سبد (0)

تنظیمات پنل لایه ها در فتوشاپ

تنظیمات پنل لایه ها در فتوشاپ

متن اصلی و تصاویر از Steve Patterson، در این قسمت از آموزش لایه ها در فتوشاپ به چند روش ساده برای خلوت تر کردن پنل Layers می پردازیم. در این تمرین از فتوشاپ CC استفاده کرده ایم، اما از نسخه های قبلی نیز می توانید استفاده کنید.

در اینجا، عکسی که در فتوشاپ باز کرده ایم را مشاهده می کنید:

Image #126006677 licensed from Shutterstock by Photoshop Essentials.com

عکس باز شده در فتوشاپ CC

تنظیمات پنل Layers، شامل موارد زیر است:

  1. تغییر اندازه تصاویر بندانگشتی در پنل Layers
  2. جلوگیری از اضافه شدن لایه ماسک به لایه های Fill و Adjustment
  3. جلوگیری از اضافه شدن کلمه "copy" به لایه های کپی شده

1- تغییر اندازه تصاویر بندانگشتی در پنل Layers

اگر به پنل Layers نگاه کنید، خواهید دید که تصویر در لایه Background نشسته است. فتوشاپ یک پیش نمایش از محتویات لایه ایجاد می کند و آنرا با استفاده از یک تصویر بندانگشتی کوچک در پنل Layers نمایش می دهد:

The preview thumbnail in the Layers panel. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

تصویر بندانگشتی در پنل Layers

می توانیم بسته به نیازمان، اندازه ی تصویر بندانگشتی را تغییر دهیم. با تصاویر بندانگشتی بزرگتر، محتویات لایه ها را بهتر می توان دید، در حالی که با تصاویر بندانگشتی کوچک تر، فضای بیشتری برای نمایش لایه ها در پنل Layers ایجاد خواهد شد. در پنل Layers روی آیکن منو در بالا و سمت راست کلیک نمایید:

Clicking the Layers panel menu icon. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

کیک روی آیکن منو

از لیست ظاهر شده، گزینه Panel Options را انتخاب نمایید:

Selecting Panel Options from the Layers panel menu. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

انتخاب Panel Options

در بالای پنجره Layers Panel Options، می توانید اندازه تصویر بندانگشتی را تغییر دهید. برای مشاهده یک پیش نمایش بزرگ از محتوای لایه ها، ما بزرگترین اندازه را انتخاب می کنیم:

Choosing the Large thumbnail size. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

انتخاب بزرگترین اندازه

روی دکمه OK کلیک نمایید، حالا پنل Layers، تصویر بنداگشتی را در بزرگترین اندازه نشان می دهد:

The Layers panel showing the largest of the preview thumbnail sizes. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

تصاویر بندانگشتی بزرگ تر، پیش نمایش بهتری از محتوای لایه ها در اختیار می گذارند اما فضای بیشتری از پنل Layers خواهند گرفت

یک راه دیگر برای کوچک کردن تصاویر بندانگشتی، کلیک راست کردن در فضای خالی در پایین پنل Layers و انتخاب یکی از گزینه های Small یا Medium یا Large یا No Thumbnails از بالای لیست ظاهر شده است. توجه داشته باشید که اگر فضای خالی در پایین پنل Layers وجود نداشته باشد باید از روش اول استفاده نمایید.

The Layers panel showing the largest of the preview thumbnail sizes. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

کلیک در فضای خالی پایین پنل Layers

2- جلوگیری از اضافه شدن لایه ماسک به لایه های Fill و Adjustment

با استفاده از تصاویر بندانگشتی بزرگ بهتر می توان محتوای لایه ها را به نمایش گذاشت اما در مقابل، وجود بی دلیل تصاویر بندانگشتی لایه های ماسک باعث شلوغ شدن پنل Layers خواهد شد بخصوص اگر این تصاویر بندانگشتی مربوط به لایه های Fill و Adjustment باشد. بصورت پیشفرض زمانی که یک لایه Fill یا Adjustment به سندمان اضافه می کنیم، فتوشاپ همراه با آن یک لایه ماسک نیز اضافه خواهد کرد و در مواقعی که بخواهیم لایه ی Fill یا Adjustment روی قسمت خاصی از عکس بجای کل عکس تأثیر بگذارد، استفاده می شود. بعنوان مثال، ممکن است بخواهیم با استفاده از یک لایه اصلاح Levels یا Curves فقط رنگ چشم ها را روش تر کنیم و یا دندان ها را سفید تر کنیم و در این موقع است که به لایه ماسک نیاز می شود.

در اغلب زمان های دیگر، می خواهیم که لایه های Fill یا Adjustment روی کل عکس اعمال شود، و این بمعنی بدون استفاده بودن لایه ماسک است.

در اینجا یک لایه اصلاح Levels برای اصلاح روشنایی و کنتراست کل تصویر اضافه شده است و همان طور که ذکر شد به لایه ماسک احتیاجی نیست، اما فتوشاپ بصورت پیشفرض آنرا اضافه می کند و باعث شلوغ شدن بی مورد پنل Layers می شود. در اینجا وجود لایه ماسک حتی مانع دیدن شدن نام کامل لایه اصلاح شده است:

The Layers panel showing an unneeded mask thumbnail for an adjustment layer. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

وجود بی مورد تصویر بندانگشتی ماسک، باعث شلوغ شدن پنل Layers می شود

خیلی از کاربران فتوشاپ، ترجیح می دهند که نمایش پیش فرض لایه های ماسک، برای لایه های Fill و Adjustment غیرفعال شود و اگر نیاز شد آنرا بصورت دستی اضافه کنند. اگر می خواهید تفاوت بین لایه های Fill و Adjustment را کشف کنید، بسادگی در پایین پنل Layers روی آیکن New Fill or Adjustment Layer کلیک نمایید:

Clicking the New Fill or Adjustment Layer icon. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

کلیک روی آیکن New Fill or Adjustment Layer

سه گزینه اول یعنی Solid Color و Gradient و Pattern جزء لایه های پرکردن یا Fill محسوب می شوند و بقیه گزینه ها جزء لایه های اصلاح یا Adjustment اند.

The three types of Fill layers in Photoshop. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

گزینه های لایه Fill، شامل: Solid Color و Gradient و Pattern است

برای غیرفعال کردن حالت پیشفرض نمایش ماسک برای سه گزینه Fill، یکبار دیگر در پنل Layers روی آیکن منو در بالا و سمت راست کلیک کرده و گزینه Panel Options را انتخاب نمایید، سپس در پایین پنجره ظاهر شده، تیک گزینه Use Default Masks on Fill Layers را بردارید:

Unchecking the Use Default Masks on Fill Layers option. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

برداشتن تیک Use Default Masks on Fill Layers

برای غیرفعال کردن حالت پیشفرض نمایش ماسک برای گزینه های Adjustment، باید از پنل Layers به پنل Adjustments سوییچ کنیم. روی آیکن منو در بالا و سمت راست کلیک نمایید:

Clicking the Adjustments panel menu icon. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

کلیک روی آیکن منو در پنل Adjustments

سپس در لیست ظاهر شده، گزینه Add Mask by Default را می بینید که تیک کنار آن فعال است و نشانه ی فعال بودن گزینه جاری است، بنابراین روی آن کلیک کنید تا غیرفعال شود:

Disabling the Add Mask by Default option in the Adjustments panel menu. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

غیر فعال کردن Add Mask by Default با کلیک کردن روی آن

و حالا، اگر یک لایه Fill یا Adjustment اضافه کنیم، در پنل Layers بدون لایه ماسک ظاهر می شوند و فضای کمتری اشغال خواهد شد:

Adding another Levels adjustment layer, this time without the default layer mask. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

اضافه کردن لایه ی اصلاح Levels، اینبار بدون نمایش لایه ماسک

ما می توانیم با استفاده از آیکن Add Layer Mask هر زمان که نیاز شد به لایه های Fill و Adjustment بصورت دستی لایه ی ماسک را اضافه کنیم:

Adding a layer mask manually to the Levels adjustment layer. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

کلیک روی آیکن Add Layer Mask برای اضافه کردن لایه ماسک بصورت دستی

با استفاده از آیکن Add Layer Mask در پایین پنل Layers می توانید براحتی لایه ماسک را اضافه کنید:

The Layers panel showing an unneeded mask thumbnail for an adjustment layer. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

اینبار به صورت دستی لایه ماسک را اضفافه می کنیم، البته بدون اینکه فتوشاپ بصورت اتوماتیک آنرا اضافه کند

3- جلوگیری از اضافه شدن کلمه "copy" به لایه های کپی شده

آخرین تنظیمی (preference) که می توانیم برای پنل Layers انجام دهیم تا آنرا خلوت تر کنیم این است که به فتوشاپ بگوییم، هنگام کپی گرفتن از یک لایه، کلمه "copy" را به نام لایه اضافه نکند. بصورت پیشفرض زمانی که از یک لایه کپی می گیریم، فتوشاپ به انتهای نام آن کلمه "copy" را اضافه می کند. و این کار زمانی که تعداد کپی ها از یکی بیشتر می شود بدتر خواهد شد:

Photoshop adding the word copy to the end of layer names. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

آیا وجود کلمه "copy" همیشه مفید است؟ شاید نه ...!

برای غیرفعال کردن این اتفاق، یکبار دیگر در بالای پنل Layers روی آیکن منو کلیک کرده و از لیست ظاهر شده گزینه Panel Options را انتخاب نمایید. حالا تیک گزینه Add "copy" to Copied Layers and Groups را بردارید:

Photoshop adding the word copy to the end of layer names. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

برداشتن تیک Add "copy" to Copied Layers and Groups

با غیر فعال کردن این گزینه، زمانی که بخواهید از یک لایه (یا یک گروه از لایه ها) کپی بگیرید، دیگر کلمه "copy" به نام اضافه نخواهد شد:

Photoshop adding the word copy to the end of layer names. Image © 2014 Steve Patterson, Photoshop Essentials.com

حالا پنل Layers خلوت تر شده است، هرچند اگر لایه ها را تغییر نام دهید بهتر است

توجه فرمودید که چگونه با چند روش ساده توانستیم پنل Layers را تمیزتر و خلوت تر کنیم. برای مطالعه بیشتر روی لایه ها و دیگر امکانات فتوشاپ به بخش آموزش مقدماتی فتوشاپ مراجعه فرمایید.

 

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه