سبد (0)

تبدیل انواع عکس ها به یکدیگر در متلب

جعبه ابزار متلب حاوی توابع زیادی است که می توانید از آنها برای تبدیل یک عکس به یک نوع دیگر استفاده کنید. این توابع در جدول زیر نشان داده شده اند. بعنوان مثال اگر بخواهید یک عکس رنگی که بصورت یک عکس ایندکس شده ذخیره شده است را فیلتر کنید ابتدا باید آن را به فرمت یک عکس رنگی RGB در بیاورید.سپس وقتی که فیلتر را بر روی عکس رنگی اعمال کردید، خواهید دید که متلب مقدار شدت روشنایی را در این عکس به طور مناسب فیلتر می کند. اگر که بخواهید این فیلتر را بر روی عکس ایندکس شده اعمال کنید، خواهید دید که متلب این فیلتر را بر روی اندیس های درون عکس ایندکس شده اعمال می کند و نتیجه ی حاصل شده مکن است بی معنی باشد. 

با متلب به راحتی می توانید انواع تبدیلات را انجام دهید. بعنوان مثال می توانید یک عکس سیاه و سفید را به یک عکس رنگی تبدیل کنید. برای انجام این کار می توانید از سه کپی از یک عکس سیاه و سفید استفاده کنید و با استفاده از تابع cat آنها را بصورت یک ماتریس سه بعدی(در بعد سوم) با یکدیگر الحاق کنید:

$$RGB = cat(3,I,I,I);$$

با انجام این کار، عکس رنگی به دست آمده حاوی لایه های ماتریسی قرمز و سبز و آبی خواهد شد بنابراین این عکس به صورت سایه های خاکستری نمایش داده می شود. علاوه بر این توابع تبدیل عکس ها، توابع دیگری نیز وجود دارند که یک نوع عکس متفاوت را برمی گردانند.

نکته: توجه کنید که هنگامی که شما یک عکس را از یک نوع به نوع دیگری تبدیل می کنید، ممکن است عکس حاصل شده با عکس اصلی متفاوت به نظر برسد. بعنوان مثال اگر شما یک عکس ایندکس شده ی رنگی را به یک عکس سیاه و سفید تبدیل کنید، نتیجه ی حاصل شده بصورت سایه های خاکستری رنگ نمایش داده خواهد شد نه بصورت رنگی.

 

 نام تابع توضیحات 
 demosaic

 یک عکس با الگوی رمزگذاری Bayer را به یک عکس رنگی(RGB) تبدیل می کند. 

 

 dither

از مبهم نمایی(dithering) برای تبدیل یک عکس سیاه و سفید به یک عکس باینری استفاده می کند. و یا از مبهم نمایی برای تبدیل یک عکس رنگی به یک عکس ایندکس شده استفاده می کند. 

 gray2ind

 یک عکس سیاه و سفید را به یک عکس ایندکس شده تبدیل می کند. 

 

 grayslice

 با استفاده از آستانه گذاری چندسطحی، یک عکس سیاه و سفید را به یک عکس ایندکس شده تبدیل می کند. 

 

 im2bw

 یک عکس سیاه و سفید یا ایندکس شده یا رنگی را بر اساس آستانه ی روشنایی، به یک عکس باینری تبدیل می کند. 

 ind2gray

 یک عکس ایندکس شده را به یک عکس سیاه و سفید تبدیل می کند. 

 

 ind2rgb

 یک عکس ایندکس شده را به یک عکس رنگی(RGB) تبدیل می کند. 

 

mat2gray

یک ماتریس پر شده از داده ها را با استفاده از مقیاس بندی داده ها، به یک عکس سیاه و سفید تبدیل می کند. 

rgb2gray

 یک عکس رنگی(RGB) را به یک عکس سیاه و سفید تبدیل می کند. 

نکته: برای کار کردن با عکس هایی که از دیگر فضا های رنگی مثل HSV استفاده می کنند، ابتدا این عکس را با RGB تبدیل کنید و سپس عملیات مورد نظر را بر روی آن انجام دهید، و سپس آن را دوباره به فضای رنگی قبلی تبدیل کنید. برای اطلاعات بیشتر در مورد تبدیل فضاهای رنگی به یکدیگر، بخش انواع فضاهای رنگی را مشاهده کنید. 

rgb2ind

 یک عکس رنگی را به یک عکس ایندکس شده تبدیل می کند. 

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه