سبد (0)

ساختار یک رابط کاربری یا UI

 

هنگامی که ما یک پروژه ی جدید را ایجاد کنیم، اندروید استودیو یک لی اوت(layout) جدید را برای ما ایجاد می کند. همان طور که قبلاً مشاهده کرده ایم، این لی اوت که به طور اتوماتیک ایجاد می شود، بسیار ساده است و تنها حاوی یک ویجیت TextView است. ویجیت TextView یک راه استاندارد برای نمایش دادن متن ها است. این ویجیت در داخل palette بصورت TextView  نشان داده شده است. لی اوت ها انواع مختلفی دارند و به این لی اوت که به طور اتوماتیک ایجاد شده است RelativeLayout یا لی اوت نسبی گفته می شود. در زیر کدهای XML این لی اوت را مشاهده می کنید:

مثال (ساختار یک رابط کاربری یا UI)

<RelativeLayout xmlns:
android="http://schemas.android.com/apk/res/android"
xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools"
android:layout_width="match_parent"
android:layout_height="match_parent"
android:paddingLeft="@dimen/activity_horizontal_margin"
android:paddingRight="@dimen/activity_horizontal_margin"
android:paddingTop="@dimen/activity_vertical_margin"
android:paddingBottom="@dimen/activity_vertical_margin"
tools:context=".LayoutExperiments">
</RelativeLayout>

 در کد بالا، هر چیزی که پس ازعلامت < متعلق به خصوصیات تعریف شده در اول کدها،  و قبل از <RelativeLayout/> قرار گیرد، فرزند تگ RelativeLayout خواهد بود.( بعبارت ساده تر، هر آنچه که بین کدهای آبی رنگ و کد قرمز رنگ قرار گیرد، فرزند تگ مذکور خواهد بود).  این عناصر فرزند، تحث تاثیر خصوصیات تعریف شده در عنصر والد خود قرار دارند. و باید از خصوصیاتی استفاده کند که برای والدش مناسب باشند. بعنوان مثال هنگامی که ما در فصل 2، یک دکمه را بعنوان فرزند تگ RelativeLayout قرار دادیم، این دکمه از دستور زیر استفاده کرد  تا خودش را در زیر TextView ای که ID آن برابر با مقدار textView است، قرار دهد. 

 

مثال (ساختار یک رابط کاربری یا UI)

android:layout_below="@+id/textView"

بسته به نوع لی اوتی که یک عنصر فرزند در داخل آن قرار گرفته است، این عنصر نیاز دارد تا از یک سینتکس( یا دستور) مناسب برای موقعیت خود استفاده کند. تنها راه برای یادگیری تمام ریزه کاری های انواع لی اوت ها، و  یادگیری اینکه آنها چگونه بر عناصر فرزند خود(یا ویجیت ها) تاثیر می گذارند، این است که شروع کنیم و  آنها را مورد استفاده قرار دهیم. 

 در ادامه، ابتدا می خواهیم ویجیت های سر راست و خصوصیات آنها را مورد بررسی قرار دهیم، سپس به بررسی لی اوت ها می پردازیم و در آخر، به طور معناداری آنها را با یکدیگر در داخل یک سری از لی اوت های کوچک مورد استفاده قرار می دهیم. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه