سبد (0)

آموزش اجمالی عملگرها در اندروید

ما از قبل با عملگرهای زیر آشنا شده ایم:

  • جمع(+)
  • تفریق(-)
  • ضرب(*)
  • تقسیم(/)
  • انتساب(==)
  • کاهش(--)
  • افزایش(++)

اکنون اجازه دهید تا با برخی از عملگرهای پیشرفته آشنا شویم و نحوه ی کار کردن با آنها را در زبان برنامه نویسی جاوا بیاموزیم.


از عملگرها برای ایجاد عبارت هایی استفاده می شود که true یا false هستند. معمولا این عبارت های دستوری را در داخل پرانتزها قرار می دهیم. به عملگرهای زیر توجه کنید:

1. عملگر ==

این عملگر بررسی می کند که آیا عملوندهای آن true هستند یا false و در حقیقت دو عبارت را مورد مقایسه قرار می دهد. بعنوان مثال حاصل عبارت (10 == 9) دارای ارزش false است، زیرا عدد 9 یا عدد 10 برابر نمی باشد. 


2. عملگر !

این عملگر را عملگر منطقی NOT می گویند و به معنی نقیض می باشد. بعنوان مثال عبارت ( (5 = 2 + 2) ! ) دارای ارزش true است، زیرا 2+2 برابر با 5 نمی باشد. 


3. عملگر =!

این عملگر نیز یک عملگر مقایسه ای دیگر است. و به معنی "برابر نیست با" می باشد. بعنوان مثال، عبارت (9 =! 10) دارای ارزش true است. زیرا مقدار 10 با مقدار 9 برابر نمی باشد. 

 


 4. عملگر <

به این عملگر، عملگر بزرگتری، گفته می شود و بررسی می کند که آیا یک عدد بزرگتر از عدد دیگری است یا نه. بعنوان مثال عبارت (10<9) دارای ارزش true است. 


5. عملگر >

به این عملگر، عملگر کوچکتری، گفته می شود. بعنوان مثال عبارت (9>10) دارای ارزش false می باشد. 


6. عملگر =<

این عملگر را عملگر بزرگتر یا مساوی می گوییم. و بررسی می کند که آیا یک عدد، بزرگتر یا مساوی عدد دیگری است یا نه. اگر عدد اول، بزرگتر یا مساوی عدد دوم باشد، مقدار true را برمی گرداند و در غیر این صورت، مقدار false برگردانده خواهد شد. بعنوان مثال عبارت (9=<10) دارای ارزش true و عبارت (10=<10) نیز دارای ارزش true می باشد.


7. عملگر =>

این عملگر، عملگر کوچکتر یا مساوی است. بعنوان مثال عبارت (9=>10) دارای ارزش false است و عبارت (10 => 10) دارای ارزش true می باشد. 


 8. عملگر &&

به این عملگر، عملگر منطقی AND گفته می شود. اگر از این عملگر بین دو یا چند عبارت استفاده کنیم، حاصل این عبارت ها وقتی true است که تک تک این عبارات دارای ارزش true باشند. معمولا برای ایجاد مقایسه های پیچیده تر، از عملگر AND استفاده می شود. بعنوان مثال عبارت ((11>10)&&(9<10)) دارای ارزش true است، زیرا هر دو جز این عبارت دارای ارزش true هستند. اما ارزش عبارت ((8 > 9) && (10 < 9)) برابر با false است، زیرا قسمت دوم آن، دارای ارزش false می باشد و بنابراین ارزش کل عبارت برابر با false می شود. 


 9. عملگر ||

به این عملگر، عملگر منطقی OR گفته می شود. اگر از این عملگر در بین دو عبارت استفاده کنیم، حاصل آن عبارت وقتی true است که  حداقل یکی از این عبارت ها دارای ارزش true باشد. بعنوان مثال عبارت ((8 > 9) || (10 < 9)) دارای ارزش true است، زیرا جزء اول آن دارای ارزش true می باشد. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه