سبد (0)

استفاده از خصوصیت gravity در اندروید

خصوصیت gravity در مواقع زیادی به ما کمک می کند. با استفاده از این خصوصیت، می توانیم مشخص کنیم که محتوای درون یک شیء چگونه موقعیت دهی شوند. بهترین راه برای یادگیری نحوه ی کارکرد gravity این است که به چند مثال توجه کنیم. فرض کنید برای یک دکمه یا یک ویجت خصوصیت gravity را برابر با مقدار left|center_vertical قرار دهیم. به صورت زیر:

مثال (استفاده از خصوصیت gravity در اندروید)

android:gravity="left|center_vertical"

 نتیجه چیزی شبیه به زیر خواهد بود:

 همان طور که مشاهده می کنید، محتوای متنی این ویجت( در اینجا ویجت دکمه) در سمت چپ(left) و به صورت عمودی در وسط قرار گرفته است. 

علاوه بر این کاربرد، اگر بخواهیم موقعیت خود دکمه را که در داخل یک عنصر لی اوت(layout ) قرار گرفته است را تغییر دهیم، می توانیم از خصوصیت layout_gravity استفاده کنیم. به صورت زیر:

مثال (استفاده از خصوصیت gravity در اندروید)

android:layout_gravity="left"

 این کار باعث می شود که ویجت ما در سمت چپ لی اوت قرار بگیرد، درست مثل زیر:

 اگر بخواهیم محتوای تمام ویجت های درون یک لی اوت را با استفاده از خصوصیت gravity از لی اوت والدشان، تحت تاثیر قرار دهیم، می توانیم از کد زیر استفاده کنیم:

مثال (استفاده از خصوصیت gravity در اندروید)

android:gravity="left"

 


بررسی دیگر خصوصیات اندروید

هنوز تعداد بسیاری خصوصیت وجود دارند که در مورد آنها هنوز بحث نکرده ایم. به برخی از آنها در این کتاب نیاز داریم و به برخی نیز اصلا نیازی نیست. بعنوان مثال در این کتاب به خصوصیت های background و textColor و alignment و typeface و shadowColor نیاز داریم. اما بهتر است آنها را در قالب تمرین یاد بگیریم. پس به مقاله ی بعدی توجه کنید. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه