سبد (0)

ساخت متن دارای بافت

در این قسمت از آموزش نحوه ساخت یک جلوه جالب که متن دارای بافت می باشد را یاد خواهیم گرفت. برای ساخت این جلوه نیاز به یک عکس برای بافت، ماسک، تنظیم ساده عکس و البته یک متن نیاز داریم. اگر عکس انتخابی شما برای بافت با موضوع متن متناسب باشد کارتان بهتر به نظر خواهد رسید اما نتیجه نهایی بستگی به شما دارد.

در زیر نمونه ای از جلوه را می بینید که در ادامه کار خواهیم کرد.

Photoshop textured text effect. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

نتیجه نهایی جلوه متن دارای بافت


مراحل انجام کار (متن دارای بافت)

آموزش ساخت متن دارای بافت، شامل 10 مرحله ی زیر است:


مرحله 1: ساخت یک صفحه جدید

اولین چیزی که لازم داریم یک صفحه برای کار کردن می باشد. به منوی File که در بالای صفحه قرار دارد رفته و گزینه New را انتخاب کنید یا کلیدهای Ctrl+N (معادل Commmand+N در سیستم عامل مک) را بزنید. در هر صورت با هر کدام از این کارها کادر محاوره ای برای ایجاد صفحه جدید باز می شود. ابعادی که نیاز دارید را برای صفحه انتخاب کنید. برای این آموزش، صفحه ای به طول 800 pixel و ارتفاع 600 pixel درست می کنیم. از آنجایی که این کارمان را نمی خواهیم چاپ کنیم، مقدار Resolution را 72 pixel قرار می دهیم. وقتی کارتان تمام شد روی OK کلیک کنید تا کادر محاوره بسته شود. صفحه جدیدی برایتان ایجاد خواهد شد.

The New Document dialog box in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

کادر محاوره برای ایجاد صفحه جدید در فتوشاپ


مرحله 2: سیاه کردن رنگ صفحه

برای پس زمینه جلوه متن از رنگ سیاه استفاده خواهیم کرد یعنی صفحه کاری ما باید سیاه رنگ باشد. برای این کار به منوی Edit که در بالای صفحه قرار دارد رفته و Fill را انتخاب می کنیم. با این کار کادر محاوره ای Fill ظاهر خواهد شد. Black را برای قسمت Content که در بالای صفحه قرار دارد انتخاب کنید. همچنین مطمئن شوید که مقدار Blending برابر با Normal و مقدار Opacity برابر با 100% باشد.(اینها مقادیر پیش فرض هستند که شاید لازم نباشد آنها را تغییر دهید)

The Fill command dialog box in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

انتخاب Black برای مقدار Content در کادر محاوره ای Fill

روی OK کلیک کنید تا کادر محاوره ای بسته شود. فتوشاپ صفحه کاری را به رنگ سیاه تبدیل می کند.

The Photoshop document is filled with black. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

صفحه کاری با رنگ سیاه


مرحله 3: اضافه کردن متن

ابزار نوشتن (Type Tool) را از پنل ابزارها انتخاب کنید یا کلید T را از صفحه کلید فشار دهید تا به سرعت ابزار مورد نظر انتخاب شود.

The Type Tool in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

انتخاب ابزار نوشتن

هنگام انتخاب ابزار نوشتن، نواری در قسمت بالا نمایش داده خواهد شد که حاوی گزینه هایی برای کار با متن می باشد. فونت، اندازه فونت و رنگ متن را انتخاب کرده و سپس روی صفحه کلیک کرده و متن خود را بنویسید. اگر می خواهید نوشته خود را کمی فانتزی تر کنید گزینه هایی برای این کار وجود دارد مثلا تنظیم فاصله خطوط، تنظیم فاصله حروف و تنظیم فاصله از خط زمینه که می توانید برای دسترسی سریع به آنها روی آیکن Character and Paragraph palette toggle که در نوار گزینه های تنظیم متن وجود دارد استفاده کنید.

The Character and Paragraph palette toggle icon in the Options Bar in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

استفاده از Character and Paragraph palette toggle برای تنظیمات بیشتر متن

ما می خواهیم از عکس آب که دارای موج می باشد برای بافت متن استفاده کنیم، بنابراین رنگ متن را آبی و متن را “ripple in the water” انتخاب می کنیم.

Text has been added to the document. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

کلیک کردن روی صفحه و اضافه کردن متن

 بعد از اینکه کارتان تمام شد در نوار گزینه ها روی گزینه تأیید کلیک کنید تا تغییرات شما به ظور کامل روی متن اعمال شود.

Click the checkmark to commit the text. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

تأیید کردن تغییرات متن

 در قسمت پنل لایه ها، همه متن شما باید در یک لایه و بالای لایه پس زمینه باشد.

 A single type layer now sits above the Background layer. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

قرار گرفتن متن در یک لایه


 مرحله 4: باز کردن تصویر بافت

تصویری را که می خواهید به عنوان بافت متن از آن استفاده کنید را باز کنید. این تصویری است که ما استفاده خواهیم کرد.

Raindrops creating water ripples on the surface. Image licensed from iStockphoto by Photoshop Essentials.com.

باز کردن تصویر مورد نظر برای استفاده به عنوان بافت متن


مرحله 5: کپی کردن تصویر به حافظه موقت

ما به طور موقت به یک کپی از تصویر نیاز داریم. در قسمت بالا و از منوی Select گزینه All را انتخاب کنید یا از Ctrl+A (معادل Command+A در سیستم عامل مک) برای سریعتر شدن کار استفاده نمایید.  هر دو روش تمام تصویر را انتخاب می کند که باعث می شود در اطراف لبه های تصویر خطوط انتخاب را مشاهده کنیم. سپس به منوی Edit  رفته و گزینه Copy را انتخاب کنید یا از Ctrl+C (معادل Command+C در سیستم عامل مک) برای کپی شدن تصویر در حافظه استفاده نمایید.


مرحله 6: اضافه کردن ماسک به لایه متن

با کپی شدن تصویر بافت در حافظه، به صفحه اصلی برگردید (همان صفحه ای که شامل متن است). مطمئن شوید که لایه متن که در پنل لایه ها قرار دارد به رنگ آبی می باشد یعنی در حالت انتخاب شده می باشد. اگر در حالت انتخاب شده نباشد روی آن کلیک کنید تا انتخاب شود. سپس روی آیکن ماسک که در پایین پنل لایه ها قرار دارد کلیک کنید. این کار باعث تغییر در صفحه شما نمی شود ولی اگر به لایه متن نگاه کنید مشاهده خواهید کرد که یک تصویر بند انگشتی ایجاد شده است.

Adding a layer mask to the type layer in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

با کلیک روی آیکن ماسک، تصویر بند انگشتی در لایه متن ایجاد می شود.


مرحله 7: قرار دادن تصویر کپی شده در ماسک

تصویر بافت را در ماسکی که ایجاد کرده ایم قرار می دهیم. معمولا فتوشاپ اجازه قرار دادن عکس در ماسک را نمی دهد ولی برای این کار ترفندی وجود دارد. کلید Alt (معادل Option در سیستم عامل مک) را پایین نگه داشته و سپس در پنل لایه ها روی تصویر بندانگشتی ماسک کلیک کنید.

Clicking on the layer mask thumbnail in the Layers palette. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

کلید Alt (معادل Option در سیستم عامل مک) را پایین نگه داشته و روی تصویر بندانگشتی ماسک کلیک کنید.

خواهید دید که کل صفحه شما سفید رنگ می شود. در واقع چیزی که شما می بینید همان لایه ماسک می باشد که ما معمولا زمان کار با فتوشاپ آن را نمی بینیم. با ظاهر شدن ماسک در صفحه به منوی Edit  رفته و Paste را انتخاب نمایید یا کلیدهای Ctrl+V (معادل Command+V در سیستم عامل ویندوز) را بزنید تا تصویر بافت روی ماسک قرار بگیرد. برای اینکه خطوط انتخاب دور تصویر از بین برود به منوی Select رفته و Deselect را انتخاب کنید یا از کلیدهای Ctrl+D (معادل Command+D در سیستم عامل مک) استفاده کنید. از آنجا که در لایه ماسک فقط رنگ های سفید، سیاه و سایه های خاکستری قرار می گیرد، تصویر بافت به صورت سیاه و سفید ظاهر خواهد شد.

The texture photo has been pasted into the layer mask. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

در لایه ماسک، تصویر بافت به صورت سیاه و سفید ظاهر خواهد شد.

با قرار گرفتن تصویر در لایه ماسک، یکبار دیگر کلید Alt (معادل Option در سیستم عامل مک) را نگه داشته و در پنل لایه ها روی تصویر بندانگشتی ماسک کلیک کنید.

Clicking once again on the layer mask thumbnail. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

تکرار عمل نگه داشتن کلید Alt (معادل کلید Option در سیستم عامل مک) و کلیک روی تصویر بندانگشتی ماسک 

این کار باعث خارج شدن از حالت ماسک و بازگشت به حالت عادی مشاهده صفحه می شود. حالا شما تصویر بافت را می بینید که در داخل متن قرار گرفته است. 

Clicking once again on the layer mask thumbnail. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

ظاهر شدن تصویر در داخل متن  


مرحله 8: اضافه کردن Threshold به ماسک

برای اینکه تصویر داخل متن کمتر یک تصویر معمولی به نظر برسد و بیشتر شبیه به بافت جالبی شود از Threshold استفاده می کنیم. فتوشاپ این امکان را به ما می دهد تا بعضی از کارها را مستقیما روی ماسک انجام دهیم و Threshold یکی از این کارها است که می توانیم برای ماسک استفاده کنیم. Threshold رنگ های تصویر (یا سایه های خاکستری رنگ) را انتخاب و آنها را به رنگ سیاه یا سفید در می آورد یعنی تا حد زیادی میزان جزئیات در تصویر را کاهش می دهد.

شما باید کادر سفید رنگی را که در اطراف تصویر بند انگشتی ماسک، در پنل لایه ها ظاهر شده است را مشاهده کنید. این کادر به ما می گوید که در حال حاضر لایه ماسک در حالت انتخاب است. بنابراین به منوی Image رفته و از زیر منوی Adjustments گزینه Threshold را انتخاب کنید.

Selecting the Threshold image adjustment in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

انتخاب Threshold از منویImage  و زیر منوی Adjustment بعد از انتخاب لایه ماسک 

این کار باعث باز شدن کادر محاوره ای Threshold می شود و شما تغییراتی که در متن ایجاد می شود را مشاهده می کنید. قسمت هایی از تصویر بافت که بیرون از متن بودند مخفی شده و تنها قسمت هایی که روی متن بودند قابل مشاهده خواهند بود. قسمت هایی از تصویر بافت که مخفی می شوند، بستگی به تصویر انتخابی شما دارد.

The text after applying the Threshold adjustment. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

بعد از انتخاب Threshold قسمت هایی از بافت مخفی می شوند. 

شما می توانید میزان Threshold را با استفاده از نوار لغزان که در پایین کادر محاوره ای قرار دارد، کنترل نمایید. به خاطر داشته باشید استفاده از Threshold در یک تصویر، همه چیز را فقط سیاه و سفید می کند و اگر در ماسک استفاده شود قسمت هایی که در تصویر بافت سفید می باشند مخفی شده و قسمت های سیاه باقی می مانند. وقتی نوارلغزان را به سمت چپ ببرید سفیدی بیشتری به ماسک اعمال می شود که باعث بیشتر آشکار شدن متن می شود. و با بردن نوارلغزان به سمت راست بیشتر بافت به رنگ سیاه در می آید که باعث می شود متن کمتر دیده شود. هر طرف که شما نوارلغزان را ببرید تأثیر جلوه اعمال شده به تصویر بافت دقیقا به تصویری بستگی دارد که به عنوان بافت از آن استفاده می کنید بنابراین وقتی نوارلغزان را حرکت می دهید به نتیجه آن نگاه کنید تا به خواسته خود برسید. زمانی که متن ناخوانا شد نوار لغزان را به طرف چپ حرکت دهید تا متن دیده شود و تأثیر بافت کمتر شود. 

The Threshold image adjustment in Photoshop. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

حرکت دادن نوارلغزان به سمت چپ و راست برای تنظیم دیده شدن متن

با سفید کردن بافت، قسمت بیشتری از متن نمایش داده می شود. 

The text after reducing the effects of the Threshold adjustment. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

آشکار شدن بیشتر متن با حرکت دادن نوارلغزان 


مرحله 9: غیرفعال کردن ارتباط ماسک با متن

اگر از نتیجه کارتان راضی هستید می توانید کارتان را همین جا تمام کنید ولی اگر می خواهید اندازه تصویر را تغییر دهید یا مکان قرار گیری آن را تغییر دهید روی آیکن کوچکی که در وسط تصویر بندانگشتی لایه و تصویر بندانگشتی ماسک وجود دارد کلیک کنید. این کار باعث می شود تا ارتباط ماسک با متن از بین برود. بنابراین ما می توانیم تصویر بافت را بدون اینکه خود متن حرکت کند جا به جا کنیم.

The link icon between the type layer thumbnail and the layer mask thumbnail. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

کلیک رو آیکن غیر فعال کردن ارتباط و حرکت دادن بافت


مرحله 10: تغییر دادن اندازه یا حرکت دادن بافت

در حالی که تصویر بافت در ماسک و متن با هم ارتباط ندارند، کلیدهای Ctrl+T (معادل Command+T در سیستم عامل مک) را فشار دهید تا در اطراف تصویر بافت کادری همراه با دستگیره هایی ظاهر شود. با کشیدن دستگیره هایی که در گوشه ها قرار دارند اندازه آن را تغییر دهید. اگر در هنگام تغییر دادن اندازه، کلید Shift را نگه دارید، اندازه تصویر به طور یکنواخت از گوشه ای که دستگیره را گرفته اید تغییر پیدا می کند. اگر در حالی که کلید Shift را نگه داشته اید کلید Alt (معادل Option در سیستم عامل مک) را نیز نگه دارید، تصویر از مرکز و به طور یکنواخت تغییر اندازه می کند. برای حرکت دادن تصویر، هر کجای داخل کادر که خواستید دکمه ماوس را نگه داشته به مکان مورد نظر حرکت داده و کلید ماوس را رها کنید.

Moving and resizing the layer mask image with Free Transform. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

استفاده از کادر ظاهر شده در اطراف تصویر برای تغییر اندازه و تغییر مکان

با زدن کلید Enter (معادل کلید Return در سیستم عامل مک) از حالت انتخاب خارج می شویم و بدین ترتیب کادر اطراف تصویر نیز ناپدید می شود و با این کار، کار ما نیز به پایان می رسد.

در تصویر زیر نتیجه نهایی را مشاهده می کنید. 

Photoshop textured text effect. Image © 2009 Photoshop Essentials.com.

نتیجه نهایی جلوه متن دارای بافت

تمامی محصولات و خدمات این وبسایت، حسب مورد دارای مجوزهای لازم از مراجع مربوطه می‌باشند و فعالیت‌های این سایت تابع قوانین و مقررات جمهوری اسلامی ایران است.
logo-samandehi مجوز نشر دیجیتال از وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی پرداخت آنلاین -  بانک ملت معرفی بیاموز در شبکه سه