سبد (0)

استفاده از رله ها در آردوینو

در این مقاله می آموزیم که رله ها چه هستند و چگونه می توانیم با استفاده از آنها وسایل و ابزارهای الکتریکی را کنترل کنیم. همچنین ما قصد داریم رله ها را به آردوینو متصل کنیم و یک برنامه ی Blink.ino نیز ایجاد کنیم اما این دفعه می خواهیم به جای یک ال ای دی، یک لامپ را روشن و خاموش کنیم.


 بررسی اصول و مبانی  رله ها

رله(relay) یک قطعه ی الکتریکی است که از یک آهن ربای الکتریکی تشکیل شده است که اگر یک جریان الکتریکی مشخص از مدار آن عبور کند، می تواند جریان یک مدار الکتریکی دیگر را قطع یا وصل کند. ما می توانیم رله را مثل یک کلید تصور کنیم که اگر جریان کافی به آن برسد، می تواند یک مدار را وصل یا قطع کند.

رله

 به این فکر کنید که چرا ما نمی توانیم به سادگی یک پین را از آردوینو به صفحه کلید برق متصل کنیم و یک پنکه یا تلویزیون را مانند یک ال ای دی روشن یا خاموش کنیم؟ دلیلش این است که آردوینو تنها می تواند در خروجی خود ولتاژ 2 تا 5 ولت را تولید کند در حالی که پنکه یا دیگر وسایل برقی منزل ما از ولتاژ 200 تا 250 ولت استفاده می کنند. همچنین ما به سادگی نمی توانیم آردوینو را به کلید پنکه یا تلویزیون متصل کنیم زیرا برق 200 تا 250 ولت می تواند آردوینو را بسوزاند.

چون که رله از یک آهن ربای الکتریکی در درون خود استفاده می کند، هیچ تماس فیزیکی بین مدار آردوینو و مدار پنکه برقرار نمی شود. ار این رو این کار امن تر و موثرتر است.


 بررسی عمیق تر کارایی رله ها

اگر همانند تصویر بالا، به خوبی به رله نگاهی بیاندازید، متوجه خواهید شد که سه پین بالایی نری که در سمت چپ قرار دارند باید به آردوینو متصل شوند و سه پیچ مورد نظر هم باید به یک وسیله ی برقی متصل شوند. ما باید بفهمیم که این دو بخش چگونه با یکدیگر کار می کنند؛ تا بتوانیم آردوینو را بر اساس آن برنامه نویسی کنیم. بخش سمت راست، به سادگی به پین OUTPUT آردوینو وصل می شود که درست مانند وقتی است که ال ای دی را به وسیله ی آردوینو کنترل می کردیم و آن را به حالت ON یا OFF می بردیم. این بخش به سمت راست رله تلنگری می زند و برق آن را وصل یا قطع می کند. تصور کنید که سیم ها به هر سه پیچ سمت راست رله وصل شده اند. تصویر زیر نشان می دهد که مدار سمت راست رله چگونه است. و سه پین آن چگونه هستند. توجه کنید که اگر آردوینو LOW باشد، رله OFF می شود.

پین های سمت راست رله

 وقتی که رله در حالت خاموش یا همان OFF قرار دارد، پیچ بالایی و پیچ وسطی رله یک مدار بسته و کامل را شکل می دهند که به جریان الکتریکی امکان می دهد تا از آن عبور کند. اما وقتی که رله در حالت روشن یا ON قرار دارد، دو پیچ پایینی یک مدار متصل را تشکیل می دهند. ما به جای یک کلید ساده، از یک کلید دو راهی استفاده می کنیم زیرا کلید دو راهی به ما امکان می دهد تا به طور مستقل وسیله ی برقی را از طریق آردوینو و کلید فیزیکی کنترل کنیم. این یعنی ما می توانیم از طریق آردوینو یک لامپ را روشن یا ON کنیم و به طور فیزیکی نیز کلید برق را فشار دهیم تا لامپ خاموش شود. در مقاله ی بعدی می خواهیم به برنامه نویسی یک رله بپردازیم.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه