سبد (0)

برنامه نویسی یک رله در آردوینو

برنامه نویسی یک رله، به سادگی برنامه نویسی یک ال ای دی می باشد. ما می توانیم شیلد وای فای متصل شده به آردوینو را جدا کنیم و از پین ها برای متصل کردن رله به آردوینو استفاده کنیم. اکنون مدار زیر را ایجاد کنید:

 مدار آردوینو و رله

اتصالات از آردوینو به رله به صورت زیر هستند:

  • GND به GND
  • 5V به VIN
  • D12 به IN1

چون که ما الان می خواهیم رله را تست کنیم، پس نرم افزار آردوینو را باز کنید و مثال چشمک زدن ال ای دی یا blink LED را باز کنید و به جای استفاده از پین 13 برای LED فقط از پین 12 که به IN1 رله متصل می شود استفاده کنید. همچنین زمان های وقفه(delay) را از 1000 به 3000 افزایش دهید. این برنامه باید به صورت زیر باشد:

void setup() { // مقدار دهی اولیه پین 12 بعنوان خروجی
pinMode(12, OUTPUT);
}
// بارها و بارها اجرا می شود loop تابع 
void loop() {
digitalWrite(12, HIGH); // روشن کردن ال ای دی
delay(3000); // یک وقفه
digitalWrite(12, LOW); // خاموش کردن ال ای دی
delay(3000); // یک وقفه
}

 حالا برنامه را اجرا کنید. اگر آپلود کدها موفقیت آمیز باشد و اگر یک ال ای دی به آردوینو متصل باشد، خواهید دید که در بازهای زمانی 3 ثانیه ای روشن و خاموش می شود. همچنین یک صدای کلیک شدن وقتی که ال ای دی روشن و خاموش می شود شنیده می شود. این صدا، صدای حرکت یک قطعه ی فلزی است که به خاطر الکترومغناطیس مدار را متصل می کند و یا قطع می کند. بسیار خب، این یک مثال ساده از کاربرد رله است . اکنون مولتی متر خود را بردارید و عقربه ی مقاومت آن را بر روی 200 اهم ببرید. و طبق تصویر زیر عمل کنید:

مولتی متر

 اکنون هر دو سیم مولتی متر را بردارید و پایانه های آهنی آن را به یکدیگر متصل کنید. باید مقدار 0 اهم به شما نشان داده شود. دلیل این امر این است که هیچ مقاومتی بین این سیم ها وجود ندارد. با استفاده از این دو سیم، پیچ های بالایی و وسطی رله را لمس کنید؛ درست مثل تصویر زیر:

 اتصال مولتی متر

 شما متوجه خواهید شد که وقتی رله خاموش می شود، مقاومت بین دو پیچ بالایی تقریبا برابر با 0 اهم می شود. این نشان می دهد که مدار مورد نظر متصل شده است. وقتی که سیم های مولتی متر را به دو پیچ پایینی رله وصل می کنیم، هنگامی که رله روشن می شود، مقاومت 0 می شود و مدار پایینی متصل می شود. اگر شما وقتی که رله خاموش است، همین کار را انجام دهید، مقاومت بی نهایت می شود اما مولتی متر عدد 1 را نشان می دهد. اگر رله ی شما برعکس عمل می کند، ما باید مدار را بر این اساس تغییر دهیم.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه