سبد (0)

عملیات عنصر به عنصر در متلب

همان طور که در مقالات قبلی آموختید، از تابع ()bsxfun برای انجام عملیات عنصر به عنصر استفاده می شود. بعنوان مثال برای پیدا کردن مربع(توان 2) از ماتریس [3,4;1,2] می توانید عبارت (aa = bsxfun(@power, [1, 2; 3, 4], 2 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. تابع ()bsxfun عملکردهای مختلفی را ارائه می دهد و شما در صورت نیاز می توانید عبارت ('help('bsxfun را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید، تا اطلاعاتی را در مورد این تابع مشاهده کنید. 

مشکلی که در رابطه با این تابع وجود دارد این است که تایپ کردن آن کمی زمان بر است و ممکن است به این خاطر شما نخواهید که همیشه از آن استفاده کنید. یک جایگزین برای این تابع، استفاده از اپراتور نقطه( . ) است. بعنوان مثال برای به دست آوردن مربع ماتریس قبلی با استفاده از اپراتور نقطه، عبارت ab = [1, 2; 3, 4].^2 را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خروجی به صورت زیر خواهد بود:


بررسی ارتباط ماتریس ها

فصل جاری، به تشریح برخی تکنیک ها برای انجام کارهای مختلف می پردازد. بعنوان مثال شما می توانید با استفاده از تابع ()inv معکوس یک ماتریس را به دست بیاورید. و یا می توانید آن ماتریس را به توان 1- برسانید. حالا مسئله این است که آیا نتایج دو روش ذکر شده با یکدیگر برابر هستند یا نه. اینجاست که تابع ()bsxfun به کار می آید تا وظیفه های این چنینی را انجام دهد. و در اینجا بررسی می کند که آیا دو مورد ذکر شده با یکدیگر برابر هستند یا نه. حالا برای اینکه بررسی کنیم که آیا تابع ()inv و به توان 1- رساندن، یک نتیجه را به ما می دهند یا نه. پس عبارت ((bsxfun(@eq, inv([1, 2; 3, 4]), [1, 2; 3, 4]^(-1 را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خروجی برابر است با:

آرگومان  eq@ به تابع ()bsxfun می فهماند که باید برابر بودن، را بررسی کند. همان طور که مشاهده می کنید، خروجی 1 است. این ماتریس تشکیل شده  از اعداد 1 به ما می گوید که تمامی عناصر مورد مقایسه قرار گرفتند و برابر هستند. در زیر دیگر آرگومان هایی که می توانید از آنها در تابع ()bsxfun استفاده کنید نشان داده شده اند:

  • eq@ : برابر بودن
  • ne@ : برابر نبودن
  • lt@ : کوچکتر از
  • le@ : کوچکتر یا مساوی
  • gt@ : بزرگتر از
  • ge@ : بزرگتر یا مساوی

ادامه ی قسمت اول از این مقاله

به یاد داشته باشید که نقطه ی مورد نظر بین ماتریس و علامت ^ قرار می گیرد. برای اینکه متلب عملیات عنصر به عنصر را انجام دهد، می توانید علامت نقطه را مکان های دیگر نیز قرار دهید. بعنوان مثال برای انجام ضرب عنصر به عنصر، می توانید علامت نقطه را بین ماتریس و علامت ضربدر قرار دهید. برای امتحان کردن این موضوع، عبارت [ac = [1, 2; 3, 4] .*[5, 6; 7, 8 را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. نتیجه ی زیر حاصل خواهدشد:

یاد آوری: عملگر نقطه همواره بر عملگر اصلی مقدم می شود. حتی اگرکه یک فاصله بین ماتریس و عملگر اصلی وجود داشته باشد، عملگر نقطه باید به عملگر اصلی بچسبد، مانند *. در عملیات ضرب.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه