سبد (0)

ساخت سیستم خنک کننده مایع CPU

 ساخت سیستم خنک کننده مایع  CPU

سه قسمت:برنامه ریزی سیستم نصب روی سیستم مراحل پایانی

این مقاله راهنمایی برای ساخت یک سیستم خنک کننده مایع برای کامپیوتر است. سیستم خنک کننده مایع  میزان حرارت CPU را کنترل می کند. 

بخش 1

برنامه ریزی سیستم 

  1. 1
    آشنایی با اجزای خنک کننده آب.
    • بلاک آب: بلاک آب به قطعه ای که می خواهیم آن را خنک کنیم متصل می شود.این بخش مسئول انتقال حرارت از قطعه به مایع است.
    • رادیاتور:رادیاتور گرما را از مایع به محیط اطراف انتقال می دهد.رادیاتور ها اب را با استفاده از لوله ها انتقال می دهند که باعث کاهش حرارت می شود.
    • فن های هوا در رادیاتور ها به صورت خودکار گرما را به محیط اطراف انتقال می دهند. اندازه این فن ها  از 40تا 200 میلی متر متفاوت است . رایج ترین فن رادیاتور ها 120 میلی متر است.
    • مخزن: مخزن  مایع را در خود ذخیره می کند و میزان مایع باقی مانده را اندازه گیری می کند.
    • پمپ: پمپ ها مایع را درون سیستم  پمپاژ می کنند.گرپه اغلب پمپ ها درون مخزن گنجانده شده اند اما برای سیستم های بزرگ و پیچیده می توان آنها را جدا گانه تهیه کرد.
    • خمیر حرارتی:خمیر حرارتی انتقال بهتر حرارت را بین قطعه و سینک حرارتی یا بلوک اب فراهم می کند. استفاده نکردن از خمیر، شکاف هوایی که باعث انتقال بهتر حرارت می شود را از بین می برد.
    • لوله ها:لوله ها وظیفه انتقال مایع  از جزئی به جزء دیگر را بر عهده دارند.لوله ها اصولا از جنس PVC قابل انعطاف هستند. البته از جنس های دیگری همچون نئوپرن و اکریلیک هم استفاده می شود.لوله ها اغلب با دو شماره قطر داخلی و قطر خارجی برچسب زده می شوند.قطر داخلی برای اطلاع از سازگاری لوله  با اجزا و قطعات دیگر مورد استفاده قرار می گیرد.
     
     
  2. Image titled Example_build
    3
    تنظیم بودجه: نصب و راه اندازی خنک کننده مایع  از  100 دلار  در حالت پایه  تا چند هزار دلار برای حالت پیشرفته  هزینه دارد. اجزای موجود برای مثال زیر استفاده می شوند و شما باید با توجه به نیاز خود قطعات و مواد لازم را خریداری کنید.
  3. 4
    اندازه گیری های لازم را روی نمونه خود انجام دهید. اندازه های می توانند از MicroATX تا  ATX Super Tower  متفاوت باشند.در برخی موارد می تواند بخش مربوط به فضای هوا را  در یک سیستم خنک کننده مایع حذف کرد اما ساخت  آن نیاز به دقت بیشتری دارد و توضیح آن از این مقاله فراتر است.یک مورد با اندازه حداقل ATX Mid-Tower توصیه می شود. همچمین  اطمینان حاصل کنید که سیستم مورد نظر شما به اندازه کافی جریان هوا را بعد از نصب فراهم می کند.یک سیستم خنک کننده مایع خوب بدون در نظر گرفتن درست جریان هوا به یک آبگرمکن تبدیل می شود!
  4. 5
    تعیین کنید چه سیستم های می توانند با تنظیمات فعلی شما کار کنند.
    • منبع تغذیه: بررسی کنید که آیا منبع تغذیه می تواند این بار اضافی که به سیستم تحمیل می شود را پشتیبانی کند یا خیر.
    • سوکت: CPU  ها با مدل های مختلف سوکت ارائه می شوند.اطمینان حاصل کنید بلوک اب طراحی شده در سیستم شما با سوکت CPU همخوانی دارد.نوع سوکت شما باید با CPU و مادر بورد همخوانی داشته باشد.
     
     
  5. 6
    سیستم خود را به طور کامل قبل از خرید قطعات طراحی کنید. این که تمام قطعات را بخواهید در نظر بگیرد کار سختی است . اما می توانید یک تصویر از سیستم را رسم  کنید و یا در ذهن خود تجسم کنید. مطمئن شوید همه قطعات با هم سازگاری دارند و تمامی اتصالات مربوط به برق و منبع تغذیه بدون مشکل هستند. 
  6. 7
    انتخاب مایع:خنک کننده  بخشی است که گرما را در سیستم منتقل می کند.بسیاری از سیستم ها از اب مقطر استفاده می کنند که هم ارزان است و هم جایگزین کردن آن ساده است در صورت تمایل  می توانید از مایع رنگی یا مایع فلورسنت استفاده کنید. البته حتما باید  در این مورد از فروشنده سوال کنید و در این خصوص اطمینان حاصل کنید  چون در غیر این صورت مواد رنگی باعث سفت شدن مایع و ایجاد رسوب می شود.
  7. 8
    خرید تمام مواردی که در مورد آنها تصمیم گیری کرده اید.بسیاری از فروشندگان کیت های خنک کننده مایع را در اختیار شما قرار می دهند. همچنین وب سایت هایی وجود دارد که می توانید تمام قطعات مورد نظر خود را به صورت مستقیم از انها خریداری کنید. 
     
 

بخش 2

نصب روی سیستم

  1. 1
    تمام قطعات مورد نظر را بر روی یک سطح جمع آوری کنید. میتوانید یک ورقه سفید را برای این کار انتخاب کنید و تمام قطعات کوچک و بزرگ موردنیازتان را روی  آن قرار دهید. 
  2. 2
    سیستم خنک کننده قبلی را بردارید. میتوانید با استفاده از یک پارچه تمیز آثار به جا مانده از خمیر حرارتی را پاک کنید. 
  3. 3
    فضای لازم برای سیستم جدید را ایجاد کنید.
    • ممکن است در قسمتی که قرار است رادیاتور قرار بگیرد صفحات پوششی کیس قرار دادشته باشد که می بایست قبل از شروع به کار این صفحات برداشته شود و تمامی پورت ها قابل مشاهده باشند.
    • دقت شود که از کابل های استاندارد استفاده شود کابل های ضعیف  می تواند مدیریت و دسترسی به اجزا را محدود و مانع از عملکرد صحیح سیستم خنک کننده شود.
  4. 4
    نصب بلاک آب.
    • مقدار کمی از خمیر حرارتی را به شکل یک نقطه کمی کوچکتر از یک نخود را  روی cpu ،درست در مرکز آن قرار دهید. 
    • در صورتی که بلاک  اب دارای پیچ است سعی کنید به ارامی و هماهنگ  پیچ ها را ببندید چون فشار ناهمسان  به پردازنده اسیب می رساند.
     
  5. 5
    نصب رادیاتور. از اتصال درست رادیاتور و اینکه  جریان هوا به درستی در قسمت جلو و پشت رادیاتور برقرار است اطمینان حاصل کنید. 
  6. 6
    نصب پمپ و مخزن.در صورتی که پمپ و مخزن در حالت ایستاده  و ازادقرار دارند مطمئن شوید که به درستی در کیس قرار گرفته اند و مانع از جریان هوا نمی شوند.
  7. 7
    اضافه کردن لوله و بستن انها.قبل از بستن لوله ها آنها را درون کیس بررسی کنید. دقت کنید هر چند طول لوله ها درون کیس مهم است اما اولویت با خم نبودن لوله ها درون کیس است زیرا وجود  پیچ در لوله  عملکرد سیستم را به شدت کاهش میدهد و فشار زیادی به موتور وارد می سازد.می توانید در جاهایی که نیاز ست لوله را برش دهید اما دقت کنید که هر چه طول لوله کمتر باشد بهتر است.
  8. 8
    اتصال کابل های پاور.دقت کنید که پمپ و رادیاتور به منبع تغذیه متصل شده باشند. 
     
 

بخش 3

مراحل پایانی

  1. 1
    بررسی سیستم.مطمئن شوید که تما اتصالات محکم شده اند و لوله و قطعات عاری از هر گونه ترک هستند. 
  2. 2
    پر کردن با مایع.مخزن را به اندازه 90% از مایع پر کنید. 
  3. 3
    سیستم را روشن کنید. هنگامی که سیستم را روشن می کنید به احتمال زیاد مخزن تخلیه شده است. سیستم را خاموش کنید و مجدد مخزن را تا 90% پر کنید. 
  4. 4
    به مدت 24 ساعت اجازه دهید تا سیستم کار کند و نشتی مایع در سیستم را بررسی کنید.به صدای پمپ یا رادیاتور گوش دهید.برخی صداها  نشانه کار کردن قطعات است اما صداهای مثل صدای پیچ ها و یا صدای چکه می تواند نشان از وجود مشکل باشد. 
  5. 5
    اجرای کل سیستم و چک کردن  دما.حال زمان آن است که کابل پاور کامپیوتر را به صورت طبیعی  متصل کنید و سیستم را روشن کنید. سعی کنید تا پردازش سیستم را بالا ببرید و دمای سیستم  را برای اطمینان از درست کار کردن  سیستم خنک کننده بررسی کنید.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه