سبد (0)

انجام عملیات منطقی بر روی عکس های باینری

عملیات منطقی، از جبر بولی ناشی شده اند. جبر بولی یک روش است که با استفاده از آن می توان به صورت انتزائی، با مفاهیم true و false کار کرد. 

 

یک مقدار صحیح، در جبر بولی، تنها می تواند true یا false باشد. 

منطق بولی، توسط گئورگ بول، ایجاد شده است. 

منطق بولی، یک ابزار کاربردی برای انجام الگوریتم های پردازش تصویر، بر اساس ریخت شناسی ریاضی است. به طور ساده می توان گفت که این منطق، بیت های منحصر به فرد از داده های ورودی را به روش های مختلفی مورد مقایسه قرار می دهد. 

عملگرهای اولیه(اصلی) در منطق بولی عبارتند از AND و OR و NOT .

عمل AND ، مقدار 1 (true) را برمی گرداند اگر و تنها اگر تمامی ورودی ها دارای ارزش 1 باشند. 

به عبارت دیگر، اگر حداقل یکی از ورودی ها در عملیات AND دارای ارزش 0 باشند، خروجی ما 0 خواهد بود. 

اگر حداقل یکی از ورودی ها دارای ارزش 1 باشند، عملیات OR مقدار 1 را بعنوان خروجی برمی گرداند. 

عملیات NOT ( نقیض)، نقیض ورودی را تولید می کند. 

مشابه با عملیات AND و OR، دو عملگر دیگر وجود دارند که از همین منطق استفاده می کنند اما با خروجی های معکوس - یعنی خروجی آنها با عملگر and و or متضاد است. 

عمل NAND مقدار 0 را برمی گرداند، اگر و تنها اگر تمام ورودی های آن 1 باشند. 

عمل NOR ، مقدار 0 را بعنوان خروجی مشخص می کند اگر تمام ورودی های آن 1 باشند. 

یک نوع دیگر از عمل OR ، عمل XOR نامیده می شود. این عمل، مقدار 1 را تولید می کند اگر دو مقدار ورودی با یکدیگر متفاوت باشند. 

به عبارت دیگر، عمل XOR ،هنگامی مقدار 1 را تولید می کند که یکی از دو ورودی آن 1 باشد اما هردوی آنها 1 نباشند.  

 

 در عکس ۲.۲ جدول ارزش های انواع عملگرها را مشاهده می کنید. شمای این عملگرها در مدارهای الکترونیک در عکس ۲.۳ نشان داده شده است.

 یک عکس باینری، تشکیل شده است از پیکسل های 1 و پیکسل های پس زمینه ی 0 که می توان آنها را بصورت true و false تصور نمود. با مشخص شدن این مفهوم، فرد می تواند به سادگی عملیات منطقی را بر روی عکس های باینری اعمال کند.

 

 فرد به سادگی می تواند قواعد جدول های ارزش را بر روی پیکسل های یک جفت عکس اعمال کند. ( و یا بر روی یک عکس تکی هنگام استفاده از عمل NOT ). به عبارت دیگر، عملیات منطقی، دو پیکسل ورودی را از دو عکس باینری با یک سایز مشابه را مورد مقایسه قرار می دهند و سپس یک عکس خروجی با اندازه ی مشابه را بعنوان خروجی تولید می کند. علاوه بر این، می توان عملیات منطقی را توسعه داد تا بتوان عکس های سیاه و سفید را مورد پردازش قرار داد.عملیات منطقی، به صورت بیتی بر روی پیکسل های باینری انجام می شوند و بیت های متناظر(مربوط به هم) را مورد مقایسه قرار می هدند تا مقدار پیکسل خروجی مورد نظر ایجاد شود. بعنوان مثال، یک پیکسل در یک عکس که 256 سطح خاکستری داشته باشد، دارای 8 بیت است. فرض کنید که دو پیکسل ورودی با اعداد حسابی 13 و 203 داریم. این اعداد را می توان با اعداد باینری 00001101 و 11001011 نشان داد. حالا اگر بر روی این دو عدد عمل AND انجام شود، عدد باینری تولید شده بصورت 00001001 خواهد بود که برابر با عدد 9 است. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه