سبد (0)

مارکده

 روستای مارکده در مارپیچ رودخانه

روستاهای زیادی در نزدیکی اصفهان قرار دارد که حیات گردشگری آن وابسته به زنده بودن زاینده رود است. از میان آنان روستای مارکده که روستایی تاریخی است و برای گردشگران از اقبال بیشتری برخوردار است در کم آبی بیشتر هم لطمه خواهد خورد. اما سوال اینجا است که چگونه می توان از ماهیت گردشگری روستاها حفاظت کرد تا سرمایه های خود را که همان گردشگران هستند از دست ندهند.

وجه تسمیه روستا

روستای مارکده یکی از روستاهای تاریخی شهرستان سامان استان چهارمحال و بختیاری است و به گونه ای در کنار زاینده رود قرار گرفته است که گوئی رودخانه دور آن می پیچید و روستا را در محاصره خود گرفته است. وجه تسمیه آن را که می توان به راحتی حدس زد. ماركده از تركيب دو كلمه فارسي درست شده است، مار، جانوري خزنده و کده ، بنابراین معني كلمه ماركده مي شود، خانه، محل و جاي مار ، اما اینکه آیا واقعا این چنین هست یا نه را دقیق نمی دانم.

جاده زیبای روستا

آنچه که مارکده را به وزنه ای در روستاگردی تبدیل کرده است صرفاً زیبایی خیره کننده خود روستا نیست بلکه جاده رسیدن به آن هم مارپیچی زیبا و در میان درختان نیمه عریانی است که سبز در کنار جاده به تماشا نشسته اند. کرانه رودخانه در مارکده پر آب ترین قسمت رودخانه زاینده رود به شمار می رود؛ به طوری که خروش و زیبایی و پر آبی رودخانه زاینده رود در این منطقه کشور به زیبایی دیده می شود البته به شرط و شروط فصل پرآبی منطقه و البته  اطراف رودخانه را هم باغات گسترده و درختان بلندی فرا گرفته است که زیبایی رودخانه زاینده رود را چندین برابر میکند و اگر از بالا عکس بگیرید متوجه زیبائی آن خواهید شد.

موقعیت روستا

مارکده یک هزار و ۵۰۰ نفر جمعیت دارد و بین پنج روستای پیرامون خود پر جمعیت تر است. مارکده روبروی روستای قوچان واقع شده به گونه ای که عرض رودخانه فاصله بین دو روستا محسوب می شود .روستاهای همسایه غربی گرمدره و روستاهای همسایه شرقی صادق آباد و یاسه چای هستند و البته برای طبیعت گردان مسیر زیبای پیاده روی وجود دارد که تا روستای یاسه جای ادامه می یابد و هرچند نزدیک به 16 کیلومتر مسیر پیاده روی است اما خسته کننده نیست و زیبائی آن شما را در خود غرق خواهد کرد.

مسیر رسیدن به روستا

روستای مارکده از طریق جاده آسفالت به شهر های بن، شهرکرد، سامان، تیران، نجف آباد، اصفهان، شهرک سد زاینده رود مرتبط است. اما بهترین مسیر برای رسیدن از روستا از اصفهان  مسیر حرکت نجف آباد ،به سمت تیران ، رضوانشهر ، سه راه صادق آباد ، سمت راست جاده روستای مارکده است.

فرهنگ روستا نشینان

 مردمان روستاهای منطقه همه ترک زبان و از ترک های ایل قشقایی هستند که صدها سال پیش که برای ییلاق به این محل می آمده اند و ماندگار شده اند. ولی روستای مارکده در میان این روستاها متفاوت است چون بیش از نیمی از مردمانش فارس زبان و نیمی دیگر ترک زبان اند. شغل اصلی مردم روستای مارکده باغداری است و محصولات بادام، هلو، گردو، آلوچه، زردآلو  تولید می کنند که بیشتر محصولات آنها در شهرهای نجف آباد و اصفهان عرضه می شود.اما در روزهای تعطیل  بسیاری از اهالی روستای مارکده که خانه های دو طبقه در روستا ساخته اند که یک واحد طبقه اول را خود ساکن هستند و واحد طبقه دوم را به گردشگران منطقه اجاره می دهند.

معماری روستا

 بافت معماری خود روستا قدیمی و بسیار زیبا است و وجود یک حمام تاریخی در این روستا  که البته با مرمت آن می توان در مسیر توسعه گردشگری روستا از آن بهره گرفت در کنار جاذبه های طبیعی نقش مهمی در جذب گردشگر ایفاء می کند البته یادمان نرود همه این امکانات و ظرفیتها زمانی اعتبار خواهد داشت که مدیرت آب به درستی صورت پذیرد و رودخانه در خروش باشد.

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه