سبد (0)

دسترسی به ماتریس چند بعدی در متلب

بدون توجه به اینکه شما چطور ماتریس خود را ایجاد کرده اید، در نهایت نیاز دارید تا به آن ماتریس دسترسی داشته باشید. برای دسترسی به تمام یک ماتریس، ما از نام ماتریس استفاده می کنیم. اما ممکن است شما نیاز نداشته باشید که به تمام ماتریس دسترسی داشته باشید. بعنوان مثال ممکن است فقط به یک لایه از ماتریس مورد نظر نیاز داشته باشید. مثال این بخش، فرض را بر این می گیرد که شما در بخش قبلی، ماتریس ak را ایجاد کرده اید. حالا برای اینکه دومین لایه از ماتریس ak را مشاهده کنید، عبارت (ak(:, :, 2 را وارد کنید و کلید Enter را فشار دهید. خواهید دید که لایه ی دوم این ماتریس نمایش داده می شود:

 

استفاده از علامت دونقطه(:) به این معنی است که شما به متلب می گویید که تمام محدوده ی عناصر ماتریس را لازم دارید. در این مورد، سطر ها و ستون ها و بُعد ها وجود دارند بنابراین این درخوست ما تمام عناصر لایه ی 2 را به ما ارائه می دهد. اما شما می توانید تنها یک سطر یا ستون را نیز درخواست کنید. بعنوان مثال برای به دست آوردن دومین سطر از لایه ی 2، عبارت (ak(2, :, 2 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خروجی به صورت زیر خواهد بود:

به دست آوردن دومین ستون از لایه ی 2 نیز به همین سادگی است. بعنوان مثال عبارت (ak(:, 2, 2 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. یک ستون مانند زیر نمایش داده خواهد شد:

دسترسی به یک مقدار منحصر به فرد، به معنی ارائه دادن هر سه مقدار(سه بعد) می باشد. بعنوان مثال اگر عبارت (ak(2,2,2 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید، مقدار 11 را در خروجی خواهید دید. زیرا که شما مقدار قرار گرفته در سطر 2 و ستون 2 و لایه ی 2 از ماتریس ak را درخواست کرده اید. 

 شما همچنین می توانید به یک محدوده ی گزینش شده برای ماتریس های چند بعدی، دسترسی پیدا کنید. برای انجام این کار، شما باید برای یکی از پارامترها، یک محدوده را انتخاب کنید. بعنوان مثال اگر بخواهید که به عناصر قرار گرفته در سطر 2 و ستون های 1 و 2 از لایه ی 2 از ماتریس ak دسترسی داشته باشید، کافیست عبارت (ak(2, [1:2], 2 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. 

توجه کنید که محدوده ی مورد نظر در داخل براکت قرار می گیرد و مقادیر شروع و پایان به وسیله ی یک علامت دونقطه از یکدیگر جدا می شوند. در زیر خروجی را مشاهده می کنید:

 

 یادآوری: در موقع نیاز می توانید از یک محدوده استفاده کنید. بعنوان مثال اگر شما مقادیر قرار گرفته در سطر 1 و 2، و ستون 1 و 2، از لایه ی 2 را بخواهید، کافیست عبارت (ak([1:2], [1:2], 2 را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خروجی برابر خواهد بود با:

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه