می توانید بصورت زیر عمل کنید:

 

>> abs(-4)

 دستور بالا باعث می شود تا تابع abs فراخوانی شود. به عدد بین پرانتزها، آرگومان گفته می شود. و سپس بعنوان نتیجه، عدد 4 برگردانده خواهد شد. 

 

سوال سریع!

سوال: در صورتی که از نام یک تابع، مثلا abs بعنوان نام یک متغیر استفاده کنیم چه اتفاقی خواهد افتاد؟

پاسخ:

انجام این کار در متلب مجاز است. اما اگر این کار را انجام دهیم، تا زمانی که این متغیر را پاک سازی نکرده ایم، نمی توان از آن بعنوان یک تابع داخلی، استفاده نمود. بعنوان مثال به دستورهای متوالی زیر توجه کنید:

 

 

 

 هر یک از عملگرهای ذکر شده، دارای نوعِ تابعی هستند(یعنی می توانند بصورت تابع مورد استفاده قرار گیرند). بعنوان مثال، عبارت 5+2 را می توان با استفاده از تابع plus بصورت زیر محاسبه کرد:

 متلب، یک راه میانبر به نام خاصیت کامل شدن، دارد. در صورتی که شما حروف ابتدایی یک تابع را در متلب وارد کنید، و سپس کلید tab را فشار دهید، لیستی از نام توابعی که در ابتدای آنها، این حروف قرار دارند، به شما نشان داده خواهد شد. این ویژگی سالها است که وجود دارد. همچنین در متلب نسخه ی R2015b، خطاهای مربوط به نوشتن حروف کوچک و بزرگ، به طور اتوماتیک اصلاح می شوند. همچنین اگر نام یک تابع بصورت نادرست وارد شودف متلب یک نام صحیح را به شما پیشنهاد می دهد. به مثال زیر توجه کنید:

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه