سبد (0)

باز کردن همزمان یک عکس در دو سند

در این قسمت از سری آموزش های ویرایش تصویر، قصد داریم نحوه باز کردن یک تصویر بصورت همزمان در دو سند را آموزش دهیم. هر کدام از سندها می تواند در دو حالت Zoom یا بزرگنمایی مختلف قرار داشته باشند. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که بخواهید یک افکت خاص را روی قسمتی از تصویر اعمال کنید ولی نیاز دارید تا تأثیر آنرا همزمان نسبت به کل تصویر مشاهده کنید.

در اینجا عکسی که در فتوشاپ باز کرده ام را مشاهده می کنید. من در اینجا از فتوشاپ CS4 استفاده کرده ام اما ترفندی که امروز درباره آن می خواهیم آموزش دهیم در تمام نسخه های فتوشاپ کار خواهد کرد.

A colorful photo of a blond woman wearing a knitted cap. Image licensed from iStockphoto by Photoshop Essentials.com

تصویر اصلی

مراحل انجام کار (باز کردن همزمان یک عکس در دو سند)

آموزش باز کردن همزمان یک عکس در دو سند، شامل 3 مرحله ی زیر است:


مرحله 1: بزرگ نمایی یا Zoom کردن روی چشم ها

در اینجا قصد داریم رنگ چشم ها را روشن تر کنیم و شاید بخواهیم رنگ آنها را تغییر دهیم. اما قبل از آن نیاز داریم تا روی چشم ها Zoom کنیم (بزرگ نمایی)، بنابراین ابزار Zoom را از پالت ابزارها انتخاب می کنم و فضای اطراف چشم ها را انتخاب می کنم. زمانی که کلید موس را رها کنید، فتوشاپ روی فضای انتخابی Zoom می کند:

Zooming in on the woman's eyes in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب فضای اطراف چشم ها با استفاده از ابزار Zoom

مرحله 2: باز کردن عکس در یک پنجره جدید در کنار تصویر Zoom شده

در اینجا یک مشکل کوچک وجود دارد و آن این است که برای تغیر رنگ چشم ها من نیاز دارم که بقیه عکس را نیز مشاهده کنم، در واقع نیاز دارم که تأثیر تغیر رنگ را با توجه به کل تصویر مشاهده کنم.

یک راه حل این است که در حین انجام کار روی فضای چشم ها Zoom In و Zoom Out کنیم اما یک راه حل خیلی بهتر باز کردن یک تصویر مشابه در یک سند جدید است ...!

برای انجام این کار منوی Window -> Arrange -> New Window for را انتخاب کنید. البته گزینه ی آخر با نام فایلی که باز کرده اید ادامه می یابد. نام فایل من در اینجا "knitted_cap.jpg" است:

Selecting the Window - Arrange - New Window option in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب منوی Window -> Arrange -> New Window for

انتخاب منوی بالا، عکس Zoom شده ی قبلی را دقیقاً در یک پنجره جدید باز می کند. اگر شما هم مانند من از فتوشاپ CS4 استفاده می کنید، فتوشاپ بصورت پیشفرض در بالای پنجره یک سری Tab ایجاد می کند. که می توان از طریق آنها بین تصاویر حرکت کرد. اما برای تغییر این حالت می توانید از قسمت Application Bar روی آیکن Arrange Documents کلیک کرده و برای اینکه دو تصویر بصورت عمودی در دو ستون نمایش داده شوند، گزینه ی 2 Up را انتخاب نمایید:

The Arrange Documents option in the Application Bar in Photoshop CS4. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب گزینه ی 2 Up

در فتوشاپ CS3 و نسخه های قدیمی تر زمانی که منوی Window -> Arrange -> New Window for را انتخاب می کنید، فتوشاپ عکس را در یک سند جدید باز می کند. برای قرار دادن پنجره ها بصورت عمودی در کنار یکدیگر می توانید از منوی Window -> Arrange -> Tile Vertically استفاده نمایید:

The Tile Vertically option in Photoshop CS3. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب منوی Window -> Arrange -> Tile Vertically

هر کدام از نسخه های فتوشاپ را که استفاده می کنید، هم اکنون دو تصویر را باید مانند زیر مشاهده کنید. یکی در حالت Zoom و دیگری، کل تصویر قابل مشاهده است:

A two column document layout in Photoshop CS4. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

یک تصویر در دو حالت مختلف از Zoom

شاید فکر کنید که یک کپی از تصویر در پنجره جدید باز شده است. اما باید بدانید که دقیقاً یک عکس در دو سند باز شده است البته در دو حالت مختلف ...!


مرحله 3: سیاه و سفید کردن عکس

از آنجایی که هر دو سند، متعلق به یک تصویر است، هر عملی که در یکی انجام شود، اثرش در دیگری نیز مشاهده خواهد شد. بعنوان مثال منوی Image -> Adjustments -> desaturate را انتخاب کنید:

Choosing the Desaturate command in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

برای سیاه و سفید کردن عکس، منوی Image -> Adjustments -> desaturate را انتخاب نمایید. البته این بهترین راه برای سیاه و سفید کردن نیست.

جدای از اینکه کدام سند را انتخاب کرده اید، فرمان desaturate روی هر دو سند اعمال خواهد شد:

Both document windows showing the desaturated image. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

هر عملی که در یک سند اعمال شود، بلافاصله در دیگری نیز اثر خواهد کرد

فقط برای تمرین بیشتر، از پالت ابزارها، گزینه ی History Brush را انتخاب کنید. می توانید از کلید میانبر Y استفاده نمایید:

The History Brush in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب History Brush از پالت ابزارها

ابزار History Brush به ما اجازه می دهد تا مثلاً رنگ اصلی کلاه را به حالت اولیه و اصلی برگردانیم. بنابراین در حالی که ابزار History Brush را در دست دارید، در سند سمت چپ که در حالت Zoom قرار دارد، شروع به کشیدن با History Brush روی کلاه نمایید. همین که شروع به کشیدن می کنیم، اثر آن در سند دوم نیز نمایان می شود:

Restoring the original image color with the History Brush in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

با ابزار History Brush می توانید، با توجه به تاریخچه یا History کارها، عمل قبلی را با کشیدن قلمو آرام آرام حذف نمایید.
تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه