سبد (0)

استفاده از تابع plot در متلب

تابع ()plot در نرم افزار متلب،  بسیار انعطاف پذیر است و با استفاده از آن می توان یک نمودار را ایجاد و یا اصلاح نمود. برای تابع ()plot باید دو بردار را تأمین کنید. یک بردار برای محور x و یک بردار هم برای محور y. همچنین برای تنظیم ظاهر نمودار می توانید اطلاعات بیشتری را وارد نمایید.

در بخش های زیر، با جزئیات بیشتری در مورد کار کردن با تابع ()plot آشنا خواهید شد و خروجی را به دلخواه خود تنظیم خواهید کرد. 


کار کردن با رنگ خط ،نشانگرها و استایل های خط

 مقادیر قرار گرفته در تابع ()plot به سه دسته تقسیم می شوند: محور x و محور y و یک رشته که مشخص کننده ی رنگ خط و استایل نشانگر و استایل خط است. جدول 6.1 مقادیر قرار گیرنده در این رشته را مشخص می کند. پس برای تغییر دادن ظاهر یک نمودار، از این سه مقادیر استفاده کنید:

رنگ کد رنگ علامت گذار کد علامت استایل خط کد استایل خط
blue b نقطه . solid -
green g دایره 0 Dotted :
red r علامت x x Dash dot .-
cyan c بعلاوه + Dashed --
magenta m ستاره * no line none
yellow y square S    
black k diamond d    
white w مثلث پایین V    
    مثلث بالا ^    
    کوچکتری >    
    بزرگتری <    
    ستاره پنج پر p    
    ستاره شش پر h    

 شما می توانید مقادیر بالا را با یکدیگر ترکیب کنید. بعنوان مثال عبارت plot(1:5, y,'r+-' ) را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. خواهید دید که یک نمودار مانند عکس 6.6 نمایش داده خواهد شد. همان طور که در عکس زیر مشاهده می کنید، خط ها به رنگ قرمز هستند. و از علامت خط فاصله ایجاد شده اند و رئوس هم از علامت + تشکیل شده اند. 

 

 آموزش متلب


ایجاد چند نمودار با استفاده از یک دستور

گاهی اوقات نیاز دارید تا بیش از یک مجموعه از نقاط را بر روی یک نمودار رسم کنید. با استفاده از تابع ()plot می توانید هر تعداد نمودار که نیاز دارید را رسم کنید. مثلاً ممکن است بخواهید نمودار سینوس و کسینوس x را در یک نمودار بر روی هم رسم کنید تا بتوانید آنها را مورد مقایسه قرار دهید. برای انجام این کار عبارت plot(x,sin(x), 'g-', x, cos(x), 'b-') را در متلب تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید. نتیجه همانند عکس 6.7 خواهد بود. 

در این نمونه، نمودار سینوس به رنگ سبز است و نمودار کسینوس خط فاصله ای، و به رنگ آبی است. توجه کنید که ترتیب نوشتن در فرمول plot به صورت x و y و فرمت مورد نظر می باشد. برای اینکه به نمودار دلخواه خود دست یابید، می توانید هر تعداد نمودار که می خواهید را رسم کنید. 

 آموزش متلب

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه