سبد (0)

بیاضه

راه رسیدن به منطقه :

اصفهان نائین انارک  شهر خور تا اینجا 400 کیلومتر راه است حالا به سمت مهرنجان و یزد رفته پس از طی مسافتی در حدود 27 کیلومتر به جاده فرعی نیشابور و گرمه می رسید که پس از طی 8 کیلومتر , تابلوی نخلستان گرمه قابل رویت است .

روستای گرمه ، محلی که آب و هوای آن در اثر مجاورت کویر خشک و گرم است اما با نخلستانهای بسیار زیبا و زیبائی های خاص کویری  مانند تالابی که در اثر چشمه این روستا پدید آمده و توسط نخلهای بلند محصور شده و یا بقایای  قلعه ساسانی که در مرکز روستا خودنمایی می کند محلی عالی برای گردشگری است . اما رکن اصلی جذابیت گرمه چشمه زیبای روستا است که با ماهیان کوچکی که در آن زندگی می کنند حس رویائی خاصی به آن بخشیده است. برای من که شب های زیادی را کنار این چشمه و نخلستان های گرمه گذرانده ام اقامت شبانه دغدغه ای ندارد اما برای گردشگران یک شگفتی خاص اقامتی وجود دارد به نام منزل مازیار البته نام روستای گرمه با نام مازیارآل داوود کاملاً عجین شده است . مازیار  فارق التحصیل رشته معماری از دانشگاه پاریس به همراه همسر فرانسویش زندگی شهری را رها کرده و خانه اجدادی را به اقامتگاهی زیبا برای کویر دوستان تبدیل کرده است .

اقامتگاه مازیار دارای هفت اتاق است که به سبک بسیار زیبایی تزیین شده است . غذاهای طبخ شده مادر مازیار بسیار لذیذ و خوشمزه است و خستگی سفر طولانی را از تن هر مسافری بدر می کند . و از همه مهمتر موسیقی سنتی همراه با هم نوازی دف فضایی روحانی به محفل مسافران می بخشد بعد از یک اقامت شبانه خوب آماده باشید فردا شهر بیاضه در انتظار ماست.

 

صبح روز دوم :

بیاضه از نظر من یعنی شهر انار و سکوت اما چیزی که بیاضه را چون نگینی در دل کویر به درخشش وا می دارد قلعه تاریخی آن است. برای رسیدن به بیاضه از اصفهان راه های مختلفی وجود را دارد اما برای شما که در گرمه اقامت کرده اید باید به جاده اصلی که از سمت خور آمده اید بازگردید و به سمت بیاضه ادامه مسیر دهید هرچند روستای آبگرم با یک آبگرم ساده که در نوع خود دیدنی است در جاده ای فرعی وجود دارد که در نوع خود دیدنی است ولی اگر مقصد بیاضه است با ما باشید.

بیاضه دیدنی های زیادی داره مانند درخت زیتون قدیمی ، درختان نخل و انار و پهنه کویری و دشت زیبای آن ولی قلعه تاریخی بیاضه که  قدمتی هزاران ساله دارد دارای چنان شکوه و عظمتی است که هر ایرانی با قدم گذاشتن در آن به علم و شکوه دوران گذشته خود می‌بالد وابتدای دیدار خود را با آن آغاز می کند.

قلعه‌ای تاریخی و زیبا که در چندین طبقه طراحی شده و دو طبقه آن در زیر زمین و دو طبقه آن در روی و بخشی از آن دارای طراحی خاص خود است، پیش بینی تهویه هوا برای طبقات زیرین این قلعه نگرش، دقت و ظرافت ایرانیان در نزدیک به هزار سال پیش است.

در گذشته خندقی نیز در اطراف این قلعه وجود داشته که بقایای آن هنوز قابل رویت است و در واقع دیواره‌های بلند و وجود این خندق سبب می‌شد تا این قلعه از دسترس چپاول‌گران و سارقان در امان باشد، چنانچه حتی تا چند دهه پیش نیز مردم و اهالی روستا دارایی‌های خود را نیز در درون همین قلعه و اتاق‌هایشان نگهداری می‌کردند.

 دو طبقه این قلعه نیز در زیر زمین بوده است که به مرور زمان اتاق‌های آن پر شده و دیگر اثری از آن باقی نمانده است و تنها دوطبقه آن پذیرای گردشگران است.

تا کنون تنها بخشی از این قلعه تاریخی بازسازی شده و وجود کوزه‌ها و صندوقچه‌های قدیمی که در گوشه و کنار اتاقک‌های آن واقع شده است جذابیت خاصی به آن بخشیده است. قلعه تاریخی بیاضه مربوط به دوران ساسانیان است که در دی ماه سال 1380 به شماره 4701 ثبت ملی شده است.

در هر صورت پس از خروج از این قلعه زیبای تاریخی قدم به سمت دشت روستای بیاضه نیز لذتی خاص دارد، دشتی که در گوشه و کنارش پذیرای درختان نخلی است که نه تنها با خرما غذای مردم را تدارک می بینند بلکه  سایه بانی در برابر آفتاب حاکم بر آسمان صاف و آبی می‌شوند.

ستاره‌ها بدون آنکه گذران لحظه‌هایت را در این روستای زیبای تاریخی متوجه باشی در آسمان زیبای کویر نمایان می شوند، آسمانی که به راحتی می‌توان در آن حتی با وجودی آسمان مهتابی کهکشان راه شیری و ستاره‌های قطبی را مشاهده و رصد نمایی البته اگر مایل به گذراندن شبی دیگر در کویر هستید  به سمت تنها هتل گردشگری این شهرستان حرکت ‌کنید.

هتل یه تا ، هتلی که در آخرین نقطه روستای بیاضه و در بلندای کویر واقع شده است، هتلی با نمایی زیبا و اتاقک‌هایی که می‌تواند گردشگران داخلی و خارجی را به سمت خود جلب نماید، آب نما و نمایی از یک قتات در حیات این هتل و سالن پذیرایی زیبای آن به همراه ده اتاقی که در اطراف آن واقع شده است خود جذابیتهای خاصی دارد.

اگر به فکر بازگشت به اصفهان هستید قبل از غروب و میهمانی ستارگان حرکت نمائید. جاده کویری ساکت و بسیار خلوت برایتان سراغ داریم که به جاده هفت تومان معروف است و به جای رفتن دوباره به خور می توان میان بر به چوپانان رسید و در میان راه از روستای ایراج نیز بازدید کرد که با درختان بلند قامت و چشمه زیبا انتظار شما را می کشد.

بعد از گذر از شهر کوچک هفت تومان و چوپانان با رسیدن به جاده اصلی به سمت اصفهان باز گردید.سفر خوش

مسیرهایی دیگر که میتوان به بیاضه راه یافت عبارتند از:

1- نایین - انارک - چوپانان - خور - بیاضه

2- یزد - خرانق – رباط پشت بادام – بیاضه

3- شاهرود - جاده معلمان – جندق – خور – بیاضه

4-اردکان-چک چک،خرانق،رباط پشت بادام،بیاضه

5- طبس – خور – بیاضه

چاپ شده در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 11/11/94

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه