سبد (0)

گزستان

روستای گزستان غرق در بوی علف

پل خدا آفرین را خدا ساخته است اما پله های تراشیده شده آن را افرادی سخت کوش با ابتدایی ترین ابزار موجود در آن زمان بر اساس نیازشان برای گذرگاهی برای رسیدن به روستاهای بالا دست بصورت پله های سنگی در دل صخره های کوهی صعب العبور در منطقه بازفت ساخته اند و این گذرگاه نه تنها هنوز برای عبوراستفاده می شود بلکه یک اثر تاریخی است.

اردیبهشت که می شود بوی علف باران خورده بیش از هرچیزی انسان را جذب می کند و گاهی مجبور می شویم برای بودن در میان آن راه دوری را طی کنیم . روستای گزستان در کنار رودخانه بازفت و کوهستانی زیبا قرار گرفته است و راه دور و زمانی در حود سه ساعت  و همچنین پیمودن گردنه های زیادی را طلب می کند. راه آن از شهرکرد، اردل، رستم آباد، کاج و گردنه های بسیار می گذرد تا به مورز برسد .به مورز که می رسیم دقیقا سمت چپ یک جاده خاکی به طول چهار کیلومتر وجود دارد که به روستای گزستان منتهی می شود . حواستان باشد که از ابتدای جاده بوی علف تازه مشامتان را عطرآگین خواهد کرد.

روستای زیبائی است و دیگر وقت سوار خودرو بودن هم تمام شده است کوله پشتی خود را بردارید که راه زیبائی در پیش داریم. برای رسیدن به پل خدا آفرین تقریبا باید یک ساعت پیاده روی داشته باشید ولی عجله نکنید اگر دوساعت هم زمان برد با صبوری و لذت بردن از زیبائی منطقه حرکت کنید. مسیر پل خدا آفرین از دور پیداست. مسیری که به سمت جنوب شرق می رود و از میان جنگل  سبز بلوط عبور می کند و بعد از آن  در کنار رودخانه و از میان دره می گذرید ولی باز هم بهتر است از روستائیان نیز راهنمائی بخواهید تا مسیر را گم نکنید.

 

پس از یکساعت به پل خدا آفرین می رسید و در همان لحظه وجه تسمیه آن را خواهید یافت. ریزش سنگ های غول آسا این پل را ایجاد کرده است و آب هم راه خود را از زیر آن یافته است. اما شاهکار زیبای دست بشر آن طرف این پل است.هرچند  قسمت هایی از آن در اثر مرور زمان تخریب شده است اما هنوز هم حکایت از تلاش بی وقفه کارگران سازنده این گذرگاه دارد که  چه کار سخت و طاقت فرسایی داشته اند آن هم با آن امکانات ساده و ابتدایی روزگاران قدیم . در پایین دست این گذرگاه دره ای عمیق وجود دارد که در آ ن رود خانه خروشان بازفت جریان دارد و چون لبه های محافظ گذرگاه از بین رفته است و خطر سقوط وجود دارد عبور از آن را پیشنهاد نمی کنم ضمن اینکه  برای رسیدن به روستاهای بالا دست که تا آبشار زرد لیمه هم ادامه دارد راهی چند روزه وجود دارد . وقتی که از گذرگاه پایین می آئید و به کف دره می رسید قدمهایتان به جای اینکه در آب رودخانه قرار گیرد و مشکل عبور از عرض رودخانه برایتان پیش بیاید با شگفتی دوباره خود را آن طرف رودخانه می بینید .

بعد از دیدن پل خدا آفرین کنار دست رودخانه بنشینید. برای ناهار جای خوبی است ولی زیاد به رودخانه نزدیک نشوید چون آب خروشانی دارد و جریانهای خطرناکی هم در آن  وجود دارد. داخل دره برای کمپ جای مناسبی نیست و اگر قصد اقامت شب هنگام را دارید بهتر است از روستائیان محل خانه ای کرایه کنید و غروب دل انگیز و صبحی رویائی را نیز تجربه کنید.

رودخانه بازفت در این فصل میزبان ماهیگیران زیادی است و در کنار دست آن در جاهای مختلف افراد پیر و جوان زیادی با صبوری به انتظار اندک ماهیان مانده در این رودخانه نشسته اند. اگر قصد اقامت شبانه ندارید قبل از اینکه جنگلهای بلوط چادر شب را بر سرکنند منطقه را ترک نمائید و به سمت اصفهان حرکت نمائید.

 چاپ در روزنامه اصفهان زیبا مورخ 21/2/95

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه