سبد (0)

نوشته سه بعدی در فوتوشاپ

در این قسمت از آموزش فتوشاپ نحوه ساخت نوشته سه بعدی را یاد خواهیم گرفت.

Photoshop 3D text. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

نتیجه نهایی نوشته سه بعدی


 مراحل انجام کار (نوشته سه بعدی)

آموزش نوشته سه بعدی در فتوشاپ، شامل 12 مرحله ی زیر است:


 مرحله 1: ایجاد صفحه کاری

اولین کار، ایجاد صفحه کاری می باشد. به منوی File رفته و سپس گزینه New را انتخاب کنید و یا ازکلید های ترکیبی Ctrl+N (معادل Command+N در مک) استفاده کنید. از هر روشی که استفاده کنید فتوشاپ کادر محاوره ای New Document را باز خواهد کرد. اندازه مورد نظر را انتخاب نمایید. برای این آموزش ما از اندازه 6 اینچ برای طول و 4 اینچ برای ارتفاع استفاده کرده ایم و برای Resolution مقدار 300pixels/inch را وارد کرده ایم که برای کارهای چاپی مقداری استاندارد می باشد. همچنین رنگ صفحه کاری را نیز سفید انتخاب کرده ایم. بعد از تنظیم کردن مقادیر روی OK کلیک کنید تا صفحه کاری ایجاد شود.

The New Document dialog box in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

ایجاد صفحه کاری با استفاده از New Document


 مرحله 2: انتخاب ابزار Type از پنل ابزارها

بعد از ایجاد صفحه کاری می توانیم روی افکت مورد نظر کار کنیم. از آنجایی که ما برای ساخت افکت به نوشته نیاز داریم باید ابزار Type را انتخاب کنیم و نوشته خود را اضافه کنیم. برای این کار می توانیم از پنل ابزارها، ابزار Type را انتخاب کنیم و یا با زدن کلید T از روی صفحه کلید آن را انتخاب کنیم.

Photoshop Type Tool. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب ابزار Type


 مرحله 3: انتخاب فونت

بعد از انتخاب ابزار Type فونت مورد نظر را انتخاب می کنیم. فونت را از قسمت نوار گزینه های ابزار Type انتخاب کنید. هر فونتی که دوست داشتید انتخاب کنید. این افکت سه بعدی بر روی فونت های بزرگ و ضخیم بهتر به نظر می رسد. ما از فونت Impact استفاده می کنیم. اگر شما این فونت را ندارید از فونت های دیگر استفاده کنید. اگر خواستید می توانید اندازه نوشته را نیز انتخاب کنید و لی در حال حاضر نیازی به این کار نیست در مراحل بعدی آن را تنظیم خواهیم کرد. در این مرحله فقط فونت مورد نظر را انتخاب می کنیم.

Choosing a font from the Options Bar in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب فونت


 مرحله 4: انتخاب رنگ برای نوشته

در این مرحله برای نوشته خود رنگی را انتخاب می کنیم. در نوار گزینه های مربوط به ابزار Type کادر رنگ را انتخاب کنید تا کادر محاوره ای Color Picker باز شود.

The text color swatch in the Options Bar in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب کادر رنگ

بعد از باز شدن کادر محاوره ای Color Picker رنگ مورد نظرتان را انتخاب کنید. ما رنگ قرمز را انتخاب می کنیم. بعد از انتخاب رنگ روی OK کلیک کنید تا کادر محاوره ای Color Picker بسته شود.

Photoshop's Color Picker. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب رنگ از کادر محاوره ای Color Picker

بعد از انتخاب رنگ و کلیک روی OK در کادر محاوره ای Color Picker رنگ کادر رنگ در نوار گزینه ها نیز تغییر می کند.


 مرحله 5: اضافه کردن نوشته

بعد از انتخاب فونت و رنگ، حال باید نوشته مورد نظر را اضافه کنیم. روی صفحه کاری کلیک کنید و سپس نوشته خود را تایپ نمایید. ما کلمه PHOTOSHOP را تایپ کردیم که تمام حروف آن بزرگ می باشد. اگر نوشته شما کوچک یا بزرگ به نظر می رسد نگران نباشید آن را درست خواهیم کرد.

Adding text to the document in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

اضافه کردن نوشته مورد نظر

بعد از تایپ کردن نوشته مورد نظر تیک گزینه تأیید را بزنید تا از حالت ویرایش و تایپ خارج شوید.

Clicking the checkmark in the Options Bar to accept the text. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

خارج شدن از حالت ویرایش و تایپ

اگر به پنل لایه ها نگاه کنید می بینید که لایه ای در بالای لایه Background ایجاد شده است که لایه نوشته ما می باشد.

The Layers palette in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

ایجاد شدن لایه متن در پنل لایه ها


 مرحله 6: تغییر اندازه نوشته در صورت نیاز

اگر نوشته شما کوچک یا بزرگ به نظر می رسد می توانید با استفاده از Free Transform آن را تغییر دهید. در پنل لایه ها روی لایه متن کلیک کنید و سپس از منوی Edit گزینه Free Transform را انتخاب نمایید. همچنین می توانید از کلیدهای Ctrl+T (معادل Command+T در مک) استفاده کنید.

Selecting the Free Transform command in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب Free Transform از منوی Edit

شما کادری در اطراف متن می بینید که دارای دستگیره هایی می باشد. کلیک Shift را پایین نگه دارید سپس روی یکی از دستگیره هایی که در گوشه های کادر قرار دارند کلیک کنید و با نگه داشتن دکمه ماوس آن را به طرف بیرون بکشید تا اندازه نوشته شما بزرگتر شود. برای جا به جا کردن نوشته نیز می توانید با کلیک درون کادر و نگه داشتن ماوس آن را به مکان دلخواه و مورد نظر حرکت دهید. ما برای بزرگتر کردن نوشته از دستگیره ای که در پایین و سمت راست قرار دارد استفاده می کنیم.

Resizing the text with Free Transform. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

تغییر اندازه نوشته با استفاده از Free Transform

بعد از تغییر دادن اندازه کلید Enter (معادل Return در مک) را فشار دهید تا تغییرات اعمال شود و از حالت Free Transform خارج شوید.


 مرحله 7: تبدیل کردن نوشته به Shape

برای ساخت افکت سه بعدی باید پرسپکتیو نوشته را تغییر دهیم. اما مشکلی وجود دارد که فتوشاپ اجازه نمی دهد پرسپکتیو نوشته را تغییر بدهیم. برای اینکه متوجه منظور ما بشوید بعد از انتخاب لایه متن از پنل لایه ها به منوی Edit رفته و سپس زیر منوی Transform را باز کنید. خواهید دید که گزینه های Distort و Perspective غیرفعال می باشند. این بدین معناست که اجازه استفاده از این گزینه ها را بر روی نوشته نداریم. برای حل کردن این مشکل باید نوشته خود را تبدیل به Shape کنیم. بعد از تبدیل کردن نوشته به Shape می توانیم پرسپکتیو آن را تغییر دهیم. تنها مشکل تبدیل کردن نوشته به Shape این است که بعد از تبدیل کردن نمی توانیم نوشته خود را ویرایش کنیم. ولی نگران نباشید چون ما نمی خواهیم بعداً نوشته خود را ویرایش کنیم. در حالی که لایه متن در پنل لایه ها در حالت انتخاب قرار دارد به منوی Layer رفته و از زیر منوی Type گزینه Convert to Shape را انتخاب نمایید.

Converting type to a shape in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب Convert to Shape از منوی Layer و زیرمنوی Type

اگر به پنل لایه ها نگاه کنید می بینید که لایه متن ما به طور کامل تغییر پیدا کرده است و دیگر یک لایه متن نمی باشد. لایه متن به Shape تبدیل شده است و ما می توانیم پرسپکتیو را تغییر بدهیم و افکت سه بعدی را ایجاد کنیم.

The Type layer is now a Shape layer in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

تبدیل شدن لایه متن به Shape


 مرحله 8: تغییر دادن پرسپکتیو

اگر منوی Edit را باز کنیم می بینیم که گزینه Transform به Transform Path تبدیل شده است چون لایه متن را به Shape تبدیل کرده ایم. در زیر منوی Transform Path گزینه های Distort و Perspective فعال شده است. گزینه Perspective را انتخاب نمایید.

Selecting the Transform Path - Perspective option in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب گزینه Perspective از منوی Layer و زیر منوی Transform Path

بعد از انتخاب گزینه Perspective کادری شبیه کادر Free Transform در اطراف نوشته ظاهر می شود و تفاوتی که وجود دارد این است که ما روی پرسپکتیو کار می کنیم. برای اینکه پرسپکتیو را تغییر دهید و نوشته سه بعدی به نظر برسد روی دستگیره ای که در سمت راست و پایین قرار دارد کلیک کرده و دکمه ماوس را پایین نگه دارید و سپس آن را به طرف پایین بکشید. می بینید که نوشته از طرف راست بزرگ می شود.

Changing the perspective of the shape in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

کلیک روی دستگیره سمت راست و پایین و کشیدن آن به طرف پایین

بعد از تغییر دادن پرسپکتیو و مورد تأیید بودن آن کلید Enter (معادل کلید Return در مک) را فشار دهید تا تغییرات اعمال شود. نوشته شما باشد شبیه تصویر زیر باشد.

The text has now changed perspective in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

تغییر دادن پرسپکتیو نوشته


 مرحله 9: کپی کردن چندین مرتبه ای نوشته و حرکت دادن آن به طرف راست به مقدار خیلی کم

این مرحله، مرحله ای جالب می باشد. در این مرحله، از نوشته خود چندین مرتبه کپی می گیریم و هر بار لایه کپی شده را کمی به سمت راست حرکت می دهیم. این کار باعث می شود تا نوشته ما عمق پیدا کند. ابزار Move را از پنل ابزارها انتخاب کنید یا کلید V را از روی صفحه کلید بزنید تا ابزار Move انتخاب شود.

Selecting the Move Tool in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب ابزار Move

در پنل لایه ها روی لایه نوشته کلیک کنید و سپس کلید Alt (معادل Option در مک) را پایین نگه دارید و کلید جهت سمت راست را فشار دهید. همان طور که کلید Alt (معادل Option در مک) را پایین نگه داشته اید کلید جهت سمت راست را به تعداد 68 بار فشار دهید. در هر مرتبه می بینید که نوشته ما عمق پیدا می کند و یک کپی از لایه در پنل لایه ها ایجاد می شود.

Creating multiple copies of the shape. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

کپی کردن لایه نوشته به تعداد 68 بار و حرکت دادن آنها به سمت راست


 مرحله 10: قرار دادن لایه اصلی نوشته در بالای سایر لایه ها

در هر بار که از لایه کپی می گیریم، لایه کپی شده در بالای لایه های دیگر قرار می گیرد. ما در پنل لایه ها 68 تا لایه کپی شده از لایه اصلی داریم که لایه اصلی پایین ترین لایه می باشد. برای اینکه لایه اصلی را در بالای لایه های دیگر قرار دهیم اول آن را از پنل لایه ها انتخاب می کنیم و سپس کلیدهای Ctrl+Shift+] (معادل Command+Shift+] در مک) را فشار می دهیم.

Moving the original shape layer to the top of the layer stack. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

قرار دادن لایه اصلی در بالای لایه های دیگر


 مرحله 11: ادغام کردن لایه های کپی شده با یکدیگر

بعد از اینکه لایه اصلی را در بالای سایر لایه ها قرار دادیم باید لایه های کپی شده را با یکدیگر ادغام کنیم. روی لایه ای که در پایین لایه اصلی قرار دارد کلیک کنید و سپس با اسکرول کردن به طرف پایین بروید و کلید Shift را پایین نگه داشته و روی لایه ای که در بالای لایه Background قرار دارد کلیک کنید. با این کار تمام لایه های کپی شده انتخاب می شوند. بعد از اینکه لایه ها انتخاب شدند به منوی Layer رفته و سپس گزینه Merge Layers را انتخاب کنید یا اینکه از کلید های Ctrl+E (معادل Command+E در مک) استفاده کنید.

The Merge Layers command in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب Merge Layer از منوی Layer

اگر به پنل لایه ها نگاه کنید می بینید که همه لایه های کپی شده ادغام شدند و در یک لایه قرار گرفته اند. لایه جدید در بین لایه Background و لایه اصلی نوشته قرار دارد.

The layers are now merged into one. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

ادغام شدن لایه های کپی شده


 مرحله 12: اضافه کردن طیف رنگ سیاه به سفید روی لایه جدید

برای اینکه نوشته حالت سه بعدی بهتری داشته باشد و افکت ما کامل تر شود یک کار ساده را روی آن انجام می دهیم. در پنل لایه ها روی لایه جدید که از ادغام لایه های کپی شده درست شده است کلیک کنید و سپس از پایین پنل لایه ها روی آیکن Layer Style کلیک کنید و از لیست باز شده گزینه Gradient Overlay را انتخاب کنید.

Selecting a Gradient Overlay layer style. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب gradient overlay

با انتخاب Gradient Overlay کادر محاوره ای Layer Style باز می شود که گزینه های مربوط به تنظیم طیف رنگ را نشان می دهد. ما یک طیف رنگ سیاه به سفید نیاز داریم. اگر به طور پیش فرض این طیف رنگ در حالت انتخاب است روی OK کلیک کنید و به مرحله بعدی بروید ولی اگر طیف رنگ دیگری در حالت انتخاب قرار دارد روی کادر طیف رنگ کلیک کنید تا کادر محاوره ای Gradient Picker باز شود.

The gradient preview area in the Layer Style dialog box. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

کلیک روی Gradient Picker برای انتخاب طیف رنگ سیاه به سفید

بعد از باز شدن کادر محاوره ای Gradient Picker لیست طیف های رنگ را می بینید. روی طیف رنگ سیاه به سفید کلیک کرده و سپس OK را بزنید تا از کادر محاوره ای خارج شوید.

Selecting the Black, White gradient. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

انتخاب طیف رنگ سیاه به سفید

بعد از بازگشت به کادر محاوره ای Layer Style مطمئن شوید که مقدار Style برابر با Linear و مقدار Angle برابر با 90 می باشد.

The Gradient Overlay options. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

چک کردن مقادیر

بعد از بررسی مقادیر style و angle روی OK کلیک کنید تا از کادر محاوره ای Layer Style خارج شوید. با این کار، کار ما نیز تمام می شود و طیف رنگ روی لایه های ادغام شده اعمال می شود. حالا شما افکت سایه سه بعدی ایجاد کردید و افکت نوشته سه بعدی را کامل نموده اید.

Photoshop 3D text. Image © 2009 Photoshop Essentials.com

نتیجه نهایی افکت نوشته سه بعدی

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه