سبد (0)

بیوگرافی اندروید

معرفی سیستم عامل اندروید

اندروید در زبان یونانی به معنای مَرد، انسان، شبه آدم یا رُبات (آدم آهنی) است که یک سیستم عامل موبایل است که گوگل برای اسمارت فون ها و تبلت ها و هم اکنون برای تلویزیون ها و خودرو ها و همچنین ساعت ها عرضه می‌نماید و با همکاری ده‌ها شرکت بر روی دستگاه‌های مبتنی بر اندروید قرار می‌دهد.اندروید بر پایهٔ هسته ی لینوکس ساخته شده‌ است و بیشترین استفاده را در بین سیستم عامل های موبایل دارد.


تاریخچه اندروید

شرکت کوچک اندروید که توسط اندی رابین، ریچ ماینرز، نیک سیرز و کریس وایت پایه‌گذاری شده بود، در زمینه تولید نرم‌افزار و برنامه‌های کاربردی برای تلفن‌های همراه فعالیت می‌کرد. اندی رابین مدیر عامل اجرایی این شرکت پس از پیوستن اندروید به گوگل به سمت قائم‌مقام مدیریت مهندسی این شرکت و مسئول پروژه اندروید در گوگل منصوب شد. تیم اندروید به رهبری رابین فعالیت خود را برای تولید سکوی تلفن همراه مبتنی برهسته ی لینوکس آغاز کردند که در نهایت اتحادیه ای راشکل دادند و در ابتدا ۳۴ شرکت فعال در زمینه تولید نرم‌افزار، تولید تلفن‌های همراه، اپراتور تلفن همراه و تولیدکننده نیمه رساناها و پردازنده‌های تلفن همراه اعضای بنیان‌گذار این اتحادیه بودند. در میان نام‌های مشهور در بین اعضای مؤسس، شرکت‌هایی چون سامسونگ، ال جی الکترونیکس، موتورولا، اچ تی سی،تی موبایل، ان تی تی دوکومو، اینتل،انویدیا، تگزاس اینسترومنتس، کوالکام، پرودکام، تلفونیکا، اسپریت، ای بی و البته گوگل به چشم می‌خوردند.  نخستین گوشی مبتنی بر اندروید توسط شرکت اچ‌تی‌سی با همکاری تی-موبایل تولید شد. این گوشی که به فاصله کمتر از یک سال از تشکیل اتحادیه یعنی در ۲۲ اکتبر ۲۰۰۸ تولید شد، در بازارهای مختلف به نام‌های اچ‌تی‌سی دریم، تی-موبایل جی۱ و ارا جی۱ به بازار عرضه گردید.

۹ دسامبر ۲۰۰۸ چهارده عضو جدید از شرکت‌های صنعت تلفن همراه جهان به این اتحادیه  پیوستند. در بین این نام‌ها باید به سونی اریکسون، اریکسون، توشیبا، ایسوز، گارمین، هواوی و آرم هولدینگز اشاره کرد. روند پیوستن شرکت‌های بزرگ به اتحادیه تا به امروز نیز ادامه داشته‌ است و شرکت‌هایی چون ایسر، آلکاتل، لنوو، شارپ، فاکس کان، ان ای سی، کیوسرا، ان ایکس پی، ای تی - اریکسون، مارول، زد تی ای و دل نیز از جمله شرکت‌هایی بوده‌اند که به جمع پشتیبانی‌کنندگان اندروید پیوسته‌اند.

در ۳ سپتامبر ۲۰۱۳ توسعه‎دهندگان اندروید به‌طور رسمی اعلام کردند که با شرکت نستله، که از شرکت‎های مطرح صنعت شکلات‌سازی جهان می‎باشد، همکاری خواهند کرد. در همین راستا نسخه ی 4.4 سیستم‎عامل اندروید، کیت‌کت نام گرفت.کیت کت از مارک‎های معروف شکلات است که توسط شرکت نستله تولید می‎شود.


زبان برنامه نویسی سیستم عامل اندروید

زبان برنامه نویسی اصلی این سیستم عامل زبان جاوا است که به عنوان پرکاربرد ترین زبان برنامه نویسی در دنیا است و به طور حتم علت انتخاب این زبان برنامه نویسی برای سیستم عامل اندروید این بوده است که جاوا بسیار قدرتمند بوده و در عین حال Open Source نیز می باشد.

اما این بدان معنا نیست که برنامه نویسانی با تسلط به دیگر زبان های برنامه نویسی نمی توانند برای این
سیستم عامل اپلیکیشن طراحی کنند. در حقیقت کسانی که  به HTML5 و JavaScript تسلط دارند خواهند توانست برای این سیستم عامل اپلیکیشن های تحت وب طراحی کنند. از سوی دیگر برنامه نویسان سی و همچنین سی پلاس پلاس می توانند با استفاده از NDK که مخفف Native Development Kit است اقدام به توسعه اپلیکیشن های اندروید با استفاده از این زبانها نمایند.

لوگوی اندروید

طراح لوگوی مشهور اندروید «آیرینا بلاک» است. سه سال پیش از آیرینا بلاک و تیم طراحی گوگل تقاضا شد تا لوگویی برای اندروید طراحی کنند که به سرعت با کاربر ارتباط برقرار کند و به آسانی قابل شناسایی باشد؛ همچنین به بلاک گفته شد که این لوگو باید حتماً تصویری از ربات باشد چرا که اندروید به معنای روبات است. آیرینا پس از مطالعه زیاد در مورد اسباب‌بازی‌ها و شخصیت‌های فانتزی و تخیلی در آخر تصمیم گرفت لوگوی اندروید را از یک منبع عجیب الهام بگیرد: دستشویی! هر کسی علامت روی در دستشویی‌ها را دیده و الهام از این علامت‌ها می‌تواند باعث شود در یک نگاه لوگوی اندروید شناخته شود. یک نکته جالب دیگر در مورد لوگوی اندروید این است که گوگل برخلاف دیگر شرکت‌ها که سعی در حفاظت از لوگویشان داشتند تصمیم گرفت تا لوگو را به صورت آزاد و Open Source قرار دهد تا هر کس بتواند آن را به دلخواه خودش تغییر دهد. گوگل در این‌باره می‌گوید: “ما تصمیم گرفتیم این لوگو می‌تواند یک لوگوی اشتراکی و تعاملی باشد که هر کس در دنیا بتواند آن را تغییر دهد. این تصمیم بسیار شجاعانه بود. ” شاید با اپلیکیشن Androidify و یا اسباب بازی‌ها و Action Figureهای کوچک اندرویدی بامزه آشنا باشید؛ همه این‌ها به لطف آزاد بودن لوگوی اندروید امکان‌پذیر شده است.

ویژگی‌های اندروید

  • اندروید تمامی تکنولوژی‌های اتصال (=Connectivity) شامل GSM/EDGE, CDMA, EV-DO, UMTS, بلوتوث و وای -فای را پشتیبانی می‌کند.
  • اندروید از فرمت‌های مختلف فایل‌های مالتی مدیا مثل MPEG-4, H.۲۶۴, MP3, AAC, AMR, JPEG, PNG, GIF پشتیبانی می‌کند.
  • اندروید برای ارسال پیغام‌های متنی یا همان اس ام اس (SMS) از فرم‌های SMS, MMS و XMPP پشتیبانی می‌کند.
  • مرورگر موجود در اندروید بر اساس فریم ورک اوپن سورس WebKit توسعه یافته‌است.
  • اندروید برای ذخیره داده‌ها و مدیریت بانک‌های اطلاعاتی سبک از نرم‌افزار SQLite استفاده می‌کند.
  • ابزارهای مختلف اندروید برای توسعه دهندگان به راحتی در دسترس است و توسط شرکت گوگل پشتیبانی می‌شوند. این ابزارها شامل کتابخانه‌ها، خطایاب، شبیه‌ساز گوشی و یک پلاگین برای اکلیپس است.
  • اندروید از سخت‌افزارهای مختلف همچون جی پی اس و دوربین‌های متنوع پشتیبانی می‌کند.
  • تصاویر و فایل‌های گرافیکی بوسیله OpenGL پردازش می‌شوند که کیفیت بالاتری خواهند داشت.

با استفاده از تکنولوژی نسبتاً جدید شرکت Adobe با نام AIR نیز می‌توان به توسعه برنامه‌های کاربردی تحت این سیستم عامل پرداخت.


محیط برنامه‌ نویسی اندروید

مجموعه برنامه نویسی اندروید یا Android SDK شامل یک دیباگر، کتابخانه‌های اندروید، شبیه‌ساز سیستم عامل، مستندات اندروید و فایل‌های نمونه و آموزشی است که به کاربر در ایجاد برنامه‌ها کمک می‌کند. هم اکنون این SDK بر روی یک سیستم ۳۲ بیتی که لینوکس، ویندوز و یا mac OSX داشته باشد اجرا می‌شود. پیش نیازهای نصب این SDK عبارتند از JDK و Apache Ant و python 2.2. برنامه‌های نوشته شده برای اندروید با نسخه‌های مختلف می‌باشد.


معرفی نسخه های مختلف اندروید

نسخه های مختلف بر اساس نام دسرهای میان وعده نامگذاری شده اند. نسخه اول سیستم عامل اندروید که 1 بود نام خاصی نداشت و بیشتر کارایی اینترنتی داشت و در عمل توان رقابت با هیچ سیستم عاملی را نداشت. سپس نسخه 1.1 طراحی شد که مجدداً بدون نام انتشار یافت. نسخه 1.5 که Cupcake به معنی کیک فنجانی بود به منزله اولین نسخه دارای نام سیستم عامل اندروید است(برای درک بهتر معنی این واژه می توان کیک یزدی را متصور شد). نسخه 1.6 که Donut به معنی پیراشکی نام داشت پس از نسخه 1.5 انتشار یافت. نسخه بعدی که 2.0 و 2.1 بود Eclair یا نان خامه ای نام داشت. نسخه بعد که 2.2 بود تحت عنوان Froyo به معنی ماست یخی روانه بازار
شد. سپس نسخه 2.3 تحت عنوان Gingerbread به معنی نان زنجبیلی معرفی شد. قدم بعدی اندروید بازار تبلت ها بود که برای همین منظور نسخه 3.0 تحت عنوان Honeycomb به معنی شانه عسل را معرفی کرد. سپس نسخه 4.0 که Ice cream Sandwich یا بستنی حصیری نام داشت تلفیقی از ویژگی های اندروید 3.0 که برای تبلت های طراحی شده بود به علاوه یکسری ویژگی های جدید بود که این نسخه برای کلیه تجهیزات اندرویدی از موبایل گرفته تا تبلت مورد استفاده قرار می گیرد. در زمان انتشار این سری از آموزش ها آخرین نسخه اندروید 4.2 است که Jelly Bean به معنی آب نبات پاستیلی است. نکته دیگری که در مورد نحوه نامگذاری نسخه های مختلف اندروید می بایست مد نظر قرار داده شود این است که نام دسرهای انتخابی بر اساس حروف الفبا پیش می روند. به طور مثال همانطور که در الفبای انگلیسی حرف D قبل از حرف E قرار می گیرد، نام انتخابی برای نسخه 1.5 معادل با Donut بود و پس از آن در نسخه 1.6 نام Eclair انتخاب شد بر اساس حروف الفبا کلمه Donut پیش از کلمه Eclair قرار می گیرد.


انجمن برنامه نویسان اندروید

در حال حاضر انجمن های زیادی در سراسر دنیا برای برنامه نویسان این پلتفرم ایجاد شده اند.امروزه پیدا کردن راه حل برای مشکلات و خطاها بسیار آسان تر شده  و برنامه نویسان با هم تعامل بسیاری دارند.

چندین سایت و انجمن آنلاین وجود دارد که به شما در هنگام برنامه نویسی بسیار کمک خواهد کرد و راه حل مشکلاتتان را به سرعت در اختیار شما قرار می دهند.

Stack overflow- www.stackoverflow.com این سایت بر پایه ی پرسش و پاسخ بین برنامه نویسان ایجاد شده است.اگر سوالی در رابطه با اندروید دارید,به احتمال فراوان آن را در این سایت پیدا کنید.برنامه نویسان می توانند به پاسخ های داده شده امتیاز بدهند تا نفرات بعدی بهترین جواب را سریع تر پیدا کنند.

Google Android Training - developer.android.com/training/index.html گوگل یک سایت آموزشی با تفکیک موضوعی برای اندروید ایجاد کرده که شامل کلاس های مفیدی جهت توسعه ی نرم افزار می باشد.در حال حاضر این سایت شامل قطعه کد های آماده است که میتواند به برنامه نویسان و بخصوص افراد تازه کار بسیار کمک کند.

Android Discuss - groups.google.com/group/android-discuss این یک گروه گوگلی است که در آن مباحث مربوط به اندروید مورد بحث قرار می گیرد.در این گروه درباره ی زمینه های مختلف از اندروید میتوان وارد بحث و گفت و گو شد.این گروه توسط تیم اندروید گوگل مدیریت می شود.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه