سبد (0)

ایجاد یک نمودار با دستورات متلب

 با استفاده از متلب، به سادگی می توان یک نمودار را ایجاد کرد. اما قبل از ایجاد آن به یک سری داده نیاز داریم. در گام های زیر، ابتدا داده ها را ایجاد می کنیم و سپس با استفاده از آنها یک نمودار را رسم می کنیم. 

 

1. عبارت ;x = -pi:0.01:pi را در پنجره ی Command  در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. 

 

با انجام این کار، یک بردار به نام x تولید می شود و یک محدوده از نقاط در درون آن ذخیره می شوند. این محدوده از pi- تا pi+ تعریف شده است و قدر نسبت(گام) آن 0.01 است. در دستور بالا، استفاده از سمی کالن باعث می شود تا پس از اجرای این دستور، نقاط تولید شده در پنجره ی Command نمایش داده نشوند. اما اگر به پنجره ی Workspace نگاه کنید، خواهید دید که بردار x حاوی 629 نقطه است. 

 

2. حالا عبارت plot(x, sin(x)), grid on را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید.

با انجام این کار، نمودار عکس 6.1 نمایش داده می شود. این یک نمودار سینوس است که برای ما رسم شده است.

 

 

در تابع ()plot ابتدا یک محدوده از مقادیر را بین pi و pi- مشخص کرده ایم. و سپس با استفاده از تابع ()sin، سینوس هر یک از مقادیر درون بردار x را مورد محاسبه قرار داده و رسم کرده ایم. با استفاده از دستورات متلب، می توان هر نوع نموداری را رسم کرد. بعنوان مثال عبارت  area(x,sin(x)), grid را در متلب تایپ کنید و سپس کلید Enter را فشار دهید. خواهید دید که نمودار 6.2 نمایش داده می شود. اما این بار نمودار مساحت سینوس نمایش داده شده است. همچنین با استفاده از دستورات متلب، می توان ظاهر نمودارها را اصلاح نمود. 

 آموزش متلب

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه