سبد (0)

تغییر دادن سایز ماتریس

شاید گمان نمی کردید که تغییر اندازه دادن یک ماتریس امکان پذیر باشد، اما متلب این توانایی را نیز دارا می باشد. متلب می تواند یک ماتریس را بزرگ تر یا کوچکتر کند. 

در مثال های این بخش، فرض بر این است که شما ماتریس ak را در بخش "ایجاد یک ماتریس چند بعدی" در این فصل، ایجاد کرده اید. ماتریس ak یک ماتریس 2x3x3 است و ممکن است شما بخوهید یک سطر جدید را به آن اضافه کنید. برای اضافه کردن یک سطر دیگر به ماتریس مورد نظر، عبارت ak(3, :, :) = 0 را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. نتیجه ی زیر حاصل خواهد شد:

همان طور که مشاهده می کنید، به هر سه لایه، یک سطر جدید اضافه شد. اما ممکن است شما تصمیم بگیرید که این سطر را حذف کنید. برای حذف کردن این سطر، باید با استفاده از یک ماتریس خالی([]) آن را به null(تهی) ست کنید. برای امتحان کردن این موضوع، عبارت ak(3, :, :) = [] را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید، نتیجه ی زیر ظاهر خواهد شد:

 

 اکنون ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که چطور می توان یک سطر یا یک ستون را تنها به یک لایه اضافه کرد. برای پاسخ به این سوال، عبارت [ak(:, 4, 1) = [88, 99 را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خواهید دید که این دستور، چهارمین ستون را تنها در لایه ی 1 ایجاد می کند و آن را با مقادیر 88 و 99 پر می کند. خروجی به صورت زیر خواهد بود:

توجه کنید که دیگر لایه ها نیز دارای چهارمین ستون می شوند، اما به وسیله ی صفرها توسط متلب به طور اتوماتیک پر می شوند. 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه